Beweging in je bedrijf brengen en je organisatie (her)uitvinden is een continuüm. Dat geldt voor iedereen, te allen tijde: tijdens overnames, groei en crisis, schommelingen in de markt, economische en geopolitieke spanningen … Maar hoe doe je dat? En hoe creëer je daar draagvlak voor? Annelies en David van ViCre delen enkele tips voor een geslaagde evolutie.
1. Stel niet uit
‘Morgen komt beter uit.’ ‘Mijn team is nog niet perfect.’ ‘Ik wacht de markt af.’ En zo zijn er nog veel drogredenen om groeitrajecten uit te stellen. Of je nu wil of niet: soms moet je je aanpassen. Dat voelt spannend of zelfs beangstigend maar mag je niet tegenhouden om actie te ondernemen.
2. Kom samen
Verandering werkt waar top-down en bottom-up elkaar ontmoeten. Plan ontmoetingen. Nodig medewerkers uit. Ontmoet elkaar om visie op te halen, te prioriteren, oplossingen te bedenken, voortgang te bespreken en talenten te herkennen.
3. Onderneem nu actie en merk impact op verschillende termijnen: Stop, Meer, Beter, Anders.
Jezelf heruitvinden betekent niet dat je de koers volledig moet omgooien.
Stop onmiddellijk met dingen die er niet toe doen. Dit creëert tijd en ruimte.
Doe meer van wat je al goed doet met de vrijgekomen tijd. Houd vast aan sterktes. Focus hierop voor snel resultaat, impact op korte termijn.
Doe beter waar je al heel sterk in bent en zorg voor een impact op middellange termijn.
Benoem wat anders kan en ontwikkel relevante oplossingen. Zo werk je aan impact op lange termijn.
Belangrijk: Werk vanaf het begin parallel op de drie termijnen! Zo garandeer je bedrijfsevolutie.
4. Wees moedig
Grijp de kans, betrek je team. Reflectie is de grootste kracht van de mens. Tijd nemen om te reflecteren is de grootste uitdaging. Reflectietijd institutionaliseren wordt dan ook een differentiator. Dan kan men beginnen dromen, doelen stellen, plannen maken, delen en de voortgang opvolgen. Iedereen draagt bij aan evolutie, leiders faciliteren die.
Vicre
vicre.eu