Hoe ga je om met klanten die hun facturen niet betalen?

Vraag & Antwoord: Novid

Voor veel ondernemers is dit een herkenbaar scenario: facturen blijven onbetaald en de klant komt met doorzichtige smoesjes, blijft excuses opstapelen, of wringt zich in vreemde bochten om zichzelf te rechtvaardigen. Bij Novid - een bedrijf gespecialiseerd in de verhuur van audiovisueel materiaal – willen we het taboe rond onbetaalde facturen doorbreken.

Geen gezeik

Om met de deur in huis te vallen: ook op ons bureau belanden af en toe aanmaningen. Het overkomt iedereen dat een factuur door de mazen van het net glipt. Dat is menselijk. We maken dat dan zo snel mogelijk in orde en communiceren er meteen over aan onze partner. En we willen andere onder­nemers oproepen om daar even direct en transparant in te zijn. Ongemakkelijke gesprekken waarin mensen rond de pot blijven draaien, leveren niets op. Als ondernemer moet je dan op tafel slaan en zeggen: geen gezeik!

Partners begrijpen

Wanneer je in dialoog kan én durft gaan, geraak je als ondernemer vaak een heel pak verder. Smoesjes of excuses verbeteren de situatie niet. Maar als je de moeite doet om écht te luisteren naar het verhaal van de partner, kan je samen naar oplossingen zoeken. Op lange termijn rendeert dat. Dus ja: met ons valt er zeker te praten. Zo sympathiek zijn we dan wel. Maar we moeten ook kordaat zijn: wij denken mee met ons partners, maar we zijn hun bank niet.

No-nonsense

Om het gesprek op gang te trekken, denken we heel bewust na over hoe we zelf communiceren. Iedereen ontving ooit wel een bericht over een onbetaalde factuur. Vaak zijn die documenten opgesteld in een ­archaïsche, bureaucratische taal. Dat nodigt niet uit om te reageren. Wij willen het anders doen. Deze zomer gaan we aan de slag met de nieuwe documenten. Wie in de loop van het najaar een offerte, een orderbevestiging, een factuur, of – stel je voor! – een aanmaning van ons ontvangt, mag zich verwachten aan een no-nonsense bericht. Zo nodigen we onze partner uit voor een open dialoog. Want samen geraken we verder, nietwaar? .

Novid Vicky Waldukat en Wouter Van Beirendonck van Novid pleiten voor duidelijke communicatie met uw leveranciers en klanten.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels