De enige constante is verandering. Zowel binnen het bedrijfsleven als in mensen hun persoonlijke leven. Of het nu gaat om technologische vooruitgang, een overname, een fusie of persoonlijke situaties die veranderen, we moeten ons continu aanpassen. Dat vraagt van jou als leider dat je je team(s) effectief en efficiënt door die veranderingen loodst. Ik geef je graag enkele fundamenten om succesvol om te gaan met veranderingen en de ondersteuning van je team(s).
1. Communiceer concreet, duidelijk en to-the-point
De tijd van spreekbeurten is voorbij. Een betrokken team ontstaat door gesprekken te voeren. Een écht en oprecht gesprek bestaat vooral uit luisteren. Daarnaast geldt volgende gouden regel: helderheid doet wonderen. Als iemand niet exact weet wat er moet gebeuren, is de kans groot dat het niet gebeurt. Of toch niet met het gewenste resultaat. Wat is de gewenste uitkomst? Welke veranderingen zijn er voor of binnen het team? Wat wil dat voor elk individu zeggen? Je wil dat duidelijk en to-the-point communiceren. Hoe meer woorden je gebruikt, hoe meer misverstanden er kunnen ontstaan. En onthoud: focus op luisteren.
2. Ga in gesprek met de ander, niet met jezelf
Vaak reageren we op het gesprek in ons hoofd en niet op wat de ander zegt. Dat is het verschil tussen reageren en antwoorden. Oprechte communicatie is luisteren naar de ander en antwoorden zonder al je eigen shit erover te gooien. En besef goed: andere mensen hebben ook continu gesprekken met zichzelf. Je kan dus maar beter zorgen dat op z'n minst jij oprecht communiceert.
3. Wees oprecht geïnteresseerd
Herhaling doet wonderen. Dus bij deze: de focus blijft op luisteren. Je kan slechts impact maken als je daadwerkelijk luistert naar wat anderen zeggen. Wees opmerkzaam voor interpretaties en verhalen, zowel bij jezelf als bij de ander. Verplaats je in de ander. Door oprecht geïnteresseerd te zijn, krijg je enorm veel informatie van mensen. Weerstand hoort bij verandering, maak ruimte voor emoties en verzet. Vertraag en stel open vragen. En het allerbelangrijkste: luister. Kom niet met argumenten, oplossingen of peptalks. Mond dicht en luister, zo eenvoudig kan het zijn.
Change management is een continu proces. Maak voldoende tijd voor team- en persoonlijke gesprekken. Communicatie (en oprecht luisteren) is en blijft dé sleutel tot een werkbaar geheel.