Hoe zorg je voor een gemotiveerd team?
Tina Meersman U-Man

Hoe zorg je voor een gemotiveerd team?

Vraag & Antwoord - U-Man

Een goed moreel in de ploeg, of anders uitgedrukt, een gemotiveerd team. Welke bedrijfsleider droomt daar niet van? Helemaal terecht trouwens, want het stuwt de resultaten omhoog.

Een goed moreel is niet iets dat je toevallig hebt, of niet hebt. Het wordt gecreëerd door de mensen in het bedrijf en in sterke mate door de baas zelf.

Er zijn verschillende elementen die het moreel in het bedrijf sterk kunnen beïnvloeden Enkele voorbeelden:

  • De juiste mensen hebben op de juiste plaats. Mensen die een job doen die hen niet ligt of die ze niet graag doen, zijn ongelukkig en hebben een negatieve invloed op de mensen rondom hen. Zorg er dus voor dat je de juiste mensen op de juiste plaats hebt.
  • Geef je mensen de tools die ze nodig hebben om hun job goed te kunnen doen. Met andere woorden: zorg ervoor dat ze gewapend ten oorlog trekken.  
  • Veel mensen hebben een coach nodig, iemand bij wie ze terechtkunnen als ze met iets zitten. In veel gevallen zal dat de baas zelf zijn. Coach je mensen en doe het met plezier, je mensen zijn je grootste kapitaal. 
  • Geef je mensen een goede functieomschrijving waarin ze duidelijke antwoorden vinden op vragen in verband met hun job.
  • Zorg ervoor dat er beleid is en dat het door de mensen gekend is en begrepen wordt. Dat geeft stabiliteit en verdrijft angsten (wat mag ik nu wel doen en wat niet?).

Er zijn ook motivatieremmers. Als die aanwezig zijn in het bedrijf zullen ze zorgen voor een gedemotiveerd team. Deze motivatieremmers kunnen ook aanwezig zijn zonder dat men het beseft. Enkele voorbeelden:

  • Mensen die nooit eens een compliment geven maar natuurlijk ook mensen die nooit eens een compliment krijgen.
  • Eisen en verwachten dat men meteen de perfectie levert.
  • Tegenstrijdige opdrachten geven.
  • Zelf (als baas) niet doen wat je wel van je mensen verwacht.
  • Enkel subjectieve criteria hanteren bij evaluatiegesprekken of enkel over de negatieve punten spreken.
  • Je beloftes niet nakomen.

Zo zijn er natuurlijk nog wel meer. Door de bovenstaande principes al toe te passen geef je het moreel in je bedrijf al een serieuze boost.

Deze expertise werd aangeboden door  U-Man

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels