Lindsy Van Damme was nog maar vijftien toen ze de schoolbanken verliet. Maar gepakt en gezakt met een rugzak vol ambitie en goede moed schopte ze het tot zaakvoerster van LVD Publi. “Het klinkt cliché, maar je kunt alles zijn wat je maar wil. Als je maar probeert.”
Mensen die een vast contract weigeren, zijn waarschijnlijk zeldzaam. Maar toen ik in 2011 de vraag kreeg of ik wilde blijven als administratief bediende, wist ik dat ik toe was aan iets nieuws. Een vriendin werkte op dat moment voor een reclamebureau. ‘Leuk! Dat ga ik ook eens proberen’, dacht ik. (lacht) Ik maakte placemats met uitscheurbare advertenties voor horeca-uitbaters. Al snel kwam de vraag of ik ook werkkledij bedrukte. De trein was vertrokken!”
In 2012 zag LVD Publi het levenslicht. Of het allemaal snel gegaan is? Ja, het was een pittige race. Thuis werd het al snel te klein, dus ging ik op zoek naar een groter pand. Zo heb ik een bestaande winkel met werkkledij kunnen overnemen. Daar verkopen we nu alles wat te maken heeft met promotextiel, werkkledij en schoenen. We hebben trouwens ook onze eigen drukkerij. Zo kunnen we bedrijven ook ondersteunen bij het zoeken naar een eigen logo, huisstijl, briefpapier … Niets is te veel. Onze designer weet van aanpakken.”
Trots?
“Als ik zie welke stappen ik gezet heb – op mijn vijftiende startte ik als poetsvrouw – ben ik uiteraard trots. LVD Publi beschouw ik trouwens niet als ‘werk’. Het is mijn hobby. Ik hoop dan ook vurig dat ik mijn zoon warm kan maken om het op een dag van me over te nemen. Dat lijkt zelfs te lukken. (lacht) De nieuwe website is helemaal zijn verdienste, en hij wil maar wat graag de boekhouding onder de knie krijgen. Wat zou het fantastisch zijn moest ik mijn passie kunnen delen met hem.”
Stercktes?
"Als ik mijn klanten mag geloven, ben ik altijd goedlachs en kan ik het goed uitleggen. Ik denk dat daar mijn sterkte zit: de kennis van mijn producten, de jarenlange ervaring … én de passie. Iedereen die de showroom bezoekt, ziet dat. Ik denk dat ze daarom ook blijven komen. Nog een pluspunt: de goede naservice. Gaat een rits stuk of ben je niet tevreden met het drukwerk? We helpen je vanzelfsprekend altijd verder.”
Happiness is the real sense of fulfilment that comes from hard work
Werkpunten?
“Niemand is perfect. Het financiële blijft een uitdaging, dus daar hoop ik de komende jaren nog meer in thuis te zijn. Ik maak uiteraard tijd voor familie en vrienden, maar ik denk dat zij vinden dat het wat meer mag zijn. Al mijn ‘vrije tijd’ spendeer ik op kantoor, omdat mijn job niet voelt als werken.”
Sterck voorbeeld?
“Werner Bruyns: betermaker, coach en bedrijfsadviseur. Ik ken hem al bijna vijftien jaar en als ik zijn parcours bekijk, kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Hij is de man die onder meer Coolblue en Leapp groot heeft gemaakt.”
Tips voor starters?
“Het belangrijkste: geloof in jezelf! Het klinkt misschien cliché, maar je kunt alles zijn wat je maar wil. Als je het maar probeert.”