Noblesse oblige
Nik Bosmans
& Christophe Suerickx
Range Rover D350 HSE

Noblesse oblige

De Test - Range Rover D350 HSE

Toen in 1970 de allereerste Range Rover aan het grote publiek werd voorgesteld, was dat niet meer of minder dan een openbaring. Een voertuig dat zowel de kenmerken van een capabele terreinwagen als die van een uiterst luxueuze salon wist te combineren, was voor die tijd ongezien. Vandaag presteert de nieuwe vijfde generatie van ‘de grote Range Rover’ het nog steeds om de benchmark te zijn. We onderwierpen hem aan een grondige test.

Meer dan 50 jaar na de eerst lancering van de Range Rover, is het SUV-concept zowat de meest populaire niche in de autosector. De vijfde generatie Range Rover bevestigt nog maar eens dat de Britten op dat vlak van niemand iets te leren hebben. En dat zowel als het aankomt op terreincapaciteiten als op luxe en rijcomfort. Dat wil wat zeggen nu zelfs merken als Bentley, Lamborghini, Aston Martin en Rolls Royce de aanval op het terreinwagensegment hebben ingezet.

Range_Rover_D350_HSE

Toch een (r)evolutie

De vijfde generatie van de iconische Range Rover is wellicht de laatste ooit waar (voorlopig nog) een verbrandingsmotor wordt ingebouwd. En die nieuwe Range legt op alle gebieden de lat nog een flink stuk hoger dan zijn voorganger. Al kan je dat van het uiterlijk niet meteen aflezen. “De nieuwe Range Rover is inderdaad een evolutie en geen revolutie aan de buitenkant,” stelt Nik Bosmans, manager bij Land Rover Jaguar Peeters Herentals. “Maar op vlak van rijervaring- en gedrag is het wel degelijk een revolutie. Iedereen die de wagen kent, zal dit nieuwe model op straat onmiddellijk als een Range Rover herkennen. Zelfs zo extreem dat mensen die de wagen vluchtig bekijken zich gaan afvragen wat er veranderd is. Tot je de modellen langs elkaar zet en dan zie je een verschil van dag en nacht. Dat is de sterkte van ons product. Voor de niet-kenner rij je met het vorige model niet met een oud model, want dat is tijdloos. Maar om de tien jaar komt er wel een nieuwe Range Rover. En dit nieuwe model zet ten opzichte van het vorige een stap van tien jaar.”

De wegligging van de wagen is veel stabieler.

Tot de meest opvallende nieuwigheden behoort zeker het design van de achterkant en de zogenaamde clamshell body. Dat wil zeggen dat de aluminium kast rond het chassis is getrokken waardoor er geen raamlijnen meer zijn en het geheel bijzonder strak en gepolijst oogt. Ook de achterkant bestaat voortaan uit één glaspartij. De kofferklep gaat – tot tevredenheid van de liefhebbers – nog steeds in twee delen open. De auto is iets langer geworden maar staat nog robuuster, breder, stoerder op zijn poten dan voordien.

Range_Rover_D350_HSE

Range_Rover_D350_HSE

Range_Rover_D350_HSE

Superieure afwerking

Christophe Suerickx, CEO en oprichter van Group Suerickx, mocht de nieuwe Range Rover alvast een dag aan de tand voelen. “Ik heb met twee Range Rovers van de vorige generatie gereden: een gewone wielbasis en lange wielbasis. Maar na enkele uren met dit nieuwe model op de baan geweest te zijn, kan ik alleen maar concluderen dat het echt om een totaal andere wagen gaat. Uiteraard is er de vierwielsturing. Doordat de achteras 7 graden meedraait, krijg je een bijzonder korte draaicirkel. De feilloze afwerking, de stilte binnenin, de nieuwe stoelen die superzacht aanvoelen met een kwaliteit van leder dat nog beter is dan vroeger … Het verschil is groot. Het design binnenin is ook veel strakker met veel minder knoppen. Je kan alles terugvinden op twee grote touchscreens. Het verschil zit ‘m ook in de vele details zoals de handgrepen aan de buitenkant die helemaal weggewerkt zijn. Zulke dingen maken de beleving compleet.”

Christophe_Suerickx Group Suerickx

Group Suerickx is specialist in het renoveren van gebouwen en installaties op chemische en petrochemische sites maar werkt ook in de voedingsnijverheid, de farma-industrie en in kerncentrales. Tot de specialisaties horen onder meer dakrenovatie, gevels, betonrenovatie en straal- en schilderwerken. Group Suerickx kan de volledige renovatie van een kantoorgebouw of industriële site tot een goed einde brengen of bepaalde onderdelen ervan. De groep stelt 105 mensen tewerk en realiseert een omzet van 27 miljoen euro.

Uiterst stabiele wegligging

Nik Bosmans: “De nieuwe Range Rover rijdt nog sportiever en luxueuzer dan het vorige model. Als je erin zit, heb je ook meer een cockpitgevoel doordat het interieur rondom de bestuurder en passagier is gebouwd. Het noise reduction system beschikt zelfs over een vorm van noise cancelling waarbij het audiosysteem tegengeluiden produceert om het geluid buiten volledig te neutraliseren. Het is binnenin de stilste auto die we ooit gemaakt hebben.”

Range_Rover_D350_HSE

Christophe Suerickx: “In mijn perceptie is de wegligging van de wagen ook veel stabieler.”

Bosmans: “De achterwielsturing, het reactievermogen van de versnellingsbak, de actieve luchtveren, de gestuurde dempers, de actieve stabilisatorstangen: ze dragen er allemaal toe bij om het koetswerk in bochten zo vlak mogelijk te houden. Kenmerkend voor de 6-cilinder van Range Rover was dat als je met je stuur draaide de wagen een beetje ‘zwalpte’. Achterin gaf dat voor sommige mensen geen aangenaam gevoel. De nieuwe generatie draait superstabiel en geeft bijna het gevoel van een sportwagen als je ermee doorrijdt. Altijd strak, de wagen gaat niet meer levelen of overhellen.”

Range_Rover_D350_HSE

“Nog een vooruitgang ten opzichte van vroeger is het infotainment- en navigatiesysteem dat nu veel sneller reageert en heel accuraat werkt,” zegt Christophe Suerickx. “Ook de 360-gradencamera geeft een heel andere beleving. Het is alsof de camera echt meters boven de wagen hangt en waarbij je verschillende invalshoeken kan kiezen. Ook het parkeerhulpsysteem werkt perfect. Handig om zo’n grote wagen automatisch in te parkeren.”

Klaar voor elektrisch

De nieuwe Range Rover is verkrijgbaar in verschillende motorisatieversies. Christophe Suerickx reed voor De Test met de 350D HSE, goed voor 350 pk en 700 Nm koppel. Het overgrote deel van de bestellingen wordt echter geplaatst voor de 100% fiscaal aftrekbare plug-inhybrides die er in twee varianten zijn: de P440e PHEV goed voor 441 pk en de P510e PHEV die 510 pk levert dankzij de combinatie van een 6-cilinder benzinemotor en een elektromotor. Dankzij een 38,2-kWh batterij moet die in theorie goed zijn voor een elektrisch rijbereik van 120 kilometer. Nik Bosmans: “Typisch voor ons merk is dat we toch ook al een 15-tal V8 3.4 liter benzineversies van 530 pk verkocht hebben. Het gaat om cliënteel dat nog eens een laatste keer gek wil doen en echt wil genieten voor dit soort motor definitief tot het verleden behoort.”

Nik_Bosmans Land Rover Jaguar Peeters

Land Rover Jaguar Peeters heeft sinds 1977 Jaguar in het aanbod en sinds 1986 Land Rover. “We streven altijd naar service op maat en stralen die typische Kempische hartelijkheid en nuchterheid uit. Onze jarenlange ervaring en persoonlijke aanpak vertaalt zich ook in een uitstekende klantentevredenheid. Zo konden we voor 2021 de Award van Best Dealer in de wacht slepen. We luisteren nog écht naar onze klanten en proberen ons daar ook op aan te passen.”

“De nieuwe Range Rover is zonder meer ons meest geavanceerde Land Rover-product,” zegt Nik Bosmans. “Het platform is speciaal ontwikkeld voor de toekomstige modellen en voorbereid op het elektrische verhaal. Als er in 2024 een volledig elektrische Range Rover komt, hoeven er geen aanpassingen meer te gebeuren. Ook de Range Rover Sport die er einde van dit jaar aankomt zal op dit platform gebouwd worden. Voor geïnteresseerden is het bijzonder belangrijk om weten dat de plug-inhybrides nog tot 1 juli 2023 ingeschreven kunnen worden onder de huidige fiscale regels. Daarna zal een volwaardige hybride met 20 gram CO2 nog maar voor 70% aftrekbaar zijn en dat wordt dan jaarlijks afgebouwd. Op een gegeven moment zullen enkel nog elektrische wagens in aanmerking komen voor aftrekbaarheid op een vennootschap en ook dat zal ooit eindig zijn.”

De nieuwe Range Rover is zonder meer ons meest ge-avanceerde Land Rover-product. 

Prijzig (of niet)

Al dat moois heeft wel een prijskaartje. De goedkoopste Range Rover is verkrijgbaar vanaf 128.581 euro incl. btw. Maar voor een goed aangeklede plug-inhybridevariant mag je daar al snel minstens 40.000 euro bijtellen. Daarmee is de wagen 15% duurder dan het vorige model. Nik Bosmans: “Als je de vergelijking gaat maken met andere merken, is dat een zeer schappelijke prijs. De SUV-modellen van BMW, Mercedes en zelfs Porsche kan je onmogelijk vergelijken op vlak van rijcomfort en luxe. Zelfs de duurdere Bentley Bentayga en de Aston Martin DBX worden door de vakpers niet even goed onthaald. En een Rolls Royce Cullinan kost al vlug 400.000 euro. Onder de 200.000 euro kan je niet veel kopen dat dezelfde luxe en comfort biedt én tegelijk een echte terreinwagen is. De Range Rover is de referentie in zijn segment. In vergelijking met een andere wagens uit het topsegment blijft de Range Rover ook nog behoorlijk discreet. Een zakenman of -vrouw kan ermee naar de werf, naar het restaurant, gaan winkelen … Niemand heeft daar een opmerking over, terwijl de wagen toch een enorme klasse, luxe en uitstraling biedt.”

Range_Rover_D350_HSE

Range Rover 350D HSE

Bevindingen

Ogenschijnlijk een lichte evolutie, maar wie ermee rijdt ervaart een revolutie ten opzichte van het vorige model.

Iconisch design blijft tijdloze uitstraling behouden.

Ultieme combinatie van gebruiksgemak, terreincapaciteiten, luxe en comfort.

  • Verbruik: NB
  • CO2-uitstoot: NB
  • 0 tot 100 km/u: 6,1 sec
  • Vermogen kW/pk: 258/351
  • Koppel: 700 Nm
  • Gewicht (kg): 2430
  • Inhoud kofferruimte: 818 l
  • Afmetingen (mm): 5052 (l), 2209 (b), 1870 (h)
  • Basisprijs: vanaf 148.094 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels