Comfortabele pretraket
Kevin Van den Broeck
& Jerry Apers
BMW i4 M50

Comfortabele pretraket

De Test - BMW i4 M50

Met de i4 presenteert BMW niet alleen zijn eerste volledig elektrische sedan. In de M50-versie is het meteen ook het eerste stekkervoertuig dat de sportieve M-badge mag dragen. In de oude wereld van verbrandingsmotoren staat die M garant voor tonnen vermogen en rijplezier. In het nieuwe elektrische tijdperk blijkt dat niet anders. De diepe grom is weg, de sensatie is gebleven.

bmw_i4_m50_Decomundo_Kevin_Van_Den_Broecke

Anders dan bij de iX, het nieuwe elektrische vlaggenschip van BMW, heeft het Duitse merk met de nieuwe 4-reeks voor een meer behoudsgezinde lijn en vormgeving gekozen. De nieuwe BMW 4 Gran Coupé is duidelijk een evolutie van de vorige generatie en blijft heel herkenbaar. De i4 is daar de elektrische vertaling van. BMW heeft van meet af aan rekening gehouden met volledige elektrificatie waardoor er in het interieur nauwelijks of geen ruimte verloren gaat voor het grote batterijenpakket dat tegen de vloerplaat verwerkt is. Niet op de achterbank en ook niet in de koffer. 

bmw_i4_m50_Decomundo_Kevin_Van_Den_Broecke

bmw_i4_m50_Decomundo_Kevin_Van_Den_Broecke

bmw_i4_m50_Decomundo_Kevin_Van_Den_Broecke

Eerste elektrische M

“De BMW i4 is op dit moment in twee varianten beschikbaar,” legt Jerry Apers van BMW Smets in Lier uit. “Er is enerzijds BMW i4 eDrive40 met een enkele elektromotor, goed voor een vermogen van 340 pk. En anderzijds de BMW i4 M50 die we vandaag testen. Het is het eerste volledig elektrisch model, door onze M-divisie ontwikkeld. De i4 M50 beschikt over twee elektromotoren, één op elke as, met een gecombineerd vermogen van 544 pk en een koppel van 795 Nm. Doordat de batterijen netjes weggewerkt zijn tegen de bodemplaat, krijg je een lager zwaartepunt, wat de rijdynamiek ten goede komt. Zo heb je, ondanks het fenomenale vermogen, in alle omstandigheden tractie. Op het moment dat je plankgas geeft, zet de wagen zich letterlijk op zijn pad en schiet je vooruit. De 40 beschikbare elektronische rijhulpsystemen helpen je daar in grote mate bij.”

Terwijl de nieuwe 4-reeks met verbrandingsmotor nog het besturingssysteem 7 heeft, beschikt de elektrische i40 over de opvolger daarvan. Die kenmerkt zich onder meer door de grote curved display die centraal op het dashboard aanwezig is, met uitgebreide functies voor touch- en spraakbediening. Er zijn minder fysieke knoppen waardoor het interieur rustig oogt. Dat sluit dan weer aan bij het stille comfort van elektrisch rijden.

Decomundo

Decomundo is dé specialist met een passie voor designmeubilair voor binnen en buiten. “We zijn verdeler van gekende designmerken met een breed assortiment in tafels, stoelen en loungesets voor buiten. We presenteren onze designs in onze showroom in een totaalsetting waardoor we echt een sfeer creëren. We mikken op het hogere segment. Goede designs zijn gemaakt voor het leven. Net zoals BMW hechten we veel belang aan kwaliteit en uitstraling. In die zin kan je ons gelijkgestemden noemen.”

Duizelingwekkende koppel

Kevin Van den Broeck, CEO bij designspecialist Decomundo in Heist-op-den-Berg, ging een dag op pad met de nieuwe elektrische hoogvlieger van BMW. Hij komt op het einde van de testdag enthousiast terug binnengereden. “Ik rij zelf met een BMW 5-reeks. Ondanks dat dit mijn eerste ervaring met een elektrische wagen is en de i4 ook een totaal ander model is, voelt alles toch heel vertrouwd aan. Het elektrisch rijden went zo ongelofelijk snel dat het lijkt alsof je nooit anders gereden hebt. Het koppel van de i4 M50 is natuurlijk duizelingwekkend. Als je op eender welke snelheid aan het stroompedaal komt, krijg je meteen een enorm impulsmoment. Zoiets heb ik nog nooit gevoeld. Dat koppel is op elk moment beschikbaar. De meer dan twee ton zware wagen sprint in 3,9 seconden naar 100 km/u en blijft ook daarboven hetzelfde koppel en vermogen behouden. Meer heb je echt niet nodig.”

De i4 M50 beschikt over twee elektromotoren, één op elke as, met een gecombineerd vermogen van 544 pk en een koppel van 795 Nm.

“De i4 beschikt net zoals de iX over een bijzondere aandrijvingstechnologie met elektrisch bekrachtigde synchrone motoren zonder permanente magneten. Dat heeft grote voordelen,” legt Jerry Apers uit. “Het aanzienlijke koppel van de motoren, dat bij het ­wegrijden wordt geactiveerd, blijft over een extreem breed toerentalgebied behouden. De vijfde generatie van de BMW ­eDrive-technologie maakt gebruik van aandrijfeenheden die de elektromotor, de vermogenselektronica en de transmissie in een behuizing samenbrengen. De sterk geïntegreerde ­topologie van dit elektrische aandrijfsysteem resulteert in een vermogensdichtheid tot 2,14 kW/kg en een uitzonderlijk hoge efficiëntiefactor.”

etest_bmw_i4_m50

Onberispelijk rijgedrag

Kevin Van den Broeck: “De optionele sportzetels van het testmodel zitten fantastisch. Als je op het stroompedaal trapt, word je in je zetel gezogen, maar dat vind ik net zalig. En je hoeft daar in het normale gebruik niet in te overdrijven. Het is puur wat je er zelf mee doet en hoe hard je op zijn staart trapt. De wagen leent zich ook perfect voor een ritje in alle stilte en comfort. Je kan de rijmodus daarop afstellen.”

“Ik rij zelf met een 5-reeks met een M-sportpakket en een comfortophanging die goed dempt. Deze i40 M50 heeft een specifiek afgestelde vijfpunts-achteras en schokdempers met liftfunctie. Je voelt aan de wagen dat hij iets sportiever afgeveerd is. Maar hij is ook ontwikkeld als een echt M-model dat veel voeling met de weg heeft en rechtstreekse feedback geeft. En dat hoort zo ook,” vindt Kevin Van den Broeck. “Het is een heel wendbare en snedige wagen.”

Detest_bmw_i4_m50_Decomundo_Kevin_Van_Den_Broecke

Jerry Apers: “Het is de bedoeling van BMW om dat rijgevoel, die feeling met de weg, via het stuur en de wagen door te geven aan de chauffeur zodat deze weet waar hij/zij mee bezig is. De carrosserie van de nieuwe 4-reeks is een stuk stijver geworden, wat het rijgedrag positief beïnvloedt.”

Hans Zimmer

Van den Broeck: “Ook de connectiviteit met het multimediasysteem werkt prima en intuïtief. Ik had mijn smartphone in een oogwenk aangesloten en kon meteen alle functies gebruiken. Het laden via inductie is ook een hele leuke feature. De stembediening werkt prima, je kan het klimaat en de zetelinstelling vlot aanpassen … Alles is heel netjes, functioneel, duidelijk en gebruiksvriendelijk. Hans Zimmer componeerde voor BMW ook de zogenaamde IconicSounds Electric die het geluid van de motor nabootsen. Je kan voor of tegen zijn, maar ik vond het echt een meerwaarde. Zeker als je stevig optrekt, versterkt die auditieve ervaring nog het impulsmoment.”

Apers: “Ook de passagiers weten dat trouwens te waarderen omdat ze op die manier gelijk weten of de wagen snel optrekt. In een wagen met verbrandingsmotor hoor je dat aan de motor en weet je wat je kan verwachten. In een elektrische auto is dat anders.”

BMW Patrick Smets

BMW Patrick Smets bestaat sinds 1996. “We zijn al die jaren blijven groeien maar we hebben toch steeds dat karakteristieke van een familiebedrijf behouden. De keuze van een juiste wagen is belangrijk voor zowel particulieren als bedrijven. Daarom garanderen wij elke klant het juiste advies en de beste service. We maken het verschil door een meedenkende partner te zijn. Dat is waarom veel van onze klanten blijven terugkeren.”

“De binnenruimte is met 5 cm gegroeid ten opzichte van zijn voorganger,” vult Jerry Apers aan. De wagen is 2,6 centimeter breder en 5,9 cm hoger wat ken­merkend is voor elektrische wagens gezien de batterijen onder de vloerplaat zijn bevestigd. Bijzonder is ook het trekvermogen van 1600 kg. Voor sommige mensen zal dat zeker een pluspunt zijn.”

Als je op eender welke snelheid aan het gaspedaal komt, krijg je meteen een enorm impulsmoment.

De BMW i4 M50 heeft een theoretisch WLTP-rijbereik dat iets boven de 500 km ligt, al hangt alles af van de buitentemperatuur en de manier waarop de chauffeur rijdt. Aan een snellader van 200 kw duurt het 6 minuten om 100 km rijbereik op te laden. “Ik woon op 10 minuten rijden van mijn werk en moet niet zoveel lange afstanden doen,” zegt Kevin Van den Broeck. “Voor mij zou een elektrische wagen eigenlijk een perfecte oplossing zijn. Ik kan dagelijks laden en dan hoef je daar verder niet bij na te denken. Met een basisrijs 75.900 euro vind ik het budget meevallen in vergelijking met het rijplezier en comfort dat je ervoor krijg. Al kost deze full option configuratie wel 97.000 euro, wat natuurlijk nog een flink stuk meer is.”

Detest_bmw_i4_m50

BMW i4 M50

Bevindingen

Herkenbare vormgeving van buiten, elektrische toptechnologie onder het koetswerk.

De twee elektromotoren zorgen in alle omstandigheden voor een onmiddellijk beschikbaar en indrukwekkend koppel.

Met deze i4 M50 heb je een elektrische sportsedan en kan je tegelijk in alle comfort vier mensen met de nodige bagage vervoeren.

  • Verbruik gemiddeld: 18-22 kWh/100 km
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,9 sec
  • Vermogen kW/pk: 400/544
  • Koppel: 795 Nm
  • Afmetingen (mm): 4783 (l) 1852 (b) 1448 (h)
  • Gewicht (kg): 2290
  • Inhoud kofferruimte (m2): 470 l
  • Basisprijs: vanaf 75.900 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels