Bedrijven staan voor uitdagende tijden door personeelstekorten. Toch is er nog steeds een gezonde interesse in overnames. Atkinson is al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in het overdragen van familiale kmo’s, dit met de focus op een persoonlijke aanpak.
Economisch gezien is het een onzekere tijd voor heel wat bedrijven. “Mede door de energiecrisis zien we dat bedrijven het moeilijker hebben en moeten besparen”, zegt Koen Hofmans, vennoot en bemiddelaar bij Atkinson. “We merken dat we meer bedrijven krijgen aangeboden, waar de resultaten onder druk komen te staan door de oplopende energiekosten. Denk maar aan de vele bedrijven in de voedingssector waar de koeling die nodig is voor de verwerking en opslag van voeding een groot deel van de operationele kosten uitmaakt. Na de moeilijke coronajaren is dit voor sommige ondernemers de druppel te veel.”
Personeelstekorten als driver
Zelfs in iets moeilijkere tijden is er nog steeds interesse in gezonde bedrijven. “Gezonde kmo’s zijn in de eerste plaats winstgevende bedrijven waarvan redelijkerwijze mag worden aangenomen dat ze dat ook in de toekomst nog gaan zijn”, zegt Koen Hofmans. “Als er goede, constante resultaten zijn, is het makkelijker om een bedrijf te verkopen. Niet alleen zijn potentiële overnemers dan sneller overtuigd, ook de overnamefinanciering loopt makkelijker.”
“Personeelstekorten zijn reeds enige tijd een driver van de overnamemarkt”, vertelt Koen Hofmans. “Vele werkgevers hebben al geruime tijd veel moeite om geschikt personeel te vinden door de schaarste op de arbeidsmarkt. Op zoek gaan naar een over te nemen bedrijf om aldus extra werkkrachten te kunnen inzetten, kan dan wel eens een oplossing zijn. Iets te veel personeel hebben, is in de huidige marktomstandigheden eerder een voordeel dan een nadeel.”
Persoonlijke aanpak
Ondernemers kunnen vrijblijvend een afspraak maken. “De drempel om bij ons binnen te stappen is inderdaad bijzonder laag”, zegt Koen Hofmans. “We maken een grondige analyse van het bedrijf en schatten de verkoopbaarheid en de waarde ervan in. Zitten we op dezelfde golflengte qua commercialisatie en prijsverwachting en is er een klik met de overlater, dan gaan we samen het verkoopproces in.”
“Na de ondertekening van een mandaat van twaalf maanden, starten we met de samenstelling van een informatiememorandum van het bedrijf en de opmaak van een anoniem profiel zoals we dat gaan presenteren bij kandidaat-kopers”, vertelt Koen Hofmans. We raadplegen onze database en netwerk van kandidaat-kopers en brengen strategische en financiële investeerders in beeld om vervolgens in overleg met de overlater de markt actief te benaderen. Nadat kandidaat-kopers een vertrouwelijkheidsverklaring ondertekend hebben, starten we met de besprekingen die bij serieuze interesse leiden tot onderhandelingen, en finaal tot een deal.”
Het is belangrijk om een duurzaam netwerk op te bouwen. “We zitten in een vertrouwensbusiness die steunt op mond-tot-mondreclame, want een deal maak je tussen mensen”, legt Koen Hofmans uit. “Er komt veel meer bij kijken dan het puur financieel-boekhoudkundige. Er spelen vaak heel wat emoties mee en ook dat proces moeten wij opvangen. Onze 30 jaar ervaring is al heel vaak van goudwaarde gebleken voor onze opdrachtgevers.”
Atkinson
Achterstenhoek 48
B-2275 Lille - België
T. 014 88 09 37
info@atkinson.be
www.atkinson.be