Het objectief ligt vandaag op een omzet van 500 miljoen euro. In het jaar 2020. Dat is een stijging van 40% tegenover de huidige omzet van 360 miljoen euro. Zowat 50 jaar nadat vader Jan Reyaers zijn eerste aluminium ramen en deuren afleverde, is het familiebedrijf uit Duffel uitgegroeid tot een indrukwekkende multinational. 75% van de omzet wordt gerealiseerd in het buitenland. In meer dan 70 verschillende landen. Dochter Martine Reynaers fungeert ondertussen al 30 jaar als gedelegeerd bestuurder. Vader Jan kwam in 1973 immers om het leven bij een auto-ongeval. Martine Reynaers was toen nauwelijks 17 jaar oud. Samen met haar drie zussen en haar broer heeft zij Reynaers Aluminium uitgebouwd tot een internationaal erkende marktleider.
Jan Reynaers werkte voorheen als onderhoudstechnicus in een fabriek voor aluminiumprofielen. Hij kluste na zijn uren nog wat bij en ging ramen en deuren plaatsen. Tot hij op het idee kwam om aluminum te combineren met diezelfde ramen en deuren. Het waren de gouden jaren zestig. Iedereen in Vlaanderen zette zijn eigen huis neer. Aluminium werd gezien als een gemakkelijke grondstof. Reynaers Aluminium groeide sterk. Tot een tweetrapsraket ontstoken werd met het idee om over te schakelen van kant- en-klare ramen en deuren naar systeempakketten. Met profielen, beslag, koppelingen enzovoort. Die konden tot ver in het buitenland vervoerd worden. Reynaers Aluminium maakte meteen een internationale doorbraak.
We investeren momenteel wereldwijd 50 miljoen euro in uitbreidingen en vernieuwingen.
Duffel is vandaag nog altijd het onmiskenbare hoofdkwartier van het bedrijf. Het is vooral een belangrijk logistiek centrum. Tientallen trucks en bestelwagens rijden af en aan. De Oude Liersebaan lijkt bijwijlen een autoweg naar Reynaers. Het bedrijf draait op volle toeren. De internationale conjunctuurbarometer staat vrij goed. Zeker in het vroegere Oostblok zoals in Roemenië en Bulgarije. Maar ook Spanje, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, het Verre Oosten.... Het magische cijfer van 500 miljoen euro aan omzet kan nog veraf lijken maar de meeste werknemers zien een en ander ondertussen toch al als een concreet objectief. “500 miljoen euro is enkele tijd terug effectief vooropgezet”, zegt Martine Reynaers. “We vonden dat we inderdaad wel eens een versnelling hoger mochten schakelen. Dat hebben we gedaan en onze mensen zijn er na verloop van tijd allemaal in meegegaan.”
STERCK. De concurrenten zitten niet bepaald stil. Hoe kan Reynaers Aluminium zich zo goed handhaven op een toch niet gemakkelijke markt?
Martine Reynaers: “Wij hebben vooral een uitstekend team. Ik ben ontzettend trots op onze mensen. Weet je, zelf heb ik geen technische opleiding gevolgd. Ik ben juriste en volgde een MBA aan Insead in Parijs. Wij hebben in al die jaren evenwel een uiterst talentvolle en goed opgeleide ploeg uitgebouwd die de markt uitstekend beheerst. Onze medewerkers zijn technologisch zo beslagen dat ze alle uitdagingen aankunnen. Maar dat geldt niet alleen voor onze technische mensen. Toen ik vrij onverwacht aan het hoofd van ons familiebedrijf kwam, hadden we niet eens een verkoopdienst of een marketingorganisatie. We hebben die zelf opgebouwd uit de hoogopgeleide profielen die we in de loop van de jaren gerekruteerd hebben. De match tussen al die mensen klopt volgens mij perfect. Wij sturen onze specialisten de hele wereld rond en die maken het dan ook waar.
Onze sterkste concurrenten zijn vandaag een Zweeds en een Duits bedrijf. Ze maken het ons zeker niet makkelijk. Maar zo hoort het ook. Concurrenten houden ons scherp. En zolang er nieuwe concurrenten opduiken betekent dit dat de markt dynamisch is en nieuwe opportuniteiten opent. Ik zou schrik moeten hebben indien er morgen geen nieuwe concurrenten meer zouden bijkomen. Dat zou meteen ook betekenen dat er minder geloof is in aluminium.”
STERCK. Er is ook de concurrentie van andere producten zoals PVC?
Reynaers: “PVC heeft een eigen plaats in de markt. Dat is effectief zo. Maar PVC zit vooral in het segment van de lagere prijzen en de eenvoudige structuren. Wij moeten het met aluminium vooral van kwalitatief hogere marktsegmenten hebben zoals het betere design en de grote gebouwen. Met aluminium scoren we ten aanzien van PVC bovendien goed op het vlak van duurzaamheid. Aluminium kan helemaal gerecycleerd worden.”
Ze was nauwelijks 17 jaar oud toen haar vader, Jan Reynaers in 1973 om het leven kwam bij een auto-ongeval. Reynaers Aluminium was toen hooguit negen jaar operationeel. Moeder Reynaers stond er plots met haar vijf kinderen alleen voor. Gelukkig had Jan Reynaers zich als ondernemer omringd met een team van uiterst bekwame mensen. Terwijl moeder Reynaers noodgedwongen voorzitter van de raad van bestuur werd, namen zij het initiatief in handen om Reynaers Aluminium op koers te houden. Dat is hen ook gelukt. In het begin van de jaren tachtig kwam Martine Reynaers vervolgens samen met haar oudere zus Denise in het bedrijf en nam het stuur in handen. Reynaers Aluminium was toen nog relatief kleinschalig en telde zo’n 100 werknemers. Sindsdien ging het razendsnel. “Waarbij ik me wel gelukkig mag prijzen dat ik een heel mooie periode heb mogen beleven”, zegt Martine nog. “Ik kon op ontzettend veel goodwill rekenen. Maar vooral ook op de steun van een ploeg talentvolle mensen die het allemaal waar gemaakt hebben.”
STERCK. Met aluminium werken vergt anderzijds heel wat knowhow? De technologie evolueert voortdurend?
Reynaers: “Vandaar dat we ook consistent blijven investeren in onze technologische ontwikkelingen. Zeker hier in Duffel dat we verder uitbouwen als een heus kenniscentrum. We hebben verleden jaar liefst 50 miljoen euro uitgetrokken om hier onder meer een heel eigen ervaringscenter, een test- en ontwikkelingscenter, een simulatieruimte en een auditorium te bouwen. Op die manier kunnen onze klanten en onze eigen medewerkers virtueel vaststellen hoe hun ontwerpen ook daadwerkelijk zullen functioneren. De markt evolueert onafgebroken. De Europese normen worden strenger. Wij moeten ons aanpassen en nagaan wat kan en niet kan. We zullen hier binnenkort ook over een installatie van liefst 15 meter hoog kunnen beschikken waarmee we bijvoorbeeld de impact van stormwinden kunnen nagaan. Of de bestendigheid van onze systemen tegen luchtverontreiniging of hevige regen. We zullen met die innovatieve knowhow uniek zijn in de wereld. Met onze rapid prototyping en 3D printing kunnen we straks alle oplossingen uittesten. Nagaan in hoeverre onze producten bestand zijn tegen inbraak, of ze brandveilig zijn...
Met de resultaten van ons simulatiecenter zullen onze klanten de integratie van onze oplossingen in hun ontwerpen kunnen beleven. Eén van onze nieuwe oplossingen is bijvoorbeeld MasterLine 8, een nieuwe generatie van raam- en deursystemen die verschillende ontwerp- en isolatievarianten omvat in één enkel systeem. Dit met het oog op de ultieme flexibiliteit.”
Netwerk
STERCK. Reynaers Aluminium is vandaag nog altijd een familiebedrijf. Het netwerk van de onderneming overspant ondertussen tientallen landen. U reist nagenoeg de hele wereld rond?
Reynaers: “Ik heb me van begin af effectief geconcentreerd op de internationalisering van ons bedrijf. Technisch kon ik de onderneming met veel vertrouwen overlaten aan onze specialisten. Die kennen hun job. Toch ligt het hart van het bedrijf hoe dan ook nog altijd in eigen land. Er is niet alleen Duffel. We runnen in Tisselt en Lummen nog twee eigen lakbedrijven. Ons netwerk is gebouwd op 12 grote distributiecentra, 3 lakbedrijven en 5 isolatiecentra. In totaal zo’n 1700 medewerkers, waarvan 650 in België.”
Ik wil me effectief inzetten voor de toekomst van onze kinderen.
STERCK. Wordt de logistiek in die snelle internationalisering op termijn niet problematisch? Uw producten worden voornamelijk vervoerd via wegtransport?
Reynaers: “De logistiek zou inderdaad wel eens een probleem kunnen worden, maar we houden het erbij dat we ons voortdurend moeten aanpassen. Flexibiliteit is een absolute prioriteit. We moeten onze klanten in alle omstandigheden kunnen voorthelpen. Vandaar dat we oa. de optie genomen hebben om onze logistieke centra 24 op 24 uur open te houden. De truckers kunnen zich dus op om het even welk uur van de dag bij ons komen bevoorraden. Dat systeem werkt perfect. In onze logistieke keten zitten nauwelijks haperingen. We plannen met onze klanten de ‘supply chain’ zorgvuldig in zodat de werken onafgebroken kunnen doorgaan.”
Overname
STERCK. Als bedrijf draait u nog altijd voor 100% op familiekapitaal. Is dit wel vol te houden?
Reynaers: “Ik ben er heel trots op dat onze familie er al die jaren voor gekozen heeft om onafgebroken te investeren in het bedrijf. Wij hebben dan ook een uitstekende financiële balans. Wij moeten niet voortdurend aan de telefoon hangen bij de banken. Onze balansstructuur is in die mate gezond dat wij onze leveranciers steeds correct kunnen betalen en de lonen van onze personeelsleden op het einde van de maand kunnen storten. We hebben dus geen nood aan bijkomend kapitaal, laat staan aan vreemd kapitaal. Wij blijven als familie achter ons bedrijf staan.”
STERCK. Ook niet als er morgen een geïnteresseerde kandidaat-overnemer een mooie som geld op tafel legt?
Reynaers: “Waarom zou ik dat in godsnaam doen? Ik doe mijn job doodgraag en ik voel me absoluut niet te beroerd om er nog een aantal jaren mee door te gaan. Reynaers Aluminium is mijn vijfde kind. Dat laat je niet zomaar gaan.”
STERCK. Ondertussen zijn ook de eerste vertegenwoordigers van de vijfde generatie al aangetreden?
Reynaers: “Mijn drie zussen en mijn broer fungeren als bestuurders binnen een raad van bestuur van tien met Eric Van Zele als voorzitter. De derde generatie telt vandaag 16 vertegenwoordigers, 5 meisjes en 11 jongens. Twee jongens zijn ondertussen inderdaad aan het werk binnen de groep. Een zoon van mij en een zoon van mijn zus. Wij vinden het als tweede generatie belangrijk dat onze kinderen als toekomstige kandidaat-bestuurders ook operationeel de onderneming goed kennen. Zij draaien mee in de dagelijkse activiteiten van de groep en zullen er hopelijk voldoende ervaring opdoen om ooit de fakkel van ons over te nemen.”
Duurzaamheid
STERCK. Als gedelegeerd bestuurder engageert u zich de laatste tijd ook steeds duidelijker in de maatschappelijke ontwikkelingen. Ook als ‘Manager van het Jaar’ liet u zich geregeld horen?
Reynaers: “Ik vind het hoe dan ook belangrijk dat je als gedelegeerd bestuurder en als onderneming stelling neemt in de social-economische ontwikkelingen. Wij willen ons als bedrijf engageren om ons maatschappelijk verantwoord te gedragen. Het behoud van de natuur en de problematiek van het energieverbruik gaat ons heel erg ter harte. Precies omdat we hierin met onze thermisch geïsoleerde producten een rol kunnen spelen wil ik me effectief inzetten om de toekomst van onze kinderen veilig te stellen. Dat zijn niet zomaar loze woorden. Duurzaamheid is voor ons een belangrijke waarde.”
Martine Reynaers heeft heel haar carrière gewerkt op de buitenlandse markten. Ze heeft het familiebedrijf een internationaal imago gegeven en weet dan ook als geen ander hoe je een buitenlandse markt moet aanpakken. Ze heeft voor STERCK. vier gouden tips.
- Neem contact op met FIT. Flanders Investment and Trade is als overheidsorganisatie uiterst goed gepositioneerd in het buitenland. De vertegenwoordigers van FIT kennen hun markt uitstekend en zijn de perfecte gidsen om je te begeleiden bij je eerste stappen in het buitenland. Het netwerk van FIT is in die mate groot dat je bij hen in heel de wereld terecht kunt.
- Kies maximaal één of twee markten uit. Wie wil scoren moet zijn eerste buitenlands avontuur grondig voorbereiden. Een doelgericht marktonderzoek voeren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zo’n marktonderzoek hoeft trouwens niet per sé veel geld te kosten. Je kunt er al eens mee beginnen door een beurs in het buitenland te bezoeken en er de sfeer op te snuiven.
- Werk eerst met eigen lokale mensen. Ze kennen de omgeving, de taal, de gewoontes. Neem zo iemand bij voorkeur in vaste dienst. Laat hem of haar alleen voor je eigen bedrijf werken. Zo is de focus volledig op je eigen producten en je eigen onderneming gericht. Agenten die veelal voor meerdere bedrijven tegelijk werken zullen zich zelden voor 100% engageren.
- Passie voor de regio. Wie echt de buitenlandse markt op wil moet ook veel passie en interesse betonen voor het land in kwestie. Je moet als exporteur verwonderd kunnen zijn over wat het land te bieden heeft. Wie té veel afstand neemt, zal er niet in slagen om de nodige goede contacten te leggen.