Compacte, praktische allrounder
Ann Maerten
& Amina Almakaeva
Volvo C40 Recharge

Compacte, praktische allrounder

De Test - Volvo C40 Recharge

Bij Volvo was er al de volledig elektrische XC40 Recharge, gebaseerd op de bestaande XC40, en die doet het uitstekend in de verkoopcijfers. Nu is er de Volvo C40 Recharge, het eerste Volvo model dat enkel elektrisch te verkrijgen is. Daarmee heeft de Zweedse autofabrikant de weg naar elektrificatie definitief ingeslagen. We namen de proef op de som met een uitgebreide test.

Volvo heeft de ambitie om tegen 2025 de helft van zijn omzet uit elektrische modellen te halen. Dat wordt voorlopig nog gecombineerd met plugin-hybrides om tegen 2030 tot een volledig elektrisch aanbod te komen. De eerste stappen in die richting zijn alvast gezet.

Ann_Maerten_KVC_Westerlo

De Volvo C40 Recharge deed begin dit jaar zijn intrede in de Belgische showrooms. Het design doet aan de voorkant zeker denken aan de XC40. Naar de achterkant toe valt vooral de aflopende daklijn op, die de wagen een sportievere look geeft. Voor De Test in samenwerking met Groep Van Houdt, ging Ann Maerten (financieel directeur bij KVC Westerlo) een dag op pad met de Volvo C40 Recharge Twin. Deze versie wordt zowel op de vooras als op de achteras aangedreven door een elektromotor. Het is dezelfde aandrijflijn waar ook de XC40 Recharge gebruik van maakt. Gecombineerd met een batterij van 78 kwh is dat in de Volvo C40 Recharge goed voor een vermogen van 408 pk. De Twin-versie trekt een sprintje van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden wat voor een wagen in deze klasse meer dan puike cijfers zijn.”

Wat meteen opvalt is de onmiddellijke en heel snelle acceleratie zodra je het gaspedaal aanraakt.

Sportieve en stijlvolle SUV

Voor Ann Maerten betekent de testdag een eerste ervaring met elektrisch rijden. Aan de buitenkant vindt ze de Volvo C40 Recharge alvast een heel mooie wagen. “De daklijn die naar achter afloopt geeft deze SUV een sportieve, maar tegelijk een stijlvolle look. Ik rij momenteel ook al met een Volvo en stel vast dat het afwerkingsniveau binnenin nog een niveau hoger ligt dan het comfort dat ik al gewoon ben. En dat wil best wat zeggen. Een leuke vernieuwing vind ik het Google infotainment system in de wagen, dat heel functioneel en gebruiksvriendelijk is.”

Ann_Maerten_KVC_Westerlo KVC Westerlo

Eerstklasse voetbalclub KVC Westerlo heeft een stevige traditie. In 2019 volgde de overname door Oktay Ercan, die meteen een ambitieus vijfjarenplan lanceerde: 'Project 2024', waarbij het doel om in eerste klasse mee te draaien alvast behaald is. KVC Westerlo is dit jaar ook een grootse samenwerking met Groep Van Houdt aangegaan. Daarbij is het de bedoeling dat op termijn het volledig wagenpark ingevuld wordt door Volvo, een geweldig uithangbord.

Ook het zitcomfort geeft Ann Maerten een vertrouwd gevoel. “Net als in mijn XC40 zit je iets hoger. Dat vind ik een aangename manier van rijden. Je hebt meer overzicht op de weg. En ook voor zaken zoals een kinderstoel is dat gemakkelijker. Het in – en uitstappen doe je met het grootste gemak. De wagen is dus zeer praktisch. De achterbank is voldoende groot en de kofferruimte is vergelijkbaar met die van de XC40. Perfect dus voor een modaal gezin.”

Volvo_C40_Recharge_Twin

 

Volvo_C40_Recharge_Twin

Volvo_C40_Recharge_Twin

One pedal drive

Wat blijft Ann Maerten bij van het elektrisch rijden in de Volvo C40 Recharge? “Wat meteen opvalt is de onmiddellijke en heel snelle acceleratie zodra je het gaspedaal aanraakt. Het indrukwekkende vermogen van de wagen is onmiddellijk beschikbaar en dat geeft een leuk rijgevoel. Ik heb ook gebruik gemaakt van de ‘one pedal drive’. In het begin is dat aanpassen. Als je je gaspedaal te snel loslaat krijg je een beetje een schokeffect. Maar als je het even gewoon geraakt, dan is het een enorm comfortabele manier van autorijden. Met ‘one pedal drive’ kan je blijkbaar heel wat energie recupereren, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is.”

Amina Almakaeva (marketing coördinator Groep Van Houdt): “Deze vorm van rijden heeft bijgevolg een positieve invloed op het rijbereik. Zeker in het stadsverkeer ga je daarmee aan efficiëntie winnen. De slijtage van de remblokken is ook heel wat minder omdat je op de elektromotor afremt. Dat is natuurlijk een voordeel op vlak van onderhouden en reparaties. Bij volledig elektrische wagens kan er trouwens in het algemeen veel minder kapot gaan, omdat er gewoonweg minder bewegende onderdelen zijn.”

One pedal drive zet je aan tot een andere manier van rijden.

“Het zet je inderdaad aan tot een andere manier van rijden,” bevestigt Ann Maerten. “Je gaat meer anticiperen op de verkeersomstandigheden. Je probeert te vermijden om last minute op je rem te gaan staan als je bijvoorbeeld aan een verkeerslicht komt. Zo rij je automatisch energievriendelijker. Naar wegligging toe vind ik het een snedige wagen die heel vlot rijdt, ondanks het feit dat een volledig elektrische wagen altijd wat zwaarder is. Het enorme vermogen helpt daar wellicht ook wel aan.”

Single of twin engine

De Volvo C40 Recharge is ook verkrijgbaar met een enkele elektromotor. Welke versie heeft het meeste succes? “Het bruto prijsverschil bedraagt ongeveer 6.000 euro,” vertelt Amina Almakaeva. 

Volvo_C40_Recharge_Twin_Ann_Maerten_KVC_Westerlo

“De single engine doet het verkoopsmatig beter omdat deze beter past binnen de leasingbudgetten van de bedrijven. De verzekeringspremie is ook wat lager. Qua rijgevoel zijn beide versies aan elkaar gewaagd, maar we zien dat zelfstandigen zichzelf iets sneller belonen met een twin engine en dat de single engine variant eerder voor fleetgebruik bestemd is.”

Zoals we dat van Volvo gewoon zijn heeft ook de C40 Recharge een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen die standaard zijn. “Het verbaast mij dat je bij sommige merken nog moet bijbetalen voor bepaalde veiligheidsopties, zoals airbags achteraan. Dat is bij Volvo ondenkbaar.”

Groep Van Houdt

Het verhaal van Groep Van Houdt begon in 1945 met een simpele benzinepomp en werkplaats. Zowat tien jaar later werd de Kempische autoverdeler officieel Volvo-concessiehouder. Het merk en de garage kregen al vlug een goede naam in de omgeving. Groep Van Houdt bloeide open en breidde sterk uit. In plaats van één kleine garage, heeft het bedrijf nu drie vestigingen – in Herentals, Geel en Turnhout –, een 40-koppig team én is het een gevestigde waarde in de Kempen. Binnenkort staat er trouwens nog vanalles te gebeuren binnen de groep. More news coming soon...

Rijbereik

Het rijbereik van de Volvo C40 Recharge bedraagt zo'n 440 km. Is dat een hinderpaal voor onze testrijdster-voor-één-dag? Ann Maerten: “Ik denk dat het rijbereik vandaag nog bij veel mensen een psychologische rol speelt. Zelf ben ik er misschien ook nog niet klaar voor. Maar ik heb bij het testrijden ondervonden dat er veel meer laadpunten zijn dan je zou denken. Het Google infotainment system geeft dat bijvoorbeeld ook heel overzichtelijk weer. De navigatie denkt echt proactief met je mee over laadmogelijkheden.”

Amina Almakaeva: “Veel bedrijven beginnen te anticiperen op de veranderende fiscale wetgeving omtrent bedrijfswagens. Fleetverantwoordelijken durven steeds meer voor volledig elektrische bedrijfswagens te kiezen. Wij moedigen dat natuurlijk alleen maar aan en begeleiden bedrijven met het nodige advies in de elektrificatie van hun wagenpark.”

 Volvo_C40_Recharge_Twin

Volvo C40 Recharge

Bevindingen

Compacte SUV met sportieve look.

De twin engine levert een vermogen van 408 pk, wat van de C40 Recharge een kleine sprintbom maakt.

Ook beschikbaar in single engine die mikt op de fleetmarkt.


Technische specificaties single

  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 7,4 sec
  • Vermogen kW/pk: 170/231
  • Koppel: 330 Nm
  • Gewicht (leeggewicht): 1970 kg
  • Inhoud kofferruimte: 413 l
  • Afmetingen (mm): 4936 (l) 1868 (b) 1479 (h)
  • Basisprijs: vanaf 52.250 euro incl btw

Technische specificaties twin

  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4,7 sec
  • Vermogen kW/pk: 300/408
  • Koppel: 660 Nm
  • Gewicht (leeggewicht): 2132 kg
  • Inhoud kofferruimte: 413 l
  • Afmetingen (mm): 4936 (l) 1868 (b) 1479 (h)
  • Basisprijs: vanaf 62.100 euro incl btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels