Hoe bereid je je voor op een nieuwe crisis?
Thomas Vandenbergh Hotel A-STAY

Hoe bereid je je voor op een nieuwe crisis?

Vraag & Antwoord - Hotel A-STAY

Reactiesnelheid en veerkracht, dat is wat je nodig hebt om een crisis zoals COVID-19 te overleven. Natuurlijk zijn een crisis en de gevolgen ervan niet te voorspellen. Kant-en-klare oplossingen bedenken vóór het zover is? Dat is moeilijk. Maar je kan wel de overlevingskans van je business vergroten door snel te denken en te handelen.

Denk out-of-the-box

“Het begint bij je bedrijfscultuur. Of je nu een start-up of een ervaren ondernemer bent, kies voor medewerkers die niet enkel uit jouw specifieke sector komen. Als je mensen aanneemt met ervaring buiten je corebusiness en je vast denkkader, levert het je zoveel inspiratie op. Je wil een team dat goed kan brainstormen en om kan met uitdagingen. Want je hoeft echt niet krampachtig vast te houden aan je standaarddiensten.”

Maak van een lose-lose, een win-win

“Je eerste reflex moet ‘omdenken’ zijn. In ons geval: Wat hebben wij als hotel concreet in handen? Bedden, bureaus, een binnenkoer, een gym, een vergaderzaal, 192 kamers, in modules van 18 tot 23 m2 in het centrum van Antwerpen … En wie is daar wat mee? Niet enkel mensen die een citytrip boeken. Als dat onze enige mogelijke doelgroep was, moesten we meteen sluiten. We bedachten diverse pistes en zetten telkens delen van ons hotel in. Op één: de zorgsector. Artsen en verplegers wilden hun gezin niet besmetten. Dus maakten we een afspraak met een Antwerps welzijnscentrum. Geen plaats meer? Dan konden ze bij ons verblijven. Hetzelfde gold voor slachtoffers van huiselijk geweld.”

“Onze tweede focus? Zelfstandigen in moeilijkheden. Zo hielpen we een yogalerares die door de coronamaatregelen geen les meer kon geven. De hele zomer boden we haar onze binnenkoer aan, want in de buitenlucht en met voldoende plaats kon het wel. Ook wensen we artiesten hier miniconcertjes en exposities organiseren.”

Omarm toptechnologie

“Ook technologie helpt je vooruit, zelfs in een crisis. Onze self check-in met handpalmscanner is een goed voorbeeld. En onze samenwerking met PropTech Lab. We zochten nieuwe technologische ontwikkelingen van start-ups om toe te passen én in de kijker te zetten. Zo komt het dat robot SAM zal rondrijden in onze kamers. Hij ontsmet alles tot 99,98 % met UV-C stralen. Een goede test voor de start-up en handig – zeker in coronatijden – voor ons.”

“Een laatste tip? Maak geen radicale ommezwaai. Verandering moet geen tsunami zijn. Neem kleine stappen en minimale risico’s. Als je geen star concept hebt, kan je geleidelijk evolueren.”

Deze expertise werd aangeboden door  Hotel A-STAY

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels