Eerlijke communicatie
Annemie Daniels

Eerlijke communicatie

Stercke Vrouwen

Annemie Daniels staat al 14 jaar aan de leiding bij Hanolux in Turnhout. Toen haar echtgenoot vorig jaar overleed, twijfelde ze niet en zette ze de zaak alleen verder. Intussen is haar oudste zoon Stijn mee in de zaak gestapt en staat hij in voor marketing en communicatie.

Bij Hanolux vinden mensen alles om buiten te kunnen leven zonder aan luxe te moeten inboeten. Ook de invulling van wellnessruimtes is één van de sterktes van Hanolux. "Ik werk al 35 jaar in de zaak, die eerst van mijn schoonouders was", vertelt Annemie. "Sinds 14 jaar heeft de volgende generatie de fakkel overgenomen en ben ik dus zelf meegegroeid met het bedrijf. Ik heb heel verschillende taken gehad en ken alle aspecten van het bedrijf zeer goed."

Visie en aanpak?

"Leiderschap heeft altijd in mij gezeten, ik weet heel goed wat ik wil”, zegt Annemie. “Ik vind het enorm belangrijk dat iedereen in de groep zich goed voelt en dat we in team werken. Je spendeert zoveel tijd op het werk dat het echt belangrijk is dat je op elkaar kan terugvallen. Iedereen bij Hanolux is even belangrijk. Collega’s moeten elkaar iets gunnen en wij overleggen veel wanneer we nieuwe dingen willen invoeren. Ik kan ook gemakkelijk dingen uitbesteden, zoals accounting, financieel beheer en marketing. Het geeft rust te weten dat een ­gespecialiseerd iemand die ik vertrouw daarmee bezig is. Ik ben dus niet dag en nacht met mijn job bezig en kan goed loslaten.”

Waar maken vrouwen het verschil?

“Vrouwen benaderen hun personeel soms menselijker dan mannen. Als een medewerker met een privéprobleem zit, kan die zijn verhaal bij mij kwijt. Ik kan er niets aan veranderen, maar kan wel luisteren. Ook wanneer er op het werk een probleem is, lossen vrouwen dat meteen op. Eerlijke communicatie, zowel positief of negatief, is echt belangrijk. Bij Hanolux zijn er vaste overleg­momenten, maar het babbeltje aan de koffiemachine is minstens even belangrijk. Ik denk dat ik het goed aanpak; personeel en klanten zijn tevreden, bij Hanolux gebeurt alles zeer spontaan."

Combinatie gezinsleven?

Inmiddels zijn Annemie's drie kinderen al volwassen. Twee van hen studeren nog, maar toen ze 14 jaar geleden de leiding overnam, waren ze nog klein. "We woonden toen boven de zaak, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik geen echte moeder voor hen was. De kinderen konden sneller alleen blijven dan in andere gezinnen, maar ik was er echt voor hen en niet alleen tijdens onze vakanties. Het evenwicht behouden is belangrijk. Niet alleen met je kinderen, maar ook met de rest van de familie: ouders, broers en zussen. Een zaak kan een balast zijn, maar geeft je vooral ook een stukje vrijheid: je kan heel veel dingen zelf bepalen. Mijn oudste zoon Stijn is inmiddels in de zaak gestapt en staat in voor de marketing en communicatie. Daar ben ik blij om, maar het was absoluut geen verplichting. De kinderen moeten kiezen wat ze willen doen en wat hen gelukkig maakt."

Trots?

"Vorig jaar hebben we onze zaak vernieuwd door meer in te zetten op een webshop en een nieuwe marketingstijl. We kiezen echt voor bepaalde producten en segmenten en gaan daar voluit voor. Die reorganisatie heeft ons nieuwe lucht gegeven. 

Onze sector staat niet stil en een fysieke winkel hebben wordt steeds vaker een uitdaging. Bij ons ­kunnen mensen producten testen, voelen, gebruiken, ... Dat blijft belangrijk in het duurdere segment. Je weet wat je koopt. We blijven alert voor nieuwe trends en voelen het best aan wat Hanolux kan verkopen en wat niet. Ik blijf mezelf, en ik denk dat dat goed is", besluit ze.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels