Stille luxekracht
Sofie Vandermeersch & Nicolas Gers Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Stille luxekracht

De Test - Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

We hebben er even op gewacht maar het tijdperk van de elektromobiliteit lijkt stilaan echt aangebroken. Met de EQC maakt ook Mercedes-Benz zijn intrede op de markt van de volledig elektrische voertuigen. De crossover-SUV is gebaseerd op de recent vernieuwde GLC maar komt met een eigen design- en vormtaal en alle comfort en luxe die je van Mercedes mag verwachten.

Net zoals andere merken heeft Mercedes-Benz voor zijn elektrische producten een volledig nieuw merk gelanceerd. EQ staat voortaan voor Electric Intelligence. Daaronder vallen niet alleen alle toekomstige elektrische voertuigen, maar ook de (plug-in)hybrides, de carsharing services en aanverwante diensten. Het Duitse premiummerk heeft de afgelopen jaren al heel wat ervaring opgedaan op vlak van hybridetechnologie en zit aan zijn derde generatie hybride wagens. De nieuwste A-klasse haalt in plug-inhybride-uitvoering een elektrisch bereik tot 70 kilometer. Mercedes-Benz is als één van de weinige merken ook blijven geloven in de combinatie van diesel en plug-inhybride en biedt deze aandrijving in verschillende modellen aan.

Mercedes-Benz-EQC

Tegen 2023 wil Mercedes-Benz tien nieuwe elektrische modellen op de markt brengen, in elk segment minstens één. De EQC bijt nu de spits af. Het is in feite een crossover-SUV. Met een langgerekte, elegante daklijn, lage taillelijn en de coupé-achtige aflopende achterzijde houdt de EQC het midden tussen een SUV en een SUV-coupé. Opvallend aan de voorzijde is het grote zwarte paneel met daarin de koplampen en grille verwerkt. Over de bovenkant van het paneel loopt een lichtstrook die de fakkelvormige dagrijverlichting links en recht optisch met elkaar verbindt. In het donker zorgt het voor een vrijwel ononderbroken horizontale lichtband. Ook aan de achterzijde verbindt een gelijkaardige lichtband beide achterlichten.

Als je in de EQC rijdt is de stilte een fantastisch en bijzonder gevoel.

DETEST_Mercedes-Benz-EQC

Stilte en comfort

Sofie Vandermeersch van Buyssens Advocaten Sociaal Recht ging voor STERCK Magazine een dag op pad met de EQC. Het was voor haar de allereerste ervaring met een volledig elektrische wagen. Ze rijdt zelf met een SUV en weet het comfort en de ruimte van een dergelijke wagen te waarderen. "Ik zit graag hoog in de wagen en ben daar wel gevoelig aan”, vertelt ze. "Dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Wat mij het meeste opviel aan de EQC was de stilte. De omgevingsgeluiden vallen sowieso weg omdat je geen motorgeluid hebt. Vanaf de buitenkant gezien vind ik dat altijd een beetje gevaarlijk omdat je zo'n elektrische wagen niet hoort aankomen. Maar als je erin rijdt is het een fantastisch en bijzonder gevoel. Ik heb voornamelijk in comfortstand gereden en de wagen beweegt dan erg zacht en soepel. Maar aan de verkeerslichten was ik wel als eerste weg (lacht). Als je het gaspedaal indrukt heb je 408 pk ter beschikking en dat is een enorm vermogen. Zo krijg je het beste van twee werelden: comfort én kracht."

Buyssens Advocaten Sociaal Recht
Buyssens Advocaten Sociaal Recht is een nichekantoor gespecialiseerd in sociaal recht. De zeven advocaten behandelen alles wat te maken heeft met tewerkstelling en samenwerkingsvormen in het algemeen, en de rechtsmateries die daaraan verwant zijn. Dat gaat van klassieke personeelsdossiers, ontslag en aanwerving tot concurrentieproblematieken en betwistingen met overheidsinstanties. Het kantoor staat doorgaans aan werkgeverskant maar werkt ook voor hogere kaderleden, management, zelfstandige profielen, consultants en ambtenaren.

"Die stilte is uiteraard eigen aan elektrische wagens, maar bij Mercedes-Benz zetten we daar nog sterker op in met kwaliteits­isolatie, goede demping en een superieure interieurafwerking waardoor we dat gevoel nog versterken”, legt Nicolas Gers, Fleet & Corporate Sales Development Manager bij Mercedes-Benz Antwerpen uit. "De EQC staat trouwens zowel vanbinnen als vanbuiten bol van de vooruitstrevende designdetails en specifieke accenten. Daarmee representeert het model de nieuwe designtaal die we ‘progressive luxury’ noemen."

Mercedes-Benz-EQC

Rij-assistentie

Sofie Vandermeersch: "Ik heb in de loop van de dag ook wat kunnen 'spelen' met de peddels aan het stuur. Die dienen niet om manueel te schakelen zoals bij een klassieke wagen, maar het is een vorm van rij-assistentie die erop gericht is om je batterij zoveel mogelijk te sparen. Dat is wel even wennen. Als je in min schakelt en het gaspedaal loslaat zal de wagen automatisch afremmen en energie recupereren. Het is een andere manier van rijden, vergelijkbaar met het verschil tussen automatisch en handmatig schakelen. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om dat allemaal uit te schakelen en stevig op het gaspedaal te trappen, dan ga je echt fantastisch goed vooruit. Maar dan daalt de batterijcapaciteit ook zienderogen. Ik denk dat op dat vlak de laadinfrastructuur in België nog een obstakel vormt."

Mercedes-Benz Antwerpen
Mercedes-Benz Antwerpen maakt deel uit van Mercedes-Benz Retail Belgium, een grote dealergroep die zich vooral concentreert op de as Antwerpen-Brussel met verschillende concessies waaronder één in Antwerpen-Centrum aan de Plantin en Mortetuslei en één in Schilde. Voor de zakelijke klanten heeft de groep een nieuwe fleetstructuur opgericht waarbij ze met gespecialiseerd en gepersonaliseerd advies hun klanten bijstaan in alle mogelijke aspecten van hun mobiliteit.

Nicolas Gers: "De rijhulp­systemen van de EQC zijn inderdaad niet alleen een veiligheids­feature maar assisteren de bestuurder ook om het rijbereik te optimaliseren. Een chauffeur kan de wagen zelf nooit zo efficiënt bedienen als de computer dat doet. Mercedes-Benz rolt momenteel volop de Ionity-laadnetwerk­infrastructuur uit. Lange reizen met een elektrische wagen moet je natuurlijk goed plannen, maar meer dan 95 % van de afstand wordt rond de woon-werkplaats afgelegd. De praktijk leert dat de meeste ritten maximaal 60 of 70 km ver zijn. Je gaat op steeds meer locaties kunnen opladen. Als je je daar een beetje op instelt, zal je nooit een probleem tegenkomen."

Mercedes-Benz-EQC

Mercedes-Benz-EQC

Krachtig vermogen

Met een acceleratie van 5,1 sec tot 100 km/u zet de EQC, die toch bijna 2,5 ton weegt, uitstekende prestaties neer. De lithium-ion-accu heeft een capaciteit van 80 kWh. De gestandaardiseerde WLTP-testmethode resulteert in een actieradius van 417 km en een energieverbruik van 22,3 kWh/100 km. Deze hangen uiteraard sterk af van de rijstijl van de bestuurder. De EQC biedt vijf rijprogramma’s: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT en een individueel instelbaar programma. Mercedes-Benz biedt standaard 8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij om de klanten ook op dat vlak volledig gerust te stellen.

"Ik heb de wagen niet tot het uiterste gedreven, maar het is wel prettig om te weten en te voelen dat je op elk moment en onmiddellijk een bepaald vermogen ter beschikking hebt”, zegt Sofie Vandermeersch. "De standaard widescreen cockpit met twee digitale schermen en het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zijn heel overzichtelijk en werken erg intuïtief. Als je constant het touch­screen gebruikt, doe je zelfs een beetje afbreuk aan andere bedieningsmogelijkheden zoals de spraakbediening en het touchpad. Dat laatste is heel handig, ook als je nog nooit een dergelijk systeem gebruikt hebt. De head-up display is een andere coole feature. Je ziet alle noodzakelijk informatie op je voorruit geprojecteerd en hoeft zo enkel maar voor je te kijken. Deze EQC is vanbinnen erg mooi uitgerust. Op kantoor kreeg ik trouwens heel wat positieve reacties op de bijzondere kleur van de wagen: briljantblauw."

Nicolas Gers: "De basisuitrusting van de EQC is standaard al heel rijkelijk, daarmee positioneren we ons heel concurrentieel met vergelijkbare modellen. En je kan de opties uiteraard zelf nog altijd uitbreiden en personaliseren."

Mercedes-Benz-EQC

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Bevindingen

De twee elektromotoren zijn samen goed voor 408 pk en stuwen de EQC in 5,1 seconde naar 100 km/u.

8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij kan twijfelaars over de streep trekken.

Uitzonderlijk stil, comfortabel en luxueus.

  • Verbruik gemengd: NB
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,1 sec
  • Vermogen Kw/pk: 300/408
  • Emissienorm: NB
  • Afmetingen (mm): 4762 (l) 1884 (b) 1624 (h)
  • Gewicht (kg): 2465
  • Inhoud kofferruimte (m2): 500l
  • Basisprijs: 79.860 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels