Mensgerichte innovator
Erik Wilms Wilms

Mensgerichte innovator

Regiobedrijf Wilms

Wilms is een waardegedreven familiebedrijf met een sterke focus op innovatie en duurzaamheid. Als specialist in rolluiken, zonwering en buitenleven bouwde het een ijzersterke reputatie uit, zelfs tot buiten de Benelux. “Elke dag streven we naar de hoogste kwaliteit. Dat kan enkel met een topteam dat zich steeds opnieuw voor 100 procent geeft. Onze mensen zijn onze grootste sterkte”, vertelt zaakvoerder Erik Wilms.

In 1975 werd de firma Wilms opgericht door de vader van huidig zaakvoerder Erik Wilms. Een succes­verhaal, want het familiebedrijf uit Meerhout is intussen uitgegroeid tot een belangrijk speler in de productie van rolluiken, zonweringsystemen en buitenoverkappingen. De klanten bestaan voor het grootste deel uit professionals, maar particulieren zijn eveneens welkom. “Een productieoppervlakte van meer dan 40.000 vierkante meter en 160 medewerkers vraagt een doorgedreven professionalisering”, zegt Erik Wilms. “Toch blijven onze familiale waarden cruciaal. Nu en in de toekomst.”

Erik_Wilms

STERCK. Waarom legt Wilms zo sterk de nadruk op familiewaarden?

Erik Wilms: “Als bedrijf zijn we maar zo sterk als de mensen die hier werken. Ik bekijk hen dus als één grote Wilms-familie en niet als medewerkers. Door iedereen te behandelen met respect krijg je dat ook terug. Zo besteden we veel aandacht aan de work-life balance van onze medewerkers. Ik wil bijvoorbeeld niet dat er overuren worden gemaakt. Iedereen stopt op tijd, krijgt de kans om thuis te ontspannen en de dag nadien terug vol energie aan de slag te gaan.”

STERCK. Kan je deze aanpak volhouden in de sterk concurrentiële sector waarin jullie zitten?

Wilms: “Absoluut. Meer zelfs, het maakt van ons een trendsetter. Wij leveren elke dag opnieuw topproducten van de hoogste kwaliteit. Dat kan enkel met topmedewerkers die er steeds 100 procent voor willen gaan. Daarnaast kiezen we doelbewust om alles in eigen huis te doen. De volledige productie en onze hoofdzetel bevinden zich op dezelfde locatie. Naast eigen extrusielijnen, confectie, beklevingsmachines, poeder- en natlakkerijen beschikken we ook over ons eigen transport."

STERCK. Wat is het voordeel van deze verticale integratie?

Wilms: “Deze structuur garandeert snelheid, flexibiliteit, betrouwbare levertermijnen en kwaliteit. We houden zelf alle touwtjes stevig in handen en hangen dus niet af van derde partijen. We zijn zo overtuigd van de kwaliteit van onze producten dat we er steeds vijf tot zeven jaar garantie op bieden.”

Erik_Wilms

STERCK. Welke rol speelt opleiding in deze aanpak?

Wilms: “Een cruciale rol. Elke medewerker krijgt een intensieve opleiding en wordt continu bijgeschoold. Het is dankzij dit doorgedreven opleidings­beleid dat je steeds op de beste manier wordt geholpen. Waar en bij wie je ook om informatie vraagt. Wist je dat we in ons eigen opleidingscentrum zelfs voor onze klanten en leveranciers jaarlijks gratis productopleidingen voorzien?”

Investeren in innovatie

Efficiënt, duurzaam en energiezuinig: dat zijn de drie grote trends in de bouwsector. Vanaf 2021 moeten alle nieuwbouwwoningen bijna-energie­neutraal zijn. Een goede isolatie speelt een cruciale rol. Met een eigen R&D-afdeling van zes personen ontwikkelt Wilms innovatieve producten die hierop inspelen.

STERCK. Vanwaar die sterke focus op innovatie?

Wilms: “Innovatie zit echt in ons DNA. Het begint bij ons product zelf: niets is standaard. Elke configuratie is volledig op maat gemaakt zowel qua kasttype, afmeting, bediening als kleur. We bieden bijvoorbeeld meer dan 400 kleuren aan. Dit alles zorgt ervoor dat we steeds bezig zijn met mogelijke verbeteringen. Een eigen R&D-afdeling vraagt grote investeringen, maar we plukken er echt wel de vruchten van. Verschillende van onze technieken en producten zijn trouwens gepatenteerd."

STERCK. Jullie nieuwste innovatie is een onzichtbaar rolluik. Wat moeten we ons hierbij voorstellen?

Wilms: “Een rolluikkast aan de buitenzijde van de gevel vinden veel mensen niet mooi en een traditionele rolluikkast is dan weer zichtbaar vanaf de binnenzijde van de woning. Met de ShutterX® combineren we het beste van twee werelden. Dit nieuwe type inbouwrolluiken is weggewerkt in de spouwmuur en zo volledig onzichtbaar. Vanbinnen en vanbuiten. Bovendien gaat dit niet ten koste van de isolatiewaarde, het verhoogt ze zelfs. Dat is de echte innovatie.”

Wilms in cijfers
  • 1975 opgericht
  • 40.000 m2 oppervlakte
  • 160 medewerkers
  • 21 miljoen euro omzet in 2019
  • 3,6 miljoen meter lamellen per jaar

STERCK. Hoe zorgt de ShutterX® voor zo’n hoge isolatiewaarde?

Wilms: “De isolatie die je moet wegnemen om het rolluik in te bouwen, vervangen wij door een speciaal profiel in composiet. Dit profiel verbetert de isolatiewaarde. Het is het eerste rolluik op de markt dat je gegarandeerd luchtdicht in de spouw kan inbouwen. In de zomer hou je dus de zon buiten en hoef je niet te koelen, in de winter hou je warmte binnen en hoef je niet te verwarmen. Per jaar en per raam bespaar je gemiddeld 43 euro aan energiekosten.”

STERCK. Duurzaamheid is dus één van jullie stokpaardjes?

Wilms: “Voor onze producten streven we naar een zo lang mogelijke levensduur. In onze productieprocessen mikken we dan weer op de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk. Een concreet voorbeeld: voor de nieuwe lakkerij gebruiken we uitsluitend regenwater, recupereren we de warmte van de ovens om de productiehal te verwarmen, halveren we ons verpakkingsmateriaal en recupereren we bijna al onze poeders. Daarnaast voerden we een groot relightingproject uit. En binnenkort investeren we nog in zonnepanelen.”

Trendsetter in hr

Wie bij Wilms aan de slag gaat, komt niet alleen terecht in een ambitieus familiebedrijf, maar ook in een fijn team. Het onderscheidt zich bovendien door een vernieuwend hr-beleid. “Met aandacht voor persoonlijke groei zetten we voor iedere medewerker een traject uit om zijn of haar talenten volledig te ontwikkelen”, zegt Erik Wilms.

STERCK. Hoe pakken jullie dit aan?

Wilms: “Dat de mens op de eerste plaats komt, is bij ons geen holle slogan. Mijn echtgenote staat in voor ons hr-­beleid en rolt samen met een interne werkgroep heel wat persoonlijke en groepsinitiatieven uit: van een rugcoach, rookstopbegeleiding en een fietsleaseplan tot jaarlijkse teambuildings en familie­dagen. En de resultaten zijn er: zo komt vandaag 40 procent van de medewerkers met de fiets.”

Dit jaar klokken we af op 21 miljoen euro. Een groei van zo’n 20 procent.

STERCK. Uniek is bovendien dat veel tijdens de uren gebeurt. Vanwaar deze keuze?

Wilms: “Voor ons is dit een evidentie. We willen enerzijds zoveel mogelijk betrokkenheid creëren en anderzijds de privétijd van iedereen respecteren. Onze medewerkers zijn onze beste ambassadeurs en die leggen we dus graag in de watten.”

STERCK. Vinden jullie het nodige talent om de sterke groei te waarborgen?

Wilms: “Op dit moment staan er 24 vacatures open. Onze omzet stijgt jaar na jaar. Dit jaar gaan we afklokken op 21 miljoen euro, een groei van zo’n 20 procent. Daarvoor zijn we inderdaad steeds op zoek naar talentvolle mensen uit eigen regio. Talent dat past in ons huidig team en waar we een partnership op lange termijn mee aangaan. We nemen dus zeker niet eender wie aan. Je merkt toch wel dat technische profielen steeds schaarser worden. Aan ons dus om hen te overtuigen voor Wilms te kiezen.”

Verankering in de Kempen

In 2020 viert Wilms haar 45-jarig bestaan. Het bedrijf plant tal van leuke initiatieven voor de medewerkers, klanten en leveranciers. Bovendien lanceert het binnenkort een nieuw logo en frisse huisstijl. “Dit alles is het startschot van een goed uitgekiende strategie voor de toekomst. We hebben al veel ingezet op digitalisering en willen dit nog verder uitrollen. Steeds met het doel voor ogen om een nog betere service te bieden”, aldus Erik Wilms.

STERCK. Zijn jullie ook actief in het buitenland?

Wilms: “Zo’n 15 procent van onze producten gaan richting het buitenland. Naar Nederland en Luxemburg, maar evengoed naar Scandinavië. We werken samen met een aantal logistieke partners en hebben een exportmanager die zich ­specifiek hiermee bezighoudt. We merken duidelijk dat ons gamma aanslaat en hopen dus nog verdere stappen te zetten.”

Erik_Wilms

STERCK. Ben je als tweede generatie al bezig met opvolging?

Wilms: “In 2010 nam ik het bedrijf volledig over en ik ben zeker niet van plan om de fakkel snel door te geven. Toch doet het mij veel plezier dat mijn beide dochters nu al veel interesse tonen. Ze studeren nog, maar komen ieder vrij moment helpen. Van inpakken, stockeren tot de boekhouding. Ze draaiden al op elke afdeling mee. Ik vind het belangrijk dat ze alle facetten onder de knie krijgen en hoop dat ze ons levenswerk later verderzetten.”

STERCK. Wilms blijft met andere woorden stevig verankerd in de Kempen?

Wilms: “We zijn een op en top Belgisch bedrijf en kiezen resoluut voor een blijvende verankering hier in de Kempen. Een kleine primeur om het te bevestigen: weldra gaan we uitbreiden op de huidige locatie. We kunnen nergens anders beter zitten.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels