Zweeds voor gevorderden
Volvo XC90

Zweeds voor gevorderden

De test: Volvo XC90

De nieuwe Volvo XC90 heeft duidelijk de ‘looks.’ Amper tien minuten nadat onze testrijder met één van de eerste XC90's in België de baan op reed, kreeg concessiehouder Celis in Hasselt al telefoon van een potentiële koper. Dat het nieuwe model de uittredende grootste Volvo - inmiddels maar liefst twaalf jaar oud – van Volvo gaat doen vergeten, staat dus als een paal boven water.

Dat vond ook onze testpiloot van dienst Kristof Onckelinx van VOS technics. Het familiebedrijf uit Herk-de-Stad is gespecialiseerd in industriële koelingen voor onder andere de voedselnijverheid, warmterecuperatie en energiebeheer. Theo Vos, Michel Onckelinx en Rita Francis legden eind jaren tachtig het fundament voor een sterk groeiend en innovatief bedrijf. De focus ligt op de bouw van ecologisch en financieel verantwoorde koelinstallaties om producten te bewaren zonder kwaliteitsverlies. Vos technics bouwt al meer dan 15 jaar koelinstallaties met natuurlijke koudemiddelen. Ze zijn dan ook technologisch koploper in het toepassen van ammoniak, propaan en koolstofdioxide.

VolvoXC90

Intussen heeft de tweede generatie Kristof en Maarten Onckelinx de leiding in handen en kent het bedrijf een echte boost. Kristof is dan ook zo’n 40.000 km per jaar op de baan. Hij was onder de indruk van de Scandinavische primeur.

“Echt knap. Wat een wagen. Ik denk dat ik hem straks al ga missen (lacht). Ik rijd zelf met een V70 – mijn vierde Volvo al - en in ons wagenpark hebben we ook wel een BMW X5 staan, maar deze wagen is echt een juweeltje. Het is verrassend om te zien hoe het comfort in de wagen samenvalt met het comfort in het verkeer. Er zit wel pit in de D5-motor met 225 pk. Alles aan deze wagen is top. Tot en met de 19 speakers: een zaligheid voor een Klara-fan zoals ik. Voor iemand zoals mij die jaarlijks zoveel kilometers vreet en a priori dus voor rij- en zitcomfort kiest, is dit een heel verleidelijke wagen.” 

VolvoXC90

Veiligheid troef

Volvo benadrukt in het nieuwe interieur van de XC90 effectief z’n Zweedse roots. Het heeft het interieur erg sober vormgegeven en meer aandacht dan ooit tevoren besteed aan de details en de materiaalkeuze. Echt hout en leder (afgewisseld met accenten in aluminium) en een middenconsole waarin een erg groot aanraakgevoelig scherm is ondergebracht, noem het gerust een bijkomende iPad. Dat kan je zelfs met handschoenen aan bedienen. Vermits Volvo veiligheid al decennialang als een verkoopsargument voert, is daar bij deze nieuwe SUV ook aan gedacht. En je mag ‘gedacht’ als een understatement van formaat zien. Met ‘park line assistance’ (je blijft altijd tussen de witte lijnen of op je rijvak), een adaptieve cruise control (die de afstand tot je voorganger bepaalt), een waarschuwing voor achteropkomend verkeer in de dode hoeken en een automatisch remsysteem dat in werking treedt wanneer de wagen met een voetganger, fietser of andere auto in botsing dreigt te komen. Het systeem weet zelfs tegenliggers in een bocht te spotten. Er is bovendien ruimte genoeg in de XC90, zelfs voor zeven personen want op de derde zitrij kunnen volwassenen nog redelijk comfortabel zitten, omdat ze hun voeten onder de stoelen van de tweede zitrij kwijt kunnen.

3de generatie


Roel Vanden Boer vertegenwoordigt de derde generatie van Volvo Celis. Gestart in 1936 in Sint-Truiden is Celis intussen al meer dan 35 jaar officieel Volvo verdeler. In 2004 werd ook een filiaal in Hasselt opgericht. Celis bestaat verder uit Celis Trucks en het verhuur- en leasebedrijf Top Rent. Binnenkort opent in Sint-Truiden ook Celis Carrosserie. Het bedrijf stelt 34 mensen tewerk.

“Je hebt door al die technieken echt wel het gevoel dat je een pak veiliger en comfortabeler rijdt. Dat komt onder meer door de luchtvering achteraan. En ook de 360° camera is bijzonder handig. Ik heb het allemaal uitgetest, tot parkeren op 50 cm van de kanaalboord toe”, zegt Onckelinx. Een echte testpiloot dus.

Topsegment

Een nieuw platform, nieuwe motoren, een nieuw multimediasysteem… Het lijkt inderdaad wel of de Zweden alles opnieuw bekeken, bestudeerd en heropgebouwd hebben. “Alles is nieuw aan de Volvo XC90. Dit is de eerste Volvo van een nieuwe generatie en daarom was de ontwikkeling duur”, zei de Zweedse woordvoerder van het merk bij de lancering. “De XC90 is daardoor een zeer belangrijke auto voor het merk. De techniek van de XC90 zal later weer gebruikt worden voor andere modellen.”

Dat alles maakt hem meteen ook een topfavoriet in zijn segment dat duidelijk op de meerwaardezoeker in een 4x4 mikt. De goedkeurende blikken van Porsche Cayenne en Range Rover-rijders tijdens de testrit in en rond Hasselt zijn ons dan ook niet ontgaan. Zweeds voor gevorderden zeg maar.

VolvoXC90

“Volvo mikt hiermee wel op de hogere klasse, maar in zijn segment valt de ‘vanafprijs’ nog goed mee”, zegt zaakvoerder en concessionaris Roel Vanden Boer. “De Volvo XC90 heb je vanaf 51.400 euro, met al heel wat standaardvoorzieningen. Daarmee zit hij onder de prijs van de Duitse concurrenten.” Wie een gelimiteerde First Edition wil en in de lijst met opties en veiligheidsuitrusting last heeft van ‘l’embarras du choix’ is uiteindelijk wel zo’n 92.700 euro incl. BTW kwijt. 

Verkoopsucces

De dag dat Kristof Onckelinx er mee toerde eind mei, was de nieuwe XC90 pas daags voordien in België geïmporteerd. Andere SUV-rijders staarden hem letterlijk na. Maar binnenkort verovert hij ongetwijfeld het straatbeeld. In België zijn immers al 633 exemplaren besteld. Dit terwijl hij nog niet bij de dealer stond, laat staan dat je er zoals onze testrijder al een proefrit mee kon maken. 

“Eind mei werd de D5 gelanceerd (225 pk), straks komt ook de T8 uit: een zogeheten twin motor benzine/hybride met om en bij de 400 pk (80 ervan elektrisch). Met standaard een achttrapsautomaat en all wheel drive is dat een auto die snelheid en zuinigheid combineert. De CO2-uitstoot is bovendien 49 gram per kilometer, fiscaal bijzonder interessant. Ik verwacht dat de T8 een verkoopsucces gaat worden. De aanvragen lopen nu al binnen. Wie er dit jaar nog een wil, is er wellicht aan voor de moeite.”.

Ambassadeurs


De Zweedse constructeurs sparen kosten noch moeite om hun nieuwste creatie, voor het eerst voorgesteld op het Autosalon in Parijs eind november 2014, in de markt te zetten. Naast de grootse lanceringscampagne in de media hebben ze ook gekozen voor ambassadeurs zoals Axelle Red, Ozark Henry, Jeroen Meus en de Waalse hoedenmaker/ontwerp Elvis Pompilio. Zij krijgen allemaal een exclusieve, genummerde First Edition tot hun beschikking. Daarvan zijn er wereldwijd maar 1927 gemaakt, verwijzend naar het jaar waarin Volvo startte. Voor België zijn 61 exemplaren voorzien.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels