Met SEO of Search Engine Optimization zorg je ervoor dat je website hoog scoort in online zoekmachines zoals Google. Als aannemer wil je daar graag bovenaan staan wanneer iemand zoekt naar ‘renovatie woning’. Want hoe vaak heb je zelf al doorgeklikt naar de tweede pagina met zoekresultaten? Hoge posities betekenen meer zichtbaarheid, een grotere kans dat mensen doorklikken, meer verkeer, meer klanten en uiteindelijk meer omzet.
Nemen we de cijfers erbij, dan is inzetten op vindbaarheid in Google nog altijd de logische keuze. Hun marktaandeel daalt voor het eerst in jaren, maar de verschillen met de concurrentie zijn nog steeds enorm. Meer dan 9 op 10 mensen die iets online opzoeken, doen dat met Google. Met de nieuwe AI Overviews biedt het bedrijf nu ook zelf antwoord op (vooral informatieve) zoekopdrachten.
Tegelijk zijn er snelgroeiende kapers op de kust. Wie goed rondkijkt, ziet zoekgedrag continu veranderen. Mensen stellen vragen aan hun telefoon, gaan in gesprek met een AI-toepassing zoals ChatGPT of zoeken informatie op de sociale media. Jongeren groeien op met die nieuwe mogelijkheden. Als bedrijf ben je dus maar beter mee om ook hen te blijven bereiken.
In de Dikke Van Dale is ‘googelen’ al meer dan twintig jaar synoniem voor ‘iets online opzoeken’. SEO spitste zich de afgelopen jaren dan ook vooral toe op Google. Nu verschijnen er alsmaar meer alternatieven. SEO verschuift van Search Engine Optimization naar Search Everywhere Optimization. Tijd om een radicaal nieuwe koers in te slaan?
Niet echt. Uit onze tests blijkt dat de basis dezelfde blijft. Of je het nu GEO (Generative Engine Optimization) of AIO (Artificial Intelligence Optimization) noemt, het fundament blijft SEO. Met een technisch perfect functionerende website, steengoede content en stevige online autoriteit maak je je potentiële klanten én verschillende zoekmachines gelukkig. Vervolgens is het zaak om bij te sturen naargelang je resultaten en doelen.
Als gespecialiseerd SEO-bureau geloven we al langer dat zoekmachineoptimalisatie het vertrekpunt voor je marketing is. Door in te spelen op vragen van je doelpubliek, in plaats van vooral over jezelf te praten, toon je jouw oplossing voor hun probleem. Die insteek blijft hetzelfde. Zolang zoekmachines niet zelf jouw producten of diensten aanbieden, blijft het interessant om gevonden te worden, zowel in Google als in ChatGPT.