Waar vind ik potentieel om te innoveren?
Danielle Baetens Grant@dvice

Waar vind ik potentieel om te innoveren?

Praktijck - Grant@vice

Per dag spenderen we 8 uur op het werk. Rekenen we daarbij nog verplaatsingen dan komen we er al snel op uit dat we meer tijd op ons werk en met onze collega’s spenderen dan dat we thuis zijn. Waarom doen we dat? We hebben de inkomsten nodig! En wanneer houden we het vol? Als we betekenis kunnen hebben, als we bijdragen aan het grotere geheel. Samen aan een gemeenschappelijk doel werken, sommigen meer op zichzelf dan anderen, toch allemaal verbonden door een gemeenschappelijk doel. En juist daar zit het - wellicht voor veel bedrijven verborgen - innovatiepotentieel. Intrinsiek willen mensen ertoe bijdragen dat hun bedrijf groeit, al was het maar omdat ze merken dat ze er daardoor zelf beter van worden. Wat mensen intrinsiek motiveert is voor velen onder ons onbekend. Alleen, we voelen het wel, de bevlogenheid die er is als het goed voelt.

Betekenis ruimte geven! De motor van je bedrijf.

Hoe lang is het geleden dat je met je mensen als team eens hebt gepraat over de toekomst? Mogelijk zeg je dat je onlangs nog een teammeeting hebt gehad. Prima, en wat was de uitkomst? Wat doe je vandaag met de input van je mensen? Hopelijk echt veel, en zeker veel op het vlak van innovatie! En toch, hoe lang is het geleden dat je oprecht naar je mensen hebt geluisterd? Hoe lang is het geleden dat je de betekenis die zij willen spelen ook vleugels hebt gegeven? En hoe lang is het geleden dat je zelf energie kreeg van dat gesprek? Of is het toch wat minder met de innovatie en de groei momenteel?

Als manager kan je zuurstof aan je innovatie geven door met je mensen grenzen op te zoeken; horizonten die hen motiveren om het beste uit zichzelf te halen, gewoon omdat het voor elk van hen een goed gevoel geeft. Als je mensen de ruimte geeft om in te zetten op hun intrinsieke motivatoren, dan worden zij de motor van je bedrijf.

Betekenis herkennen! Het DNA van je nieuwe medewerker.

Heb je er al bij stil gestaan waarom je als bedrijf doet wat je doet? Waarom verkoop je wat je verkoopt? Sluit je huidige product of service aan bij de ruimere missie die je met je bedrijf wil uitdragen? Laat het ons hopen, en meer nog, zorg dat ook je volgende medewerkers diezelfde missie delen. Als je mensen aanwerft en je wil innoveren, je wil groeien, zorg er dan voor dat het DNA van je nieuwe medewerker en het DNA van je bedrijf op één lijn zitten. Zoek naar de drivers van je mensen, versterk hen daarin en help hen groeien. Je bedrijf zal er mee door groeien, als een tandem.

Het wordt snel gezegd: “Het lijkt alsof wij witte raven zoeken!” De juiste mensen aan boord hebben is nochtans haalbaar! Laat hen je bedrijf, jullie missie vinden! Grant@vice helpt bedrijven hun verhaal vertellen en hun missie uitdragen. Laat je bedrijf de uitdaging zijn die energie geeft aan jezelf en aan je nieuwe medewerker. Hernieuwbare energie voor innovatie, eentje die voor het grijpen ligt.

Wellicht kriebelt het nu wat en wil je aan slag! Kom gerust wat energie tanken tijdens een gesprek met ons om zo het innovatiepotentieel in je team aan te spreken.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels