Uitdagingen voor ondernemers in Hulshout
Rocco Cannizzaro Transport Frans
Hendrickx & Zonen

Uitdagingen voor ondernemers in Hulshout

Regiobedrijf - Transport Frans Hendrickx & Zonen

Wat zijn de verzuchtingen van bedrijfsleiders in Hulshout? Geen betere gesprekspartner dan Rocco Cannizzaro, general manager van Transport Frans Hendrickx & Zonen en voorheen voorzitter van de bedrijvenvereniging VOKA Kempen Zuid. De belangen van ondernemend Hulshout liggen hem nauw aan het hart.

Frans Hendrickx & Zonen is één van de grootste bedrijven in Industriepark Hulshout. Opgestart in 1956 bood de onderneming vanaf 1976 opslagruimtes aan en pionierde met die aanpak in België. Grote bedrijven maken gebruik van de grote diversiteit van 140.000 m2 opslagruimtes. Het wagenpark bestaat momenteel uit 135 motorvoertuigen en ongeveer 350 getrokken voertuigen (opleggers en aanhangwagens), waarbij ook een hele reeks trekkers op LNG (diepgevroren gas op -162°C). Het bedrijf is verplicht om duurzaam te ondernemen om de gedachtegang van de grote klanten te volgen en de toekomst recht in de ogen te zien.

Vraag naar bedrijfsterreinen

“In Hulshout is er een resem aan uiteenlopende bedrijven: van de fabricage van matrassen tot verdelers van tuinkruiden, persers van flenzen, lasbedrijven, een farmabedrijf, een grote aardappelverdeler, een producent van sierschouwen, interieur- en decoratiebedrijven, enzovoort,” schetst Rocco Cannizzaro. “Momenteel is er zeker vraag naar bijkomende bedrijfsterreinen in Hulshout. Het gaat niet zozeer om grote bedrijven maar om kmo’s.” 

Meer algemeen pleit Rocco Cannizzaro voor een forse vermindering van de sociale lasten. “In vergelijking met andere landen betalen wij als ondernemers een veel te hoge bijdrage. Vermindering van de sociale lasten zou ons heel wat ademruimte kunnen geven om verder te investeren. Nu moeten wij teveel op zekerheid spelen.”

Momenteel is er zeker vraag naar bijkomende bedrijfsterreinen in Hulshout.

Vergunningenbeleid

“Lokaal, maar ook in breder Belgisch verband is het verkrijgen van vergunningen traditioneel een moeilijk verhaal. Om uit onze eigen ervaring te spreken: het duurde niet minder dan 27 maanden om een vergunning te krijgen voor een magazijn voor de opslag van Seveso-vaste producten. Wij hebben nu plannen voor het bouwen van drie extra magazijnen maar kunnen er niet mee starten omwille van een gebrek aan voldoende medewerking van de overheid. Het is bij de overheid nog niet bij iedereen echt doorgedrongen dat de snelheid van de bedrijven veel hoger ligt om nieuwe projecten op te starten, en dat wij moeten concurreren met buitenlandse concurrenten die hun broodnodige vergunningen helaas wel tijdig verkrijgen.”

Rocco Cannizzaro haalt ook de lijdensweg aan voor de installatie van twee windturbines. “We krijgen het niet van de grond, we zijn er al vijf jaar mee bezig. Onze grootste klanten eisen van ons om duurzaam te ondernemen maar wij kunnen helaas niet echt volledig aan hun eisen voldoen.”

Verbod op doortocht vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton

Net als in veel andere gemeenten is mobiliteit een belangrijk thema voor ondernemers in Hulshout. “Een voorbeeld daarvan is het verbod op de doortocht in diverse dorpen van vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. Wij willen als ondernemers graag meedenken en hebben hiervoor ook acties ondernomen. Zo rijden we met onze vrachtwagens niet meer doorheen Zoerle-Parwijs. Daarom vraag ik aan gemeentebesturen om steeds in dialoog te gaan met de bedrijfswereld zodat wij hiervoor samen oplossingen kunnen uitwerken waarin de veiligheid van weggebruikers en burgers steeds primeert,” besluit Rocco Cannizzaro. 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels