De elektrische revolutie in autoland komt stilaan op kruissnelheid. Jaguar was het eerste merk dat met de volledig elektrische I-PACE de strijd aanbond met trendsetter Tesla. De gracieuze I-PACE houdt het midden tussen een SUV en een comfortabele limousine en veroverde meteen de titel van 2019 World Car of the Year. Dat vraagt om een STERCK Test.
De Jaguar I-PACE is de eerste volledig elektrische wagen van de Jaguar Land Rover groep”, legt Nik Bosmans, merkverantwoordelijke bij Jaguar Land Rover Peeters in Herentals uit. “Land Rover had met de grote Range Rover en de Range Rover Sport wel al hybrides in het aanbod. Maar Jaguar was een jaar geleden het eerste Europese premiummerk dat uitkwam met een volledig elektrische wagen. Merken zoals Audi en Mercedes zijn daarna gevolgd. Met de I-Pace is de elektrificatie van het merk ingezet. Volgend jaar komt de nieuwe XJ uit, het vlaggenschip van Jaguar, en deze zal nog uitsluitend als elektrische wagen in het aanbod zitten. Tegen 2022 zal elke Jaguar Land Rover met één of andere vorm van elektrificatie te krijgen zijn: milde hybride, hybride of vol elektrisch. De groep is daarvoor ook bezig met de bouw van een eigen batterijenfabriek die volgend jaar klaar moet zijn.”
Car of the year
De I-PACE kreeg 55 internationale onderscheidingen sinds zijn presentatie een jaar geleden en werd als kers op de taart uitgeroepen tot world car of the year 2019. Het zegt heel veel over het huzarenstuk dat Jaguar afgeleverd heeft. De I-PACE is vanaf een maagdelijk wit blad ontworpen en gebouwd op een volledig nieuw onderstel. Ondanks het extra gewicht aan batterijen die een elektrische wagen nodig heeft, wist Jaguar het gewicht nog enigszins te beperken door veelvuldig gebruik van aluminium. De wagen beschikt over twee elektromotoren die elk één as aandrijven. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 400 pk en een koppel van 700 Nm.
Zelfs de meest fervente petrolheads zijn zwaar onder de indruk als ze een testrit maken.
De I-PACE houdt het midden tussen een SUV en een limousine en is daarmee een echte crossover. “Qua DNA is de I-PACE een 100% Jaguar”, vertelt Nik. “De wagen is geen compromis omdat hij volledig elektrisch is. De I-PACE heeft alles wat je verwacht van een Jaguar. Het is een stijlvol afgewerkte, luxueuze berline met een uiterst sportief rijgedrag. De wagen neemt op dat vlak zelfs heel wat kenmerken over van de F-TYPE, onze meest sportieve model.”
La Buena Vida
Johan Sterckx is samen met Wim Vanleuven eigenaar van La Buena Vida uit Mol. “We zijn 22 jaar geleden gestart met de import van uitsluitend Spaanse wijnen. Vandaag importeren we exclusief 75 Spaanse wijnhuizen uit verschillende regio’s. Van basis tot absolute cultwijnen, maar altijd rechtstreeks van de wijnbouwer, geen industriële producten. We werken met dertien mensen voor heel België en zijn zelfs uitgeroepen tot beste wijhandel van het land. Onze klanten zijn vooral de betere horecazaken en liefhebbers die weten wat ze willen.”
Sportief en comfortabel
Johan Sterckx, één van de de twee eigenaars van wijnhandel La Buena Vida uit Mol, ging een dag op pad met de I-PACE en kan dat volmondig beamen. “De baanlligging is echt opvallend goed en de wagen houdt ontzettend goed zijn spoor in bochten met een flinke snelheid. Het is een grote wagen met veel ruimte, maar de liefhebber van een sportwagen gaat zich er ook prima mee kunnen amuseren. Er is niet alleen dat vermogen van 400 pk vermogen en dat onderstel, maar het hangt ook allemaal supergoed aan elkaar. En de remmen zijn erop voorzien. Dat laatste vind ik heel belangrijk. De testwagen was uitgerust met enorme wielen van 22 inch, maar rijdt toch enorm comfortabel. De luchtvering speelt daar ook een rol in. Ik ben al 22 jaar veel op de baan en op het einde van de week ben je vermoeid van de lange ritten, maar je komt met minder stress uit deze wagen dan je erin bent gestapt. Hij is zo geruisloos dat je vrijwel enkel nog het knipperlicht hoort.”
Nik: “De batterijen zijn in de bodemplaat verwerkt en het lage zwaartepunt komt zo de stabiliteit ten goede. Je kan de I-PACE ook eenvoudig een beetje verhogen of verlagen. Heel handig als je offroad gaat rijden bijvoorbeeld.”
Fenomenaal koppel
Wat is testrijder Johan het meeste bijgebleven? “Die pk’s en dat koppel. Dat is en blijft fenomenaal hoor. De wagen is minstens evenwaardig aan een versie met een sterke verbrandingsmotor. Je mist misschien de sound van die schreeuwende motor als deze hoog in de toeren gaat, maar je krijgt de rust en het comfort van een elektrische wagen in de plaats. En de afwerking is echt top. Het is ook een opvallende en mooie verschijning. Het viel me op dat de mensen je echt nakijken op straat.”
Nik: “Zelfs de meest fervente petrolheads onder de klanten die altijd met een zware V6 of V8 gereden hebben, zijn zwaar onder de indruk als ze een testrit maken. Je hebt die 700 Nm koppel onmiddellijk ter beschikking als je aan het gaspedaal komt en dat zorgt een geruisloze maar heel sterke acceleratie. Je krijgt een serieuze duw in de rug.”
Johan: “De I-PACE biedt ook veel ruimte. De koffer heeft standaard een volume van bijna 600 liter, wat niet klein is. Met de achterbank neergeklapt kan je natuurlijk nog veel meer laden. Ook de beenruimte achteraan is heel ruim, meer dan bij vergelijkbare wagens. Het is een volwaardige 5-zitter. De bediening verloopt volledig via touchscreen, zelfs de knoppen op het stuur. Ook het traditionele pookje is vervangen door een knop voor vooruit en achteruit. Zelfs de instelling van de zetels verloopt via het touchscreen. Het is allemaal technologisch en hip, maar nergens overdone. De bediening blijft heel gebruiksvriendelijk.”
Jaguar Land Rover Peeters
Jaguar Land Rover Peeters is als 3e generatie familiebedrijf ontstaan uit een concessie van DAF Trucks en British Leyland. JLR Peeters heeft sinds 1977 Jaguar in het aanbod en sinds 1986 Land Rover. Een aantal jaar geleden heeft Michael Peeters zijn te vroeg gestorven vader Walter Peeters opgevolgd. Nik Bosmans is merkverantwoordelijke. “We streven altijd naar service op maat en stralen die typische Kempische hartelijkheid uit. Onze jarenlange ervaring en persoonlijke aanpak staan gerant voor kwaliteit en service op maat. Daarom is en blijft Jaguar Land Rover Herentals de voorkeurgarage van vele trouwe klanten.”
Rijbereik
“Het rijbereik bedraagt tussen de 400 en 450 kilometer, maar is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijgedrag en waar je rijdt”, legt Nik uit. “De remregeneratie is heel belangrijk. Je kan de wagen eigenlijk met één pedaal bedienen. Als je het gaspedaal loslaat remt de I-PACE onmiddellijk af en gebruikt hij de vrijgekomen energie om de batterij op te laden. Als je enkel op de autosnelweg rijdt, zal je daarom moeilijk aan de 400 kilometer komen, maar in een normaal stadsverkeer is dat zeker haalbaar.”
STERCK. De verkoop van de I-PACE zit op schema. Wie zijn de klanten die voor de wagen kiezen?
“We zien veel nieuwe klanten”, zegt Nik. “Tegenwoordig kiest de boekhouder vaak de wagen en fiscaal gezien is een elektrische wagen heel interessant. Wie een testrit maakt is gewonnen. De I-PACE is een volwaardig alternatief voor eender welke wagen. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs de klassieke Jaguarrijders overstag zullen gaan als de nieuwe XJ uitkomt. Tussen dit en vijf jaar verandert er in autoland meer dan de afgelopen vijftig jaar samen. Het is een revolutie, eerder dan een evolutie. De gigantisch zware benzine- en dieselmotoren gaan tot het verleden behoren, tot spijt van wie het benijdt.”
Jaguar I-PACE
Bevindingen
Prestaties en weggedrag van een sportwagen gecombineerd met de ruimte en het comfort van een ruime crossover.
Zeer degelijke afwerking, hoogtechnologisch, maar nooit science-fiction.
Pratische bruikbaarheid in alle omstandigheden.
- Verbruik gemengd: NB
- CO2-uitstoot: NB
- 0 tot 100 km/u: 4,8 seconden
- Vermogen Kw/pk: 294/400
- Koppel: 696 Nm
- Emissienorm: NB
- Afmetingen(mm): 4682 (l) op 1895 (b) en 1565 (h)
- Gewicht(kg): 2.058 kg
- Inhoud kofferruimte (liter): 577
- Basisprijs: vanaf 80.800 euro incl. btw