Geen merkactivatie zonder strategie
Luca Cardella Kwantus

Geen merkactivatie zonder strategie

Praktijck - Kwantus

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Per uur wordt er maar liefst 500 uur aan videocontent geüpload op YouTube. Meer dan 2 miljard gebruikers loggen maandelijks in op Instagram en 2,93 miljard op Facebook. Elk van hen klikt gemiddeld op 12 advertenties. 

Duizelingwekkende cijfers, toch? En dan hebben we het nog niet eens over Google, TikTok, Pinterest, LinkedIn en Snapshat. Nieuwe generaties vertrouwen op contextuele content die wordt aangeboden via de verschillende netwerken. Krijgt u nu instant het gevoel dat u de boot miste? En dat uw schreeuw om aandacht opgaat in de massa? Geen nood: het is nooit te laat. Sterker nog: vaak eerder te vroeg. 

Want veel bedrijven doen aan online merkactivatie nog voor ze een duidelijke merkstrategie hebben. Dat is ergens begrijpelijk. De lokroep van al die kleurrijke online communicatiekanalen is bijzonder verleidelijk. Maar zonder gezonde merkopbouw hebben ze weinig om het lijf. En verdrinkt uw boodschap in een wereld van cognitieve belasting. Waarin algoritmen de plak zwaaien over wie wat te zien krijgt. Die filteren informatie op basis van de kwaliteit, reputatie, uniciteit en deelfrequentie van uw merk. Kortom: succesvolle (online) marketing is een utopie zonder sterke merkstrategie. Hoe u die krijgt? Stap voor stap. Zeven om precies te zijn.

1. Geef uw merk persoonlijkheid

Stop er een ziel en een flinke portie authenticiteit in. Zo bouwt u snel een warme relatie op met uw doelgroep. Merkpersoonlijkheid is dat waarvoor u staat. Maar ook hoe u communiceert. Liefst uniform en consistent.  

 2. Bepaal uw bedrijfswaarden

Wat zijn uw professionele normen, waarden en overtuigingen? Breng ze in kaart en zorg dat uw medewerkers ze ademen. Dag in, dag uit. Gebruik uw merkwaarden als een leidraad die richting geeft aan uw merk en u helpt bij het maken van keuzes. 

3. Omschrijf uw buyer persona

Breng uw doelgroep(en) tot leven aan de hand van concrete vragen. Wie is uw eindklant? Waar haalt hij zijn info? Hoe communiceert hij graag? Wat wil hij bereiken? Wat triggert hem? Met die kennis op zak ontwikkelt u content op maat. 

4. Breng de markt in kaart

Kijk rond en positioneer uw product of dienst binnen de markt waarin u opereert. Wie zijn uw belangrijkste concurrenten en hoe scoren zij op factoren die de slaagkansen of groei beïnvloeden?

5. Volg de laatste trends

De wereld verandert snel. Ook die om u heen. Blijf op de hoogte van innovaties en trends in uw sector. Bereid u voor en speel er eventueel op in. Zo blijft uw merk aantrekkelijk voor klanten, leveranciers en werknemers.

6. Toon uw meerwaarde

Het is een klassieker: what’s in it for me? Vertel uw potentiële klanten hoe u hun leven mooier, en/of aangenamer maakt. Benadruk hoe u het verschil maakt ten opzichte van de rest. Inspireer en creëer behoefte.

7. Giet alles in een plan

Klaar? Visualiseer al uw marketingacties, communicatie-uitingen, concepten en evenementen die voortvloeien uit de merkstrategie in een uitvoeringsplan. Dat zorgt voor focus, efficiëntie en rust.

Kwantus
www.kwantus.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels