Ikea van de deuren ligt in Kapellen
Luc Thys Group Thys

Ikea van de deuren ligt in Kapellen

Regiobedrijf - Group Thys

Op een enorme site van 8,5 ha ontpopte Group Thys zich de afgelopen decennia als de marktleider in België op gebied van binnendeuren. Een breed aanbod en distributie, een ruime stock en een geavanceerd machinepark. Het zijn maar enkele van de elementen die ervoor zorgen dat er jaarlijks meer dan 650.000 deuren hun weg vinden naar eindklanten. Mede-eigenaar en CEO Luc Thys licht het succes achter dat verhaal toe.

“We zijn van origine een houtzagerij en bosexploitant, gespecialiseerd in hardhout zoals beuk en eik. Eind jaren 80 hebben we het bedrijf opgesplitst. Mijn oudste broer heeft toen de houtzagerij verdergezet. Ik ben samen met mijn jongste broer een deurenfabriek begonnen op de locatie hier in Kapellen,” vertelt Luc Thys. “Onze site is 8,5 ha groot, waarvan onze deurenfabriek 6,5 ha inneemt. We doen vandaag niet alleen de productie van deuren, maar ook de distributie van parket, keukens en badkamers. Al komt meer dan de helft van onze omzet wel van de deuren. We zijn begonnen met massief eiken deuren, die in de jaren 80 nog zeer populair waren. Dat is uitgegroeid tot een breed gamma deuren van alle mogelijke afwerkingen.” 

Luc_Thys_Group_Thys

STERCK. Wie zijn jullie klanten? 

Luc Thys: “Die komen voornamelijk uit twee segmenten: de doe-het-zelf (DIY) en de professionele bouwhandel. In de vakhandel richten we ons op partijen die de deuren plaatsen voor bijvoorbeeld aannemers en projectontwikkelaars. De doe-het-zelfzaken richten zich meer op particulieren die zelf hun deuren plaatsen. We verkopen niet rechtstreeks aan particulieren. Dat is een bewuste keuze. Onze klanten kunnen wel in onze showroom terecht, maar die ligt achteraan op onze site en is niet voor het grote publiek toegankelijk. We willen niet in het vaarwater van ons eigen cliënteel komen.” 

STERCK. Jullie zijn een belangrijke speler op de Belgische markt? 

Thys: “In België beleveren we ongeveer 60% van alle binnendeuren. Met parket zijn we ook internationaal actief. We hebben distributie van Engeland, Noorwegen, Spanje, Nederland en Denemarken tot de Verenigde Staten en zelfs China. In deuren is het veel moeilijker om export te doen. Elk land heeft zijn eigen specificaties en maatvoering in deuren. Je moet je productie op al die verschillende gegevens afstemmen en als je dan in kleinere hoeveelheden wil produceren, wordt dat te complex.” 

We zijn één van de weinige bedrijven waar de sociale werkplaats volledig geïntegreerd is in de werking.

Snelle levering

STERCK. Hoe zijn jullie erin geslaagd om 60% marktaandeel te veroveren?

Thys: “Onze grote sterkte is een zeer breed aanbod. Niet alleen in houten verfdeuren, maar ook in afgewerkte deuren. Dat zijn deuren die je niet meer moet verven en behandelen. Ook glazen deuren zijn vandaag sterk in trek. We zijn zelfs met een speciale opstelling gestart voor het maken van deuren met een stalen uitzicht. Een andere troef is het feit dat we snel kunnen leveren. We hebben altijd sterk geïnvesteerd in het aanhouden van een stock. We houden ervan om grote volumes te produceren zodat we de kostprijs kunnen drukken. We stock­eren die dan in ons magazijn waardoor we heel snel kunnen uitleveren. Onze levertermijn bedraagt een 14-tal dagen. Bij sommige collega’s is dat zes tot tien weken. In brandwerende deuren soms zelfs tot 16 weken. Daarom krijgen we vaak de voorkeur op concullega’s van ons.” 

Luc_Thys_Group_Thys

STERCK. In de loop der jaren zijn er ook keukens en badkamers bijgekomen?

Thys: “We proberen een gamma op te bouwen zodat de professionele plaatser bij ons een onestopstop krijgt. Hij kan dan met zijn klant naar één adres komen voor zowel de deuren, de vloeren (in parket doen we vinylvloeren, halfmassieve vloeren en laminaatvloeren) en de badkamer en keuken. Zo krijg je één stop om alle vaste elementen van een bouw af te handelen. We zijn indertijd gestart met zeven showrooms. Niemand zat te wachten op een nieuwe leverancier van deuren, dus moesten we ons verhaal breed brengen. Die showrooms hebben we echter volledig afgebouwd. Onze professionele klanten hadden liever niet dat we ook aan particulieren verkochten. We spelen nu wel met het idee om terug een toonzaal te openen op een andere locatie, maar dan enkel en alleen voor professionelen. Nu moeten ze zich soms van heel ver naar Kapellen-Noord verplaatsen als ze ons uitgebreid aanbod willen zien. Maar alles staat of valt met een breed aanbod en voorraad. We maken nu bijvoorbeeld ook branddeuren. En we starten met de productie van thermische en geluidsisolerende deuren. Isolatie wordt immers steeds belangrijker in woningen.”

Voldoende stock

STERCK. Hoe beleven jullie de huidige markt met stijgende grondstofprijzen en schaarste aan bepaalde producten? 

Thys: “Het is belangrijk dat je goede afspraken maakt met je toeleveranciers. Dan kan er ondanks de schaarste toch geleverd worden. Dat betekent ook dat je akkoord gaat met prijsverhogingen die zich op de markt voordoen. Doe je dat niet, dan heb je geen goederen. Zo simpel is het. Daarnaast hebben we zoals gezegd een grote stock opgebouwd, ook van materialen die we in onze producten verwerken. Zo hebben we bepaalde reserves als er zich ergens een tijdelijk tekort voordoet. Op die manier kunnen we blijven produceren en uitleveren. Het feit dat veel partijen stocks opbouwen, heeft er natuurlijk mee voor gezorgd dat de wereldwijde schaarste nog is toegenomen. Die schaarste is dus voor een stuk ook artificieel gecreëerd. Maar je moet mee, anders kan je niets meer maken. Je hebt natuurlijk ook de ruimte nodig om te stockeren en de financiële sterkte om dat alles te dragen. En dat hebben we beiden. Toen we in de jaren 90 begonnen, wisten we niet wat we allemaal met dit enorme terrein zouden doen. Vandaag is het volgebouwd. Die ruimte is onontbeerlijk. Er is momenteel nog een houttekort. We moeten onze grondstoffen soms gaan zoeken in Oekraïne of Wit-Rusland en dat moet je natuurlijk doorrekenen in de eindprijs.”

Groep Thys in cijfers
  • 65 miljoen euro omzet
  • 650.000 duizend deuren op jaarbasis
  • 1988 oprichtingsjaar

Sociale tewerkstelling

STERCK. Op welke manier werken jullie aan duurzaamheid?

Thys: “Groep Thys is heel groen. Alle onze producten hebben zonder uitzondering een FSC/PEFC-label. Dat is een must. We hebben ook 30.000 m2 zonnepanelen op ons dak liggen en staan op die manier voor een groot deel voor onze eigen stroomproductie in. We zijn één van de weinige bedrijven waar de sociale werkplaats volledig geïntegreerd is in de werking. Ook dat vind ik een vorm van duurzaamheid. 40% van onze arbeiders zijn mensen met een sociale handicap. We werken al 20 jaar op die manier. Zo proberen we de maatschappij in brede zin te ondersteunen. We helpen die mensen met hun integratie en zien hen groeien. We zijn – denk ik – één van de weinige bedrijven in Antwerpen waar dat zo diep ingeburgerd is en dat loopt heel goed. Die mensen staan aan hoogwaardige machines en kunnen vaak uitstekend heel repetitieve opdrachten uitvoeren. Ze kunnen zich zeer lang concentreren op één bepaalde handeling. Ik vind het zeer aangenaam om met hen samen te werken.” 

Blijven investeren en vernieuwen

STERCK. Wat zijn voor jullie de belangrijkste uitdagingen voor de volgende jaren?

Thys: “Een deur is in feite een rechthoekig vlak dat vrij prominent aanwezig is in een muur. Je kan die deur laten opvallen of net laten wegvallen in de muur bijvoorbeeld. Belangrijk is het gedeelte dat de deur laat bewegen. Een auto loopt zolang de motor loopt. Een deur gaat open zolang het slot en de scharnieren hun werk doen. Ik vind het uitdagend om het sluitwerk steeds te verbeteren zodat de levensduur van het product verlengd wordt. Het is een uitdaging om dat geruisloos, onzichtbaar, niet-uitstekend, schuivend of elektrisch te doen. Op dat vlak kunnen er nog veel ontwikkelingen gebeuren. Daarnaast moet je je aanbod natuurlijk actueel houden. Tot 2015 moest alles wat hout was heel verfijnd zijn, zonder noesten … Vandaag zien we terug de opkomst van het brute, de vintagestijl. Je moet natuurlijk meegaan in die mode en daarop anticiperen.”

Sommigen noemen ons ook de Ikea van de deuren.

STERCK. Jullie investeren permanent in jullie machinepark?

Thys: “Je moet je machinepark blijven vernieuwen. Niet op het moment dat een probleem zich voordoet, maar anderhalf jaar op voorhand. Want zolang duurt de levertermijn van sommige machines. We hebben ook een heel groot machinepark. We hebben altijd geprobeerd om bepaalde machines te kopen waarmee we zowel productie in grote volumes als in beperkte aantallen van 25 of 50 stuks kunnen realiseren. Zo kunnen we heel flexibel inspelen op vragen uit de markt. De machines om te zagen en te frezen moeten perfect op elkaar afgestemd zijn. Bovendien hebben we ervoor gezorgd dat we zelfs reservemachines hebben om pieken op te vangen. Ook dat allemaal vraagt voldoende plaats. Het is een rode draad in ons verhaal.”

STERCK. Ook de deurpakketten die jullie maken zijn een succes?

Thys: “De meeste van die pakketten brengen we onder eigen label op de markt. In zo’n pakket zit een volledige deur die klaar is om te plaatsen, inclusief deurlijsten, scharnieren, sloten, vijzen, alles erop en eraan. Zo hoeft de verkoper geen specialist te zijn om een deur te verkopen. Dat is handig want er is tegenwoordig vaak een groot verloop van medewerkers in sommige winkels. De deuren kunnen ook steeds met de opening in twee richtingen geïnstalleerd worden. Wij lossen met onze deurpakketten alle vragen in één keer op. Vergissingen zijn op die manier uitgesloten. Sommigen noemen ons ook de Ikea van de deuren.”

Organisatie en communicatie

STERCK. Een productie van honderdduizenden deuren in tal van maten en afwerkingen vraagt een feilloze organisatie?

Thys: “Onze mensen van de verkoop en de productie zijn voortdurend met elkaar in contact. Verkoop weet wat de vragen uit de markt zijn. Productie weet wat we kunnen produceren. Als beide elkaar begrijpen, verloopt alles veel vlotter. Dat klinkt allemaal logisch maar daar moet je permanent aan werken. Je moet een band creëren. Goede communicatie is essentieel om een eindproduct samen en tegelijkertijd klaar te hebben en om snel te kunnen leveren. En ook goede software is belangrijk. We schrijven zelf onze programma’s. En we steken daar veel tijd en energie in om die permanent aan te passen aan de noden van het bedrijf.”

Luc_Thys_Group_Thys

“Onze software speelt ook een cruciale rol in ons distributiesysteem. Daar schuilt onze kracht. Je moet niet alleen grote maar ook kleine hoeveelheden kunnen leveren. Een eindklant heeft bij een renovatie bijvoorbeeld maar een beperkt aantal deuren nodig. Sommige bestellingen gebeuren per palet maar je moet ook een levering van één of twee deuren in pakweg Chimay krijgen. Het is de kunst om die grote en die kleine hoeveelheden verpakt en bij de klant te krijgen. Dat we niet alleen deuren maken, is daarbij een voordeel. Zo kan je een vrachtwagen vaak beter vullen.”

Alcopa

STERCK. Intussen is het bedrijf niet meer volledig in familiale handen? 

Thys: “We runnen het bedrijf nog steeds als een familiaal bedrijf, maar in 2014 hebben we inderdaad 65% van de aandelen verkocht aan de groep Alcopa. Ik zag Group Thys graag in een grotere groep terechtkomen naar de toekomst en de opvolging toe. Mijn broer Eric Thys, verantwoordelijke parketafdeling Group Thys, en mezelf bezitten nog steeds 35% van de aandelen van Group Thys en blijven eigenaar van Thys Immo. Het feit dat we nog steeds dicht bij ons personeel staan, zorgt ervoor dat we heel weinig verloop hebben. De sfeer in het bedrijf is goed. En dat is belangrijk want anders raak je in de knoop met je productieritme en je orders. Je moet de samenhorigheid in de groep behouden. Dat stopt niet bij een keer gaan paintballen. Je moet luisteren naar de noden van je mensen en je flexibel opstellen.”

Group Thys
www.groupthys.com

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels