Etiketten etiquette
Marc Reynders

Etiketten etiquette

Over de grenzen - Reynders Label Printing

Boechout is best trots op Reynders label printing. In en om de Nijverheidsstraat is een knappe site uitgebouwd waar drie drukkerijen onafgebroken miljoenen etiketten aanmaken. Reynders label printing heeft zich daarmee als familie­bedrijf opgewerkt tot een toonaangevende groep met vestigingen tot in India en Polen. Met een omzet van ongeveer 90 miljoen euro screent het bedrijf onafgebroken nieuwe commerciële opportuniteiten. In een concurrentiële marktomgeving die beslist niet makkelijk is probeert de groep zich te positioneren met kwaliteitsvolle producten. “We investeren permanent in nieuwe technologie,” zegt gedelegeerd bestuurder Marc Reynders. 

Vader Emile Reynders runde in de late jaren vijftig een kleine typodrukkerij in Mortsel. Het bedrijfje deed het vrij goed maar werd geconfronteerd met de technologische doorbraak van de nieuwe offset-technologie. Omdat het kleine bedrijf absoluut niet over de nodige financiële middelen beschikte om te investeren in offset werd naar een alternatief gezocht. Dat werd aangeboden door een klant die bij Reynders etiketten wilde bestellen. Meteen lag een vrij onbekende nichemarkt open waarin naderhand ongekende expansiemogelijkheden bleken te liggen. De bestellingen liepen vrij vlot binnen en Reynders Etiketten sloeg een nieuwe weg in.

“Het succes was dermate groot dat mijn vader begon uit te kijken naar een groter pand. Op die zoektocht stootte hij verschillende keren op een 'neen' omdat men er van uit ging dat het bedrijfje niet in staat zou zijn om voor extra werkgelegenheid te zorgen,” aldus Marc Reynders. 

Wie vandaag doorheen de site van het huidige Reynders label printing kuiert zal meteen de fout in die beslissing onderkennen.

De etikettengroep wordt tegenwoordig aangestuurd door de drie zonen van Emile Reynders. Paul fungeert als financieel directeur, Jacques is commercieel verantwoordelijke en Marc coördineert de activiteiten als CEO. 

8 vestigingen

Reynders label printing is uitgegroeid tot een indrukwekkend geheel. Acht vestigingen drukken mil­joenen etiketten en labels. Vooral de farma is een trouwe klant van het bedrijf uit Boechout.

België

1. Reynders etiketten, Boechout

2. Reynders pharmaceutical labels, Boechout

3. Reynders digital printing, Boechout

4. Reynders etiquettes cosmétiques, Libramont

Nederland

5. Reynders etiketten Nederland

Frankrijk

6. Reynders etiquettes France

Polen

7. Reynders etikettes Polska

India

8. Reynders label printing India

STERCK. Reynders label printing is in al die jaren uitgegroeid tot een kleine multinational met vandaag liefst 420 mensen op de payroll. Daarvan zo’n 300 in Boechout zelf. Hoe kijkt u tegen de komende jaren aan?

Marc Reynders: “De marktomgeving is vandaag zeker moeilijk. De groep realiseerde in het verleden telkens een mooie groei en wij halen ook nu nog elk jaar hogere cijfers, maar o.a. de constante prijzendruk vereist toch een bijzondere aandacht om dat waar te blijven maken. We blijven trouw aan de strategie uit het verleden, waar­bij we onze sterktes breed proberen te introduceren in andere sectoren. Tegelijkertijd consolideren we onze posities in voor ons vertrouwde markten als de farma, de voeding, de petrochemie, de cosmetica, de dranksector enzovoort. We produceren voor onze klanten miljoenen zelfklevende etiketten, meerlagige etiketten, shrink sleeves, enzovoort. Wij bieden hen oplossingen op maat aan, zorgen voor flexibele packaging, wrap arounds, ….  Waar nodig gaan we de etiketten ook specifiek afwerken: vernissen, lamineren, folie, reliëf, ....”

STERCK. Hoe is de markt er vandaag aan toe?

Reynders: “Ons orderboek evolueert traditioneel heel erg wissel­vallig. Bestellingen aan etiketten worden doorgaans op relatief korte termijn geplaatst. Wij kunnen daardoor zelden heel ver vooruit kijken. Hooguit twee tot drie weken. Ondertussen liggen er effectief wel nog heel wat ijzers in het vuur en mogen we hopen dat er op termijn nog wel enkele grote orders op ons afkomen. Het is er ons alvast om te doen onze klanten goed te bedienen, van de kleinere klant met 500 etiketten tot de grote multinationals met soms bestellingen van honderdduizenden labels.” 

Kapitaalintensief

STERCK. Hoe kun je zo’n indrukwekkend bedrijf managen? 

Reynders: “Onze eigen IT-mensen hebben op maat van de groep een informatie managementsysteem opgebouwd waarin we met ‘data mining’ toch grote lijnen kunnen trekken in de activiteiten. Het softwarepakket wordt onderbouwd met orderinformatie, orderinstructies, kostengegevens, enzovoort... waardoor we wel degelijk een globale planning kunnen uittekenen.”

STERCK. Met 70 verschillende drukpersen en 450 stations staat hier een enorme industriële batterij opgesteld. Dat is erg kapitaalintensief? 

Reynders: “Je mag ervan uitgaan dat elke investering er een is van enkele honderdduizenden tot een paar miljoen euro, dus het is zeker heel kapitaalintensief. We draaien op dure technologie van oa. Agfa, Xeikon en HP en werken vooral met Duitse, Zwitserse en Britse persen. We hebben daarbij zowel traditionele knowhow in huis als flexo, zeefdruk en rotogravure maar ook geavanceerde digitale technologie. Het zijn precies die volgehouden investeringen in nieuwe technologische ontwikkelingen die ons bedrijf op het groeispoor gehouden hebben. We hebben nooit geaarzeld om nieuwe persen te kopen in functie van andere commerciële mogelijkheden.”

Kwaliteit

STERCK. De concurrenten zullen ongetwijfeld hetzelfde verhaal vertellen?

Reynders: “Dat klopt. Ook zij investeren in nieuwe machines. Daardoor is de concurrentie bikkelhard. Wij halen evenwel een versterkt marktaandeel door onze volgehouden klantgericht­heid. Service naar de klanten toe is bij ons een absolute prioriteit. Dat is meteen ook de gedrevenheid van al onze werknemers. Zij zijn het directe aanspreekpunt van onze vele duizenden klanten. Wanneer er een vraag uit de markt komt engageren zij zich meteen om de klanten tegemoet te komen. Zelfs geregeld op bijna onmogelijke uitdagingen. Wij moeten de klanten producten kunnen aanbieden die hij elders niet vindt. Dat kunnen we dan enkel door voortdurend te investeren in nieuwe technologie waardoor we klaar staan met nieuwe innovaties. De kern van het verhaal is kwaliteit. Elk etiket moet goed zitten en moet kwalitatief in orde zijn. Een klant die bij ons labels bestelt, mag er zich bewust van zijn dat elk etiket een kwaliteitscontrole gepasseerd is mét cameracheck.”

STERCK. In de brede omgeving rond Antwerpen is het anderzijds niet makkelijk om goed geschoold personeel te vinden?

Reynders: “Goede drukkers vinden is nooit echt gemakkelijk geweest. Met onze smalbaanrotatiepersen zitten we immers in een wat aparte branche. Maar we hebben intern altijd voor een goede en intensieve training gezorgd die maakte dat ook mensen met weinig ervaring maar veel goesting in de job, heel snel de knepen van het vak onder de knie kregen. Ik denk eerlijk gezegd dat we best trots mogen zijn op de grote groep operatoren die we in de voorbije decennia opgeleid hebben.

Ondertussen hebben wij ook wel voor een frissere HR-aanpak gezorgd. De nieuwe huisstijl rond het gemoderniseerde logo heeft Reynders alvast steviger in de markt gezet en kandidaat-­werknemers mee overtuigd om aan boord te komen.”

Buitenlands succes is niet vanzelfsprekend

 Marc Reynders

Reynders label printing werkt momenteel 15 miljoen euro omzet bijeen in zijn Franse, Nederlandse, Poolse en Indiase vestigingen. Boechout zelf draait op 75 miljoen euro, waarvan zo’n 40% geëxporteerd wordt naar klanten in het buitenland. Export is dan ook een vitale levenslijn voor de etikettenproducent. Succes in het buitenland is echter niet vanzelfsprekend. Vooral India was voor Reynders een moeilijk verhaal. “Wij zijn er kennelijk veel te vroeg in de markt gestapt”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Reynders. “Onze joint venture met een Indiaas bedrijf liep fout af. We hebben naderhand een nieuwe start moeten nemen. We hadden evenwel veel geleerd uit onze mislukking. Vooral dit: wie een buitenlandse markt opgaat mag dat hoe dan ook niet alleen doen. Het netwerk van een lokale speler blijft ontzettend belangrijk. Je moet je als buitenlander aanpassen aan de omgeving. Werkelijk alles is anders.”

Verantwoordelijkheid

STERCK. Het familiebedrijf draait voluit. Het is in dit opzicht ook een aantrekkelijke overnameprooi. Wat gebeurt er indien er morgen een kandidaat-overnemer voor de deur staat die een mooie prijs betaalt voor Reynders? Gaat de familie dan overstag?

Reynders: “Die vraag is wel al vaker gesteld. Hier stonden al geregeld geïnteresseerde overnemers op de stoep die informeerden of we bereid waren om de firma te verkopen. Maar er is meer dan alleen maar geld. Ook de familiale aandeelhouders hebben heel hun leven hun engagement gelegd in het bedrijf en er alles voor gedaan opdat Reynders verder zou doorgroeien. Er is bovendien nog zoiets als onze sociale verantwoordelijkheid ten aanzien van onze werknemers. Wij kennen de meesten van hen, velen hebben we hier hun eerste stappen in het bedrijfsleven zien zetten. Dat zijn dingen die je niet zomaar opgeeft.”

 Marc Reynders

STERCK. Ondertussen is de derde generatie binnen de familie al aan de slag bij Reynders?

Reynders:“Bart, de zoon van mijn broer Jacques werkt voor Reynders pharmaceutical labels en mijn eigen zoon Sebastiaan is teamleader bij Reynders digital printing, hier in Boechout.”

Wij geven onze sociale verantwoordelijkheid niet zomaar op.

STERCK. Als ondernemer neemt u ongetwijfeld ’s avonds ook uw zorgen mee naar huis? 

Reynders: “Ik steek niet weg dat ik geregeld al eens wakker lig van wat de toekomst ons moet brengen. Wij werken in een sector die ontzettend snel evolueert. De technologie is niet te stoppen. Alles wordt in vraag gesteld, de dingen overhoop gehaald. De concurrentie moet doorheen dezelfde uitdagingen. Het komt er voor ons als Reynders op aan om net iets sneller te reageren dan de anderen. Dat is zeker niet evident. Dat vergt doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen. Die zorg blijft me permanent bij. Dat zal allicht ook met mijn karakter te maken hebben.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels