In de autosportwereld is Lotus al decennialang een naam die klinkt als een klok. Het merk bouwde zijn reputatie met pure sportwagens, maar gooit het nu over een radicaal andere boeg. Met de Eletre en de Emeya zet Lotus – sinds enkele jaren in Chinese handen – een nieuwe koers uit. SUV’s en sedans, maar dan met de onmiskenbare Lotus-signatuur én ... volledig elektrisch. Dat werkt: de verkoopcijfers schieten omhoog. Wij namen de proef op de som met de opvallende Lotus Eletre.

Lotus heeft inderdaad een lange traditie in de autosport”, schetst Nicolas Koninckx van Lotus Antwerp. “Die begon al in 1948 met de legendarische oprichter Colin Chapman. We zijn altijd een nichemerk geweest dat sportwagens produceerde. Tot in 2021 onze eigenaar Geely - de groep achter onder meer Volvo en Polestar - een nieuwe strategie lanceerde. Met een offensief van puur elektrische en ultrasportieve SUV’s en sedans wil Lotus een veel groter marktaandeel veroveren. Eerst kwam de Eletre, onze elektrische SUV, en daarna de Emeya, een sportieve sedan. Die nieuwe modellen hebben onze wereld volledig veranderd. De reacties van klanten waren overweldigend. Mijn vader Frédéric Koninckx is dit jaar exact 40 jaar actief met Lotus. We hebben dus een stevige kennis van het merk. In onze beste jaren verkochten we vroeger 20 tot 30 auto’s per jaar. Vorig jaar hebben we met twee mensen maar liefst 250 nieuwe Eletre’s aan de man gebracht. Dat is gewoon indrukwekkend.”


Hyper-SUV
Lotus noemt de Eletre een hyper-SUV. Het is een grote wagen van 2,5 ton met een opvallende sportieve vormgeving. Hij is verkrijgbaar in vier versies van 612 pk en twee van maar liefst 900 pk, altijd met een aparte motor op de voor- en de achteras. De Eletre beschikt over een batterij van 112 kw en 800-volt technologie. Daardoor kan hij van nul naar 80 procent opladen in amper 18 à 20 minuten en haalt hij een rijbereik van 600 km (WLTP).”
De wagen heeft een zeer hoge x-factor. Je zit hoog maar toch heel sportief. De wegligging is uitstekend.
Willy Van Craen van het gelijknamige eventbureau woont niet ver van de concessie van Lotus Antwerp. “Het is een merk dat me altijd nauw aan het hart lag, maar waar ik desondanks nog nooit mee gereden had. Toen ik voor het eerst een knalgele Eletre zag staan, wist meteen dat ik die moest hebben. Het is een flashy kleur die de lijnen van de wagen prachtig doet uitkomen.”
Willy Van Craen
Willy Van Craen organiseert al 40 jaar evenementen en is een gekende naam in de sector. “Onze gasten zijn altijd goed gezind. Dat is plezant om werken,” lacht Willy. “Ik heb Lotus Antwerp heel goed leren kennen toen we een gezamenlijk feestje organiseerden voor 700 mensen. Zij vierden 40 jaar Lotus Antwerp en ik mijn 70e verjaardag. Ik heb door de jaren heen een mooi cliënteel opgebouwd zoals de Nationale Loterij, VTM, Cera, …. en draai al een hele tijd mee. Maar ik ben nog niet van plan om te stoppen!”
“Natuurlijk zitten er heel wat elementen in de wagen die de aerodynamica verbeteren,” legt Nicolas Koninckx uit. “Lotus heeft er alles aan gedaan om deze SUV lichter en wendbaarder te maken. Denk aan een actieve grille, een spoiler die meebeweegt, luchtinlaten die voor extra downforce zorgen… Dat geeft de wagen niet alleen een sportiever uiterlijk, maar ook een messcherpe wegligging. Ik raad elke echte petrolhead aan om er eens mee te rijden. Telkens opnieuw hoor ik dezelfde reactie: ‘Amaai, dat had ik niet verwacht!’ De Eletre voelt verrassend licht aan, bijna zoals de iconische Lotus Elise. De besturing is superdirect: dit is een SUV die je écht met plezier rijdt. Je merkt die lengte en dat gewicht nauwelijks.”
Uitstekende wegligging
“Dat kan ik bevestigen,” zegt Willy Van Craen. “Ik rij intussen een half jaar met de wagen en ik stap er nog elke dag met de glimlach in. Dat heb ik nog met geen enkele andere wagen gehad. De Lotus Eletre heeft ‘iets’. Het is een grote wagen met een uitstekend comfort en hoge afwerkingskwaliteit. Tegelijk heeft hij een enorme x-factor. Je zit hoog, maar toch heel sportief. De wegligging is uitstekend. Het beste voorbeeld? Hier in Kontich heb je een lange oprit naar de E19 richting Brussel. Elke keer denk je dat je te hard gaat, maar de Eletre kleeft gewoon aan het asfalt. Geweldig. Ook in korte bochten blijft hij soepel en strak. Als je op zijn staart duwt schiet de wagen echt vooruit. Je hebt op elk moment enorm veel vermogen. Dat geeft een veilig gevoel.
Bij Lotus zal je altijd die exclusiviteit hebben.
Het interieur is minstens even indrukwekkend. Het centrale 15-inch scherm is overzichtelijk, aangevuld met een lang, smal scherm over de breedte van het dashboard en een head-up display die de belangrijkste info recht voor je ogen projecteert. Achterin is de ruimte ronduit royaal: zelfs met vijf volwassenen voelt de wagen nergens krap aan.”
Elektrisch rijden
Hoe verging de overstap naar elektrisch rijden? Willy is duidelijk: “Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Het vraagt gewoon een andere mindset. Waar je ook stopt – thuis of onderweg – steek je even de stekker in, dat kost je maar enkele seconden. Je vertrekt altijd met een volle batterij, en het is ook goedkoper dan op benzine of diesel. Wat ik geweldig vind, zijn de rijmodi. Zeker als ik alleen rijd, gebruik ik graag de sportstand. Dan verandert het karakter van de auto volledig: nóg vinniger, nóg scherper in de bochten. Met alle rijhulpsystemen erbij leer je eigenlijk opnieuw écht rijden. Neem nu het subtiele seintje in het stuur als je inhaalt zonder richtingaanwijzer: zo’n kleine details maken het verschil. Het voelt doordacht en verfijnd. En eerlijk? Het maakt elektrisch rijden gewoon leuk.”
Lotus Antwerp
Lotus Antwerp bestaat dit jaar 40 jaar. “Mijn vader Frédéric Koninckx is in 1985 met de concessie begonnen,” zegt Nicolas Koninckx. “Ik heb een achtergrond in de horecasector, maar intussen werk ik al enkele jaren 100% voor Lotus. Ons merk boomt enorm. Vorig jaar zijn we uitgeroepen tot beste garage wereldwijd. We hebben de meeste auto’s verkocht en geleverd. De bazen uit China zijn ons persoonlijk komen feliciteren. Daar doe je het voor. We zijn van 2 naar 8 medewerkers gegaan op anderhalf jaar tijd. Dat is fenomenaal.”
Wie trekt Lotus vandaag aan met de Eletre? Nicolas Koninckx ziet een duidelijk profiel. “We krijgen heel wat nieuwe klanten die voordien in een Porsche, Tesla of een hybride BMW of Mercedes reden. Het merendeel komt dus van de Duitse premiummerken. Die mensen zoeken een ruime, sportieve SUV, maar willen tegelijk een vorm van exclusiviteit die je bij de gevestigde merken niet meer vindt. Lotus is en blijft een niche van de niche. Je ziet onze wagens niet op elke straathoek. Net dat maakt ze zo bijzonder. Onze klanten zijn zowel jonge enthousiastelingen als ervaren zakenmensen die zich willen onderscheiden. De Eletre is standaard uitgerust met luchtvering en combineert comfort met een uitgesproken sportief rijgedrag. De afstelling is iets harder, maar dat is precies wat onze klanten waarderen. En voor het zakenpubliek speelt natuurlijk ook de 100% fiscale aftrekbaarheid van onze elektrische modellen een belangrijke rol.”

Lotus Emeya
Na de Eletre volgt nu de Lotus Emeya: een volledig elektrische berline op hetzelfde platform. “De Emeya ligt lager bij de grond en rijdt nóg sportiever, al lever je wel wat in op kofferruimte en hoogte,” legt Koninckx uit. “Maar het is een fenomenale wagen, met een batterij van 102 kWh die razendsnel laadt: van 0 naar 80 procent in amper 13 minuten. Daarmee is het de snelst ladende auto op de markt. Eén van onze klanten reed afgelopen zomer met zijn Emeya naar Italië: meer dan 800 kilometer in slechts acht uur tijd. Dat zie je amper iemand doen met een elektrische wagen. Het bewijst hoe praktisch en veelzijdig dit model is.”

Bevindingen
Grote en ruime elektrische SUV die toch erg sportief rijdt.
Exclusiviteit en traditie van het merk straalt af op de wegen.
Ruim rijbereik en vermogen op overschot.
- Verbruik gemengd: 21,4 kWh/100km
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- 0 tot 100 km/u: 3,4 sec
- Vermogen Kw/pk: 450/612
- Koppel: 710 Nm
- Afmetingen (mm): 5130 (l), 2019 (b), 1630 (h)
- Gewicht (kg): 2415
- Inhoud kofferruimte (liter): 688
- Basisprijs: vanaf 102.090 euro incl. btw