Wat als je bedrijf groeit en je geen nieuwe medewerkers vindt?
Dirk Put Change with Impact

Wat als je bedrijf groeit en je geen nieuwe medewerkers vindt?

Vraag & Antwoord - Change with Impact

Ben je ook een gepassioneerde ondernemer die al enkele jaren succesvol bezig is met een alsmaar groter wordend team? Blijven klantenopdrachten binnenstromen? Wil je bijgevolg een volgende medewerker aanwerven, maar vind je die niet de huidige arbeidsmarkt?

Misschien sta je wel te weinig stil bij het feit dat door de groei ook interne knelpunten beginnen op te duiken die tot fouten, spanningen en/of verminderde winst leiden. Een valkuil is het idee dat met de aanwerving van die nieuwe medewerker de problemen zullen verminderen.

Als externe organisatiecoach voel ik dat de oplossing vaak dichterbij is dan men vaak beseft. In veel bedrijven kan er immers door aanpassingen aan de interne organisatie doelgerichter en efficiënter worden samengewerkt, waardoor je een nieuwe medewerker niet meteen hoeft aan te werven.

Enkele tips en voorbeelden: 

Hou focus op een klantgerichte werking

Hoe meer medewerkers er zijn, hoe meer ze zich gaan richten op de eigen taken (verkoop, productie …). Dat is vaak ten nadele van een klantgerichte benadering die een andere interactie en samenwerking vergt. Breng daarom je kernactiviteiten in kaart. En organiseer ‘lessons learned’-sessies, om vanuit uitgevoerde opdrachten samen met je medewerkers te ontdekken waar de bottlenecks en verbeterzones zitten. Je zal merken dat kleine ingrepen soms een grote impact kunnen hebben.

Organiseer meer kort intern overleg

Vaak wordt dat na een tijdje als tijdsverlies ervaren. Niets is echter minder waar. Denk maar aan een werfvergadering in de bouwwereld waar wekelijks heel concreet de activiteiten van de voorbije week worden geëvalueerd, om van daaruit de planning en afspraken voor de komende week vast te leggen. Fouten, misverstanden en vertragingen kunnen immers vaak worden vermeden door een goede systematiek in afstemming.

Structureer je verbeterinitiatieven

Elke kmo is met meer projecten bezig dan men zich bewust is: een andere magazijninrichting, een nieuw softwarepakket, een andere manier van werken … Maar die worden veelal tussendoor uitgevoerd, met onduidelijke rollen en verantwoordelijkheden, of met andere verwachtingen in de samenwerking met externen. Zo vormen ze opnieuw bronnen van veel tijd, geld- en energieverlies.

Als je een eerste beeld wilt krijgen op waar de optimalisatieruimte zich situeert in jouw bedrijf, download dan een gratis scan van onze website. En allicht stel je dan die extra aanwerving nog even uit! 

Deze expertise werd aangeboden door  Change With Impact

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels