Functionele esthetiek in sociale horeca
Kurt De Bilde, Filip Dings Schevenels Project Interieurs, Sense

Functionele esthetiek in sociale horeca

Testimonial

Schevenels Project Interieurs uit Heusden-Zolder bedenkt en realiseert interieurprojecten en begeleidt de klanten van A tot Z doorheen het hele proces. Sinds ruim twee jaar doet het Antwerpse Sense tot grote tevredenheid een beroep op Schevenels voor de herinrichting van enkele horeca-initiatieven gestoeld op sociale economie.

Sense overkoepelt een aantal bestaande horeca-initiatieven zoals buurtrestaurants, bedrijfs­restaurants en enkele hotel/seminarie/event-uitbatingen. Een groot deel van de medewerkers zijn mensen die het moeilijk hebben om een job te vinden en door deze vorm van sociale ­economie een opstap krijgen naar een nieuwe carrière. Daarnaast moeten de restaurants mensen samenbrengen en uit hun sociale isolement halen. Onder meer voor buurtrestaurant De 7 Schaken en feestzaal Outfort in Hoboken deden ze een beroep op Schevenels.

“Bij elk project dat we aanvatten, is het belangrijk dat onze leveranciers met ons meedenken”, vertelt Kurt De Bilde, manager bedrijfsrestaurants en aankoper bij Sense. “Het vertalen van onze ‘zotte ideeën’ in een haalbaar concept, zorgt ervoor dat de look & feel van het geheel klopt. En dat hebben wij bij Schevenels gevonden.” Schevenels start vanuit een behoefte-­analyse en onderzoekt de Function, Feeling en Finance van elke klant. “We willen de exploitatie beter maken zodat bespaard kan worden op logistiek”, vertelt Filip Dings, zaakvoerder van Schevenels. “We werkten al 7 keer met Sense samen en er staan nog enkele projecten in de steigers.”

Specifieke behoefte

Omdat bij Sense veel mensen worden opgeleid, moet de inrichting hierop aangepast zijn. “Wij hebben steeds meer ruimte nodig dan klassieke horeca-inrichtingen omdat we mensen in de keuken of in de zaal aan het opleiden zijn”, vertelt De Bilde. “Vaak betekent dit dat we tweemaal zoveel ruimte nodig hebben. Onze inrichting moet naast esthetisch mooi zijn, zeker ook functioneel blijven. Doordat we soms afhankelijk zijn van beslissingen en goedkeuringen van overheden, worden beslissingen soms vrij laat genomen en moet nadien snel gehandeld worden. Schevenels is hier flexibel in en kan zeer kort op de bal spelen.”

“Doordat wij heel wat verschillende projecten tegelijkertijd hebben lopen, kan er soms geschoven worden om een behoefte van een bepaalde klant te kunnen dekken”, legt Dings uit.

Behoefte wijzigt tijdens project

Bij elk project worden maar liefst 5 tot 8.000 details besproken. “Dat gaat van de keuze van materialen tot afwerking, indeling ruimtes en gebruiksgemak”, zegt Dings. “In de loop van elk proces worden zaken aangepast. De behoefte verandert vaak naarmate het project concreter wordt. Om al deze details goed afgestemd te houden, moet er snel en positief gecommuniceerd worden.”

Het vertrouwen tussen Sense en Schevenels is groot, waardoor de samenwerking enorm vlot verloopt. “De verbeterpunten zijn goede aandachtspunten voor een volgende samenwerking maar zullen zeker geen belemmering zijn voor een verdere samenwerking”, vult De Bilde aan.

Samen groeien

Sense is ambitieus en wil blijven groeien. “Groei doet overleven”, zegt De Bilde. “Er is nood aan meer professionalisme in onze sector. De HACCP-normen worden steeds belangrijker en we kiezen altijd voor kwaliteit als we projecten aanvatten. Door de samenwerking met Schevenels worden onze restaurants professioneler ingericht en stijgt de kwaliteit die we aan onze klanten kunnen aanbieden. De laatste jaren staan we niet meer aan de zijlijn en willen we onze projecten zelf mee ontwikkelen en sturen.”

Ook voor Schevenels heeft de samenwerking een nieuwe wereld geopend. “We leren nog elke dag bij en kregen nieuwe inzichten in deze speciale ­sector van de sociale horeca. We kunnen kwaliteit leveren die betaalbaar is”, besluit Dings.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels