6 Tips voor een menselijke groeistrategie
Elke Hechtermans Group-f Cleaning & Facility

6 Tips voor een menselijke groeistrategie

De tips - Group-f Cleaning & Facility

Naast marktleider in hotelschoonmaak, met een corebusiness in cleaning voor bedrijven en een versterkend aanbod in huishoudhulp via dienstencheques en verhuur van hoogwerkers, is Group-f ook een expert in menselijk groeien.

“Bij elke beslissing stellen we ons één vraag: voelt dit goed aan voor de mensen die voor en met ons werken?” Executive Officer Elke Hechtermans deelt haar tips over hoe je in een straf groeitraject tegelijk jouw focus op de mensen kan houden.

1. Menselijk groeien start bij ... je mensen

Onze mensen zijn Group-f. Zeker in een sector waarin je letterlijk bij mensen over de vloer komt, is je team het gezicht van het bedrijf. Dus: investeer in die mensen door middel van gerichte coaching en opleiding. Niet omdat het moet, maar omdat het loont om betrokken en stabiele werknemers te hebben. Groei is geen sprint, maar een estafette die je samen met al je mensen loopt.

2. Kies voor partners die kwaliteit waarderen

Door kwaliteit en betrouwbaarheid centraal te stellen in je communicatie en werkwijze, trek je klanten aan die dat ook belangrijk vinden. Zo bouwen we zelf een klantenbestand op dat begrijpt dat goede service een investering is die rendeert. En dat zijn de klanten die ons als gelijkwaardige partner behandelen. Zo creëren we samenwerkingen met ruimte voor wederzijds respect en groei.

3. Steek je energie in langetermijnrelaties

Om waardevolle langetermijnrelaties te onderhouden, kiezen we voor vaste aanspreekpunten en coaches die inzetten op persoonlijk contact. Klinkt logisch, maar het is de basis van een menselijke groei. Zo zorgen we voor betrokkenheid en stabiliteit, zowel bij klanten als medewerkers. 

4. Verlies je familiale identiteit niet

Groeien is mooi, maar verlies jezelf niet in het proces. Toen Group-f op een jaar tijd 30% groeide, hielden we bewust onze korte lijnen en persoonlijke aanpak. Ja, dat vraagt iets meer werk, maar het is gewoonweg wie we zijn. Groeien forceert je om principiële keuzes te maken: hoe blijf je dicht bij je bedrijfswaarden, ook wanneer je meer klanten en collega’s hebt?

5. Breid alleen uit als het logisch is

Ons eigen aanbod groeide organisch omdat klanten ons vertrouwden en spontaan extra hulp vroegen: “Doen jullie ook ramen?” of “Kunnen jullie helpen in ons hotel?” Zo kwamen er nieuwe diensten bij waar we ook echt in geloofden. Mijn ultieme tip? Zeg pas ‘ja’ op een nieuwe dienst als je het kwalitatief kan waarmaken. Het is de enige manier om je groei intern behapbaar en extern geloofwaardig te houden.

6. Laat technologie je versterken, nooit vervangen

Technologie is een gamechanger. Denk aan planningssoftware, digitale rapportering of efficiënte communicatie. Gebruik die tools om het werk te verlichten, niet om mensen te vervangen. Software helpt bij structuur, maar je medewerkers zijn de echte verschilmakers. Tegen loyale en harde werkers kan geen technologie op.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels