Het is mogelijk. Ook zonder uitvlaggen, met uitsluitend Belgische chauffeurs en zonder sociale dumping kan transportonderneming Trafuco uit Schelle een bijna onafgebroken groeiparcours realiseren. De omzet bereikt vandaag 43 miljoen euro.
Het bedrijf van Marc Van den Broeck biedt met een combinatie van verschillende transportmodi en bijhorende diensten een breed dienstenpakket aan in het vervoer van olieproducten, chemische specialiteiten, afval, verpakte goederen, tractie van containers en bunkering van zeeschepen.
Tot voor kort werkte Marc Van den Broeck vaak 100 uur per week. Hij was zelden thuis, keek nooit televisie en hield hooguit twee dagen per maand vrij voor zijn gezin. Waarmee gezegd is hoe hard het leven van een ondernemer uit de sector is. “Een aantal mensen zullen vandaag met enige bewondering kijken naar wat we hier bij Trafuco gerealiseerd hebben," zegt de gedelegeerd bestuurder van transportgroep Trafuco uit Schelle. "Ze realiseren zich echter nauwelijks hoeveel bloed, zweet en tranen we daarvoor gelaten hebben met het hele team.”
Trafuco is een expansieve transportonderneming die steeds een heel eigen koers gevolgd heeft. Een indrukwekkend groeiverhaal. Het bedrijf heeft zich in de grote Europese consolidatiegolf in de sector gepositioneerd als een onestopshop voor logistieke oplossingen. Trafuco runt daarbij een optimaal gemengde vloot van tankwagens, huifwagens, containers en binnenschepen met de focus op toegevoegde waarde. “Prijstechnisch kunnen wij al lang niet meer concurreren met bedrijven uit Litouwen, Polen of Bulgarije. Onze loonkost is dermate hoog dat wij internationaal geen kans meer maken. Wij hebben ons daarom toegespitst op gespecialiseerde transporten waarin we onze eigen knowhow tot uiting kunnen brengen. Het moeilijkere werk dus. Wij bieden totaaloplossingen. Ik mag met enige trots stellen dat wij een van de laatste authentiek Belgische transportondernemingen zijn. Wij vlaggen niet uit, rijden met uitsluitend Belgische chauffeurs en doen niet mee aan sociale dumping.”
STERCK. U bent nochtans een transportondernemer die zelf geen vrachtwagenrijbewijs heeft?
Marc Van den Broeck: “Ik had helemaal niet de ambitie om in de transportsector te gaan. Ik heb boekhouding, management en economie gestudeerd en werkte eerst enkele jaren bij een bank. Zo kwam ik bij het bedrijf Transport Fuel Coppens uit Burcht terecht. Ik zag het potentieel van dat kleine familiebedrijf en kreeg van de toenmalige eigenaar carte blanche om het bedrijf te runnen. Toen de man 65 werd, had ik de kans om het bedrijf over te nemen. Ik heb niet geaarzeld. In 1992 werkten we een managementbuy-out uit en sindsdien hebben we onze positie onafgebroken versterkt.”
De meeste internationale petroleummaatschappijen zijn al meer dan tien jaar klant.
Reeks overnames
STERCK. Vandaag is Trafuco een gerespecteerde onderneming met 330 personeelsleden en een omzet van 43 miljoen euro?
Van den Broeck: “We hebben hard gewerkt. In de afgelopen jaren kenden we een groei van gemiddeld 7,6%. Dat zijn sterke cijfers. Tanktransport was heel lang onze kernactiviteit. Wij konden zowel organisch groeien als een reeks overnames doen. Wij volgden de ontwikkelingen op de markt van dichtbij en bouwden zo een netwerk op van aanverwante activiteiten. Met Beltra-B namen we een bargefirma over en met NDB Logistics een transportonderneming. Patteet Carosserie zorgt sinds 2007 voor de technische modaliteiten van onze groep, het transportbedrijf Symons gaf ons ruimere logistieke mogelijkheden en met Hessenatie Logistics zaten we meteen ook in de haven van Antwerpen en in de containeroverslag. Een tijd geleden hebben we ook nog ATTS (Alfred Talke Transport Services) uit Zwijndrecht overgenomen. Verder was er de overname van de containeractiviteiten van XPO en Yentl. Het is een hele bollenwinkel om te runnen ja (lacht). Met klanten in de chemie, olie, afval en haven.”
- 43 miljoen euro omzet
- 1968 oprichtingsjaar
- 330 personeelsleden
- 240 trekkers
- 220 inox tankwagens
- 65 huifwagens
- 400 container chassis
- 4 barges
Integraal servicemodel
STERCK. Die diversiteit is ook jullie grote sterkte?
Van den Broeck: “Cijfermatig klimmen de nieuw gevormde afdelingen niet boven elkaar uit. Ze zijn elkaar zowat waard. Alleen onze marineafdeling is een absolute topper die zeker in de Belgische havens een marktaandeel heeft van meer dan 50%. Wij brengen smeeroliën en cylinderolie naar zeeschepen. Wij leveren tot in het zuiden van Spanje en zelfs tot halverwege Noorwegen. Met onze vier binnenschepen, met onze tankwagens of in vaten op huifwagens. De meeste grote internationale petroleummaatschappijen zijn al meer dan tien jaar klant bij ons. Dat zegt meteen ook iets over hun appreciatie. Ze beschouwen ons als een soort van centrale dienst met vlottende voorraden in verschillende soorten van bunkerolie. Wij garanderen de administratieve opvolging van hun orders en de douaneformaliteiten, en nemen contact op met de scheepsagent en de rederij. We volgen het schip via een traceersysteem trouwens op tot het in de haven aanmeert.”
STERCK. Jullie evolueren van transportonderneming naar een dienstverlenend bedrijf? Een integraal servicemodel?
Van den Broeck: “Transport is vandaag een snel evoluerende business. Iedereen kan goederen vervoeren van A naar B. Daarmee alleen red je het niet meer. Nee, alles draait om de nodige flexibiliteit en snel reageren op wijzigingen die zich kunnen aandienen. De dienstverlening naar de klanten toe is essentieel. Onze bedienden zijn dan ook druk in de weer om de klanten de nodige administratieve ondersteuning te geven bij probleemsituaties. Wij hebben specialisten in huis die douanepapieren, veiligheidsvoorzieningen en statistieken kunnen aanreiken. Ze goochelen met tonnagecijfers, emissieklassen en wegtypes. Bij zulke mensen voelen onze klanten zich veilig. De kruisbestuiving tussen de verschillende afdelingen is de grote kracht van ons bedrijf. We bieden totaaloplossingen van zowel transport over de weg als over het water. Met binnenschepen, gecoate tankwagens, inox tankwagens, huifopleggers, kofferwagens, camionettes, containerchassis en tankcontainers.”
Down2Earth is een durfkapitaalfonds rond enkele Vlaamse investeerders. Het wordt aangestuurd door Alain Keppens (ex-GIMV), Ivo Maréchal (ex-Essers) en Peter Kloeck. De investeerders mikken op Belgische kmo’s met een sterk groeipotentieel en een stevige operationele kasstroom. Vandaag heeft het fonds 45% van de aandelen in Trafuco in handen. Naast Trafuco heeft Down2Earth nog participaties in bedrijven zoals Metes, Move Intermodal, HCJ Joints, VK Architects & Engineers, DP Survey Group, Gudrun Chocolats, Orbit, Funico International, Contraload en Hertecant Flanges. Recent werd nog een participatie genomen in reisbedrijf Nordic.
Herwaardering
STERCK. De transportsector staat vandaag zwaar onder druk met onder meer de fileproblematiek en oneerlijke concurrentie uit Oost-Europa?
Van den Broeck: “Dat is een realiteit. Onze transportfederaties kunnen het bovendien niet eens worden, de vakbonden zitten niet altijd op dezelfde lijn en de fileproblemen worden almaar pijnlijker. Ook wij voelen ons in die omstandigheden niet helemaal lekker. Toch moet je je eens voorstellen waar we staan op het moment dat de transportbedrijven niet meer rijden. Wat ga je nog vinden in je supermarkt, waar kun je nog tanken?
Ik denk echt dat we aan een dringende herwaardering van het beroep van truckchauffeur toe zijn. Onze collega’s van het transportbedrijf Van Dievel hebben ooit het idee gelanceerd om van een vrachtwagenchauffeur veeleer een vrachtwagenpiloot te maken. De mensen hebben vandaag veel respect voor het beroep van piloot. Ze waarderen de piloot van hun vakantievliegtuig in al zijn technische capaciteiten. Ik denk dat we dat ook moeten doen voor onze chauffeurs. De manier waarop ze omgaan met de boordcomputer van hun truck, vlot verschillende talen spreken, sociaal vaardig zijn en ook nog eens een glimlach kunnen opzetten in de aanhoudende fileproblemen is volgens mij uniek. Bij Trafuco investeren wij overigens graag samen met de VDAB en het Sociaal Fonds in bijkomende opleidingsfaciliteiten voor vrachtwagenchauffeurs. De tijd dat onze boerenzonen hun ploeg lieten staan om in een vrachtwagen te kruipen en zo hun kost te verdienen is voorbij.”
We zijn aan een dringende herwaardering van het beroep van truckchauffeur toe.
Private equity
STERCK. U verraste begin dit jaar door het dagelijks beleid in handen te geven van Serge De Wolf. Uw zoon Philip leidt voortaan de vestiging in de Antwerpse haven?
Van den Broeck: “Het ging mij in eerste instantie om de continuïteit van onze onderneming. Pas op, ik ben nog lang niet weg. Zeker niet. Alleen moeten we naar de toekomst kijken en wie 60 geworden is, moet toch wel initiatieven terzake nemen. Ik heb daarom besloten om meer afstand te nemen van het dagelijks gebeuren en mij te concentreren op de strategie op lange termijn. De continuïteit van het bedrijf en de mensen die eraan meegewerkt hebben staat centraal."
STERCK. Was dat ook de reden waarom u in 2015 investeringsfonds Down2Earth een minderheidsparticipatie liet nemen in het bedrijf?
Van den Broeck: “Weet je, ik heb vele jaren zware risico’s genomen en al het geld in het bedrijf geïnvesteerd. Dat weegt op termijn ontzettend door. Na al die jaren wilde ik vooral mijn financiële gemoedsrust versterken. De privé-investeerders van Down2Earth zijn zeer pragmatisch ingesteld. We hebben vlotte contacten. Het is hen er niet om te doen de strategie van het bedrijf over te nemen. We overleggen geregeld en tekenen samen onze richting uit. Ik apprecieer die soepelheid. We hadden eerder al contacten met andere kandidaat-investeerders en zelfs al een due diligence opgesteld, maar anderen werkten veel stijver en hiërarchischer. Dat lag ons niet. Als je problemen hebt, moet je die niet proberen op te lossen met een aangetekend schrijven. Wij gaan liever een pint drinken op café en de mensen van Down2Earth zien dat ook zo.”
Mobiliteit
STERCK. Waar gaat het de komende jaren met de transportsector naartoe?
Van den Broeck: “Ik hou toch wel even mijn hart vast. Het is alvast een constante dat we onafgebroken veranderingen blijven ondergaan. Er is het internet of things, de zelfrijdende trucks, de alternatieve brandstoffen, de fileproblematiek. Vlaanderen is vandaag hét transitland bij uitstek en de uitdagingen ten aanzien van de mobiliteit zijn ontzettend groot. De automatisering kan nieuwe mogelijkheden openen. Transportondernemingen moeten in elk geval een beter zicht krijgen op hun kosten en kostenstructuren. De effectieve rentabiliteit van de transportopdrachten is afhankelijk van onder andere de timeslots op laad- en losinstallaties en de congestie van de wegen. De VIL, het innovatieplatform van de logistieke sector, zette in dat opzicht een rekenmodule in de markt waarmee een nacalculatie kan gedaan worden. Bedrijven die investeerden in de functionaliteit van de boordcomputer hebben aan de ingebrachte data een prachtige tool om hun rentabiliteit te versterken.”
STERCK. Ondertussen bent u onafgebroken op zoek naar nieuwe collega’s?
Van den Broeck: “Vrachtwagen-chauffeurs behoren vandaag met stip tot de knelpuntberoepen. Terwijl de firma onafgebroken verder blijft groeien, staan bij ons veel vacatures open. Ik ben er alvast trots op dat wij vandaag hoe dan ook een familiebedrijf gebleven zijn dat getekend wordt door een mensgerichte bedrijfscultuur en een losse manier van leidinggeven. Wie hier komt solliciteren, komt terecht in een actief team van collega’s die van hun job iets leuk willen maken. Met veel enthousiasme trachten we het personeelsverloop onder controle te houden, en dat lukt vrij behoorlijk.”
- Laat je altijd omringen door de juiste mensen.
- Geloof als ondernemer vooral in jezelf.
- Geef nooit op.
- Blijf financieel altijd alert.
- Houd de kosten onder controle.
- Buig moeilijkheden om in opportuniteiten.
- Geef altijd zelf het goede voorbeeld.