Übermacho 911
Véronique De Kock Porsche 911 GT3

Übermacho 911

De Test - Porsche 911 GT3

De naam GT3 staat al jaren voor de meest sportieve en prestatiegerichte versie van de Porsche 911. Sinds kort beschikt ook de jongste generatie van de 911 (de 992) over een GT3. Een adembenemende sportwagen voor de meerwaardezoeker onder de Porsche-liefhebbers. Een uitstervend ras dat smeekt om in de hoge toeren gejaagd te worden.

De verschillende modellen van de 911 onderscheiden zich uiterlijk vaak slechts in kleine details van elkaar, maar dat is met deze GT3 radicaal anders. Zo kan je moeilijk omheen de manueel instelbare en imposante achtervleugel met 'zwanenhalssteuntjes’, die de downforce aanzienlijk vergroot. De wagen ligt dichter bij de grond en is 5 centimeter langer door de specifieke sportbumpers. Ook de luchtinlaten in de voorklep van koolstofvezel vallen op. Binnenin geeft een imposante rolbeugel aan dat deze sportwagen er reikhalzend naar uitkijkt om het circuit op te gaan. Dit is zonder twijfel de übermacho van deze 911-generatie.

Porsche_911_Veronique_De_Kock

Gebaseerd op competitiewagen

Nog belangrijker zijn echter de verschillen op vlak van motor en techniek. De motor is een 4-liter grote, natuurlijk ademende boxer-zescilinder die weinig gemeen heeft met andere motoren uit het 992-gamma, en vooral gebaseerd is op de competitiewagens van Porsche. Het vermogen is met 10 pk gestegen naar 510 pk, het koppel bedraagt nu 470 Nm. In tegenstelling tot zijn voorgangers beschikt de nieuwe GT3 vooraan over dubbele driehoeken (geleid door stijve kogelgewrichten) in plaats van de traditionele MacPherson-veerpoten. De bedoeling hiervan is de stijfheid te verhogen, zijdelingse versnellingen beter te doorstaan en de schokdempers te bevrijden van hun geleidende functie, zodat die vrijer kunnen werken.

Vanuit alle snelheden heb je bij de minste beroering van het gaspedaal een enorm vermogen beschikbaar.

Deze GT3 beschikt ook over een meesturende achteras, waarvan de wielen bij lage snelheid (onder de 50 km/u) tot 2 graden kunnen draaien in de tegengestelde richting van de voorwielen, en bij hogere snelheden (80 km/u of meer) met de voorwielen mee. Het bevordert de levendigheid en de stabiliteit van de wagen. Dat ondervond ook Véronique De Kock die een dag met de 911 GT3 op pad ging. 

Test_Porsche_911

Test_Porsche_911

Test_Porsche_911

Fenomenale acceleratie

“De wagen plakt echt enorm aan de weg, fenomenaal! Deze sportieve versie veert uiteraard iets harder, maar dat is logisch omdat deze 911 het dichtst aanleunt bij een racewagen. De sportieve kuipzetels en de rolkooi achter jou versterken dat gevoel alleen maar. De acceleratie is indrukwekkend. Vanuit alle snelheden heb je bij de minste beroering van het gaspedaal een enorm vermogen beschikbaar dat zich onmiddellijk via de achterwielen naar de weg verspreidt. De topsnelheid bedraagt 318 km/u, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 s en van 0 naar 200 km/u in 10,8 s. Ook de stuurprecisie is verbluffend. Het aansnijden van een bocht, het uitaccelereren en de apex ertussenin … Dat was altijd een sterk punt van de 911, maar deze GT3 is er oneindig goed in.”

Porsche Centre Antwerpen

Porsche Centre Antwerpen, de officiële Porsche-concessie in de regio Antwerpen, kent een sterke groei. “We leggen ons heel sterk toe op de persoonlijke aanpak van onze klanten. We proberen het zakelijke door te trekken naar het hele sportgebeuren via de organisaties van trackdays, incentives … Via evenementen betrekken we onze klanten bij het merk en bij elkaar en dat slaat aan.”

Fantastisch geluid

Véronique De Kock heeft duidelijk een boontje voor de 911. “Ik reed met mijn eerste Porsche 911 toen ik 19 jaar was, een blauwe 993 cabrio waar ik helemaal verliefd op was. Het is vandaag een oldtimer. Maar het Porsche-virus heeft mij niet meer verlaten. Ik heb intussen met nagenoeg alle Porsche-modellen gereden en kan zeggen dat de 911 toch iets bijzonders blijft. De GT3 vind ik persoonlijk een iets mannelijkere versie van de 911, het is echt een racemachine met een gigantisch vermogen. Zodra je start, komt dat grommende geluid van die vier liter benzinemotor tot leven en dat is een fantastische ervaring. Dat is wat mij betreft het heerlijkste aan deze wagen. Ik mis dat wel een beetje aan mijn huidige elektrische wagen. Zeker als je plankgas geeft en boven de 5.000 toeren doortrekt tot de grens van 9.000 toeren is de ervaring ronduit sensationeel.”

Test_Porsche_911

Trackday

Hoe zit het met de praktische bruikbaarheid van deze straatlegale racemachine? “Voor mij persoonlijk zou dat wat minder zijn, omdat ik teveel kilometers maak en het verbruik dan te hoog is. Ik rij daarom dagelijks met de Porsche Taycan. Maar voor iemand die houdt van ultrasportieve prestaties en eventueel als tweede wagen is dit gewoon een droom. Hij is perfect om een weekendje te kicken én de ideale wagen om een trackday mee te doen. Bovendien ziet de GT3 er ook heel stoer uit met die opvallende vleugel, de luchthappers en die extra sportieve bumpers. Ik heb vroeger – voor ik kinderen had – wel een aantal keer op het circuit gereden. Als je jong bent, moet je dat eens ervaren, even er alles uithalen.”

Als je boven de 5.000 toeren doortrekt tot de grens van 9.000 toeren is de ervaring ronduit sensationeel.

De Porsche 911 GT3 is zowel verkrijgbaar in een handgeschakelde als in een automatische versie. “Zo’n handgeschakelde versnellingsbak hoort wat mij betreft wel bij dat sportieve karakter. Deze wagen was uitgerust met de zeventraps PDK-automaat, al kan je die uiteraard ook steeds manueel bedienen.”

Porsche_911

Paint protection

Je kan op de openbare weg nog niet eens de helft van het potentieel van de 911 GT3 gebruiken. Valt het flink hogere prijskaartje dan nog te verantwoorden? Véronique De Kock: “Dit is een wagen voor de echte liefhebbers en die zullen dat er altijd voor over hebben. Bovendien is een dergelijke atmosferische benzinemotor een uitstervend ras en heeft het iets speciaals. Persoonlijk zou ik als vrouw voor een ‘gewone’ 911 kiezen, als het kan de Targa. Maar zo’n cabrio is misschien typisch vrouwelijk. Mijn man heeft een persoonlijke voorkeur voor de coupé. Een leuke optie is trouwens het feit dat deze wagen uitgerust is met een speciale paint protection. Dat is een beschermende folie die de lak beschermt en die inhouse bij Porsche Centre Antwerpen aangebracht wordt indien gewenst. Alle modellen kunnen ermee uitgerust worden.”

De_Test_Porsche_911

PORSCHE 911 GT3

Bevindingen

De GT3 tilt de Porsche 911 naar een nog hoger niveau.

Deze sportversie is relatief licht, baanvast, levendig, wendbaar en uiterst stabiel, steeds precies en vooral razendsnel. Kortom, de perfecte sportwagen.

De praktische bruikbaarheid van deze supersportieveling is wat minder dan van andere 911-modellen. Maar wie kan dat wat schelen eens je de grom van de 4-liter benzinemotor gehoord hebt?

  • Verbruik: 12,9/100 km
  • CO2-uitstoot: 239 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,4 sec
  • Vermogen: 510 pk
  • Koppel: 470 nm
  • Emissienorm: AN
  • Gewicht (kg): 1435 kg
  • Inhoud kofferruimte: 132l
  • Basisprijs: 174.639 euro incl. BTW
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels