Grootmacht in schermbeleving
Vicky Waldukat & Wouter Van Beirendonck Novid

Grootmacht in schermbeleving

bedrijfsprofiel

Het Kontichse Novid is de grootste leverancier in de Benelux wat LCD-schermen betreft. Het bedrijf kende de laatste jaren een enorme groei, waardoor de zaakvoerders tijd hebben genomen om hun business onder de loep te nemen. Nu die oefening achter de rug is en de rebranding van Novid een feit is, is de zaak klaar voor de toekomst.

Twaalf jaar geleden stampten Vicky Waldukat en Wouter Van Beirendonck Novid uit de grond, met als doel te voorzien in kwalitatieve audiovisuele omkadering voor evenementen. "Onze core business is nog steeds het verhuren van schermen en audiovisuele uitrusting", vertelt Van Beirendonck. "We hebben enorm veel schermen in ons bezit, waardoor we onder meer marktleider zijn in de verhuur van LCD-schermen voor binnengebruik. Wij zijn zeer actief in de televisiesector, onze schermen zijn dagelijks op televisie te zien in de decors van studioprogramma's zoals Van Gils en Gasten. Maar ook op beurzen of meetings zijn onze schermen prominent aanwezig. De meeste standhouders willen door schermen de aandacht van de consumenten trekken. Een scherm is geen product dat je koopt om slechts één dag te gebruiken, en sommige standhouders willen er tientallen om toch maar de aandacht van hun klanten te trekken." Het bedrijf verhuurt ook schermen voor buitengebruik, die worden bijvoorbeeld tijdens sportmanifestaties gebruikt.

Naast de loutere verhuur voorziet het bedrijf ook in extra service. Die bestaat niet alleen uit levering en installatie, maar in toenemende mate uit advies en creatieve input. "Hoe sneller we betrokken worden, hoe beter we creatief kunnen meedenken", zegt Van Beirendonck.

Groeiende business

Intussen telt Novid achttien vaste medewerkers en een omzet van meer dan drie miljoen euro per jaar. De business groeide gestaag, maar de laatste jaren voelden de zaakvoerders een duidelijke versnelling. "We hebben Novid steeds gerund vanuit het ‘goede huisvader’-principe", zegt Waldukat. "Vooruitkijken zonder onszelf te vergalopperen. Maar als je business versnelt, dan moet je als bedrijf mee. Onze sector is bovendien erg competitief. Zeg je 'nee' tegen een klant, dan staan de concurrenten in de rij om het van je over te nemen. Groeien is gewoon een must. We moesten ons de laatste jaren steeds sneller aanpassen aan de moeilijke mix van nieuwe medewerkers, nieuwe processen, nieuwe klanten en een veranderlijke marktcontext. In dit proces dreigde de eigenheid van Novid verloren te gaan. En het is net die eigenheid waar onze klanten voor kiezen". 

Herdefiniëring van de zaak

Het bedrijf nam marketingbureau Antenno onder de arm en werkte aan een herdefiniëring van de zaak. "In de eerste fase ging het bureau zowel bij onze klanten als onze werknemers ten rade en maakte het een grondige businessanalyse", legt Waldukat uit. "Vanuit die analyse wilden we ons nieuwe verhaal opbouwen, vanuit wie we écht zijn en hoe mensen ons zien. Het heeft immers geen zin om een verhaal te vertellen waar je niet in gelooft, of waar je niks van jezelf in terugvindt." Daarna volgde een synthesemoment waar de overlap gezocht werd tussen waarom klanten graag met Novid werken, en waarom de medewerkers graag bij Novid werken. "Het resultaat waren drie duidelijke merkpijlers: we zijn een sympathieke partner voor onze klanten, onze mensen zijn authentieke experts en we werken samen vanuit een pragmatische no-nonsense attitude", aldus Van Beirendonck. 

Focus op de klant

De zaakvoerders werden uitgedaagd om na te denken over de relevantie van het bedrijf, het organisatiemodel en hoe dat is afgestemd op klanten uit verschillende branches. "Bij momenten was dat confronterend, maar tegelijk erg verrijkend", zegt Waldukat. "We kregen gedurende de sessies met Antenno echt honger om de strategische keuzes te gaan implementeren." 

Een van die keuzes was een duidelijkere focus op de klant en het resultaat dat zij willen teweeg brengen bij hun klanten. "‘We werken voor mediabedrijven als VRT en VTM, organisatoren van live-sportevents als Golazo, festivalorganisatoren of bedrijven die een stand willen op een beurs", zegt Van Beirendonck. "Elke klant beoogt een specifiek resultaat, maar in essentie gaat het om beleving bij het doelpubliek. Of je nu een televisiekijker bent, een toeschouwer bij een sportwedstrijd of een bezoeker van een beurs, je wil een beleving. En dat is eigenlijk exact waar wij onze klanten in kunnen bijstaan."

Een belevingsmerk

"Uit het samenleggen van deze analyse met onze merkidentiteit ontstond onze baseline: “Make it Real”. Onze klanten en hun klanten willen van hun evenementen échte, authentieke belevingen maken. Wij helpen hen dit te realiseren. Dat is ook wat onze mensen goesting geeft", legt Waldukat uit. Novid laat hun mensen samenwerken vanuit datgene waar zowel zijzelf, als hun klanten naar op zoek zijn: een authentieke ervaring. 

Klantgericht = resultaatgericht

"Er waait een nieuwe, frisse wind door Novid", klinkt het enthousiast bij het zaakvoerderskoppel. "De rebranding was veel meer dan alleen een nieuwe verpakking. Het was fundamenteel nadenken over hoe we klantgerichter én resultaatgerichter kunnen werken vanuit onze eigenheid" zegt Waldukat. "Alle neuzen staan in de zelfde richting nu. We hebben een duidelijk verhaal waarbinnen we kunnen samenwerken en waarmee we naar de klanten kunnen trekken. Maar bovenal: Novid is terug Novid, en dat is het mooiste geschenk dat we ons bedrijf konden doen", besluit Van Beirendonck.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels