Gecontroleerd geslip
Slipschool JESCO

Gecontroleerd geslip

De test: slipschool Jesco

Meer dan veertig jaar geleden gaf de Antwerpse ondernemer en autopiloot Mike ‘Slip’ Van Hooydonk zijn passie voor auto’s en verkeer vorm met de oprichting van de slipschool JESCO, genoemd naar zijn zonen Jeffrey en Scott. Het was een tijd dat er nog geen sprake was van elektronische hulpmiddelen zoals ABS, ESP, BAS en de rest van het alfabet. Intussen is verkeersveiligheid een belangrijk thema geworden dat ook hoog terug te vinden is op de politieke agenda’s. 

“Elke dag berichten de media over verkeersongelukken en files. De economische kost is nauwelijks te becijferen maar loopt in de miljarden euro’s per jaar. Veel van deze ongelukken kunnen worden vermeden door een aangepaste filosofie en attitude in het verkeer. Je kunt dus maar beter voorbereid zijn”, zegt de immer flamboyante Van Hooydonk, die in Puurs naast JESCO ook Inkart oprichtte, het kartingcircuit dat dit jaar twintig jaar bestaat. Dat maakt dat grote bedrijven zoals Q8, Nalco, Dow Chemicals, ABB Group en Price Waterhouse Coopers hun beroepschauffeurs op cursus ‘autoveiligheid’ sturen. JESCO werkt trouwens ook samen met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.

In Finland kunnen zelfs de bomma’s van 85 slippen.

Mike Van Hooydonk: “De Finnen begrijpen niet dat een slipcursus in ons land niet verplicht is want het is hier ’s winters met al onze rijmplekken en dergelijke veel gevaarlijker dan daar. In Finland slipt alles en iedereen, zelfs bommaatjes van 85 hebben er ervaring mee, maar hier bij ons zijn er nog te weinig mensen mee bezig.” 

ScottVanHooydonk

Dat beamen ook bedrijfsleiders Guy Pasmans van Manuport Logistics en David Vaes van Budé Containers die voor De Test een korte introductie van de cursus autoveiligheid krijgen. Het is Scott Van Hooydonk zelf die hen op een tweetal uurtjes de beginselen van het ‘gecontroleerd slippen en slippen controleren’ bijbrengt. 

JESCO

De sessie begint met wat theorie over de lastverplaatsing van de wagen, over onderstuur en overstuur, en remmen en ontkoppelen. Intussen wordt het circuit nat gespoten en een wagen uitgereden. De banden zijn zo goed als kaal, het is immers de bedoeling dat we uit de bocht gaan. Allerhande obstakels worden geplaatst en verplaatst en al snel draaien onze testpiloten rondjes dat het een lieve lust is. 

Zo’n slipcursus is echt wel een goede investering

Na twee uur gaat het voor beiden al verrassend vlot en steken onze ondernemers niet meer continu in het decor. Het tweetal heeft dan ook al heel wat voorkennis achter het stuur.

STERCK. Dat slippen ging al verbazingwekkend goed, hier speelt toch wel wat ervaring? 

Guy Pasmans: “Ik heb al wel wat kilometers op de teller staan, dat klopt. Ik ben een echte autoliefhebber, een Porschist. Met mijn Porsche 911 S uit 1974 neem ik al wel eens deel aan rally’s in binnen- en buitenland, de Tour Amical bijvoorbeeld. Het gaat daarbij nooit om de snelheid, maar om de beleving. Met zo’n oldtimer rijden is ook een heel andere sensatie dan met een nieuwe wagen. Dat is nog het ‘ambacht.’ Bovendien zit die wagen me als een oude jeans (lacht). Ik kende de slipschool al wel, maar je kunt elke dag iets bijleren.” 

MikeVanHooydonk

David Vaes: “Helemaal mee eens. Ik ben blij dat we eens hebben kunnen proeven van deze cursus. Het was maar een korte introductie, maar het gaf toch al een impressie. Ik heb wel wat trackdays meegemaakt op het circuit van Zolder, maar met slippen heb ik geen ervaring. Ik ben zo’n 50.000 km per jaar op de baan en ik voel dat er toch nog werk aan de winkel is. Je wagen echt controleren is veel moeilijker dan verwacht en dan hebben we hier nog getest in optimale omstandigheden, dus buiten het verkeer en aan lage snelheden. Ik sta er versteld van hoe snel je wagen begint te slippen en hoe snel je dus eigenlijk moet reageren om tijdig in te grijpen. 

STERCK. Is dit iets wat de chauffeurs in het bedrijf zouden moeten volgen? 

David Vaes: “Mij lijkt het inderdaad wel wat, dat kan bij wijze van spreken ook in de vorm van een teambuildingactiviteit zijn. Ik wil het best eens organiseren voor onze chauffeurs. Zeker omdat het zo’n praktijkgerichte cursus is. Vraag is hoe je dit allemaal toepast in een reële stresssituatie natuurlijk.”

Het is bizar hoe snel je wagen kan beginnen te slippen

Guy Pasmans: “Zo’n opleiding zou inderdaad echt verplicht moeten worden voor iedereen die veel op de baan is. In het buitenland is dat trouwens al het geval. Iedereen die op de baan is moet leren om te allen tijde controle te hebben over de wagen waarmee hij of zij rijdt. De beste chauffeur is trouwens diegene die constant rijdt en zo weinig mogelijk moet remmen. Ik ben er van overtuigd dat zo’n opleiding een goede investering kan zijn.”.

We kunnen geen ‘veiligheid’ verkopen


Mike Van Hooydonk richtte JESCO in 1973 op. Het bedrijf stelt sindsdien een brede waaier aan opleidingen voor: slip- en remcontrole, autoveiligheid, wegbeheersing, rijvaardigheid, eco driving en dergelijke meer. “We kunnen dit niet verkopen. Zo werkt dat niet. Je moet voor jezelf of je medewerkers willen investeren in ‘veiligheid.’ Ofwel ben je je daar bewust van ofwel niet.” 

Politieagenten en ambulanciers volgen er cursussen prioritair rijden, verzekeringsmaatschappijen sturen jongeren op cursus en via de politierechtbank worden recidivisten voorgesteld om bijles te volgen. De cursus ‘autoveiligheid’ duurt één dag en start met een uurtje theorie, gevolgd door heel veel praktijkoefeningen. Als erkend opleidingscentrum van de Vlaamse gemeenschap kunnen bedrijven voor deze stage 50 % subsidie ontvangen via de KMO-portefeuille.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels