Hoe het allemaal begon
Frank Bekkers

Hoe het allemaal begon

Polemieck

Wetenschappers zijn al jaren bezig met onderzoek naar het begin van ons heelal. Ook het ontstaan van landen wordt onder de loep genomen. En iedereen weet hoe een relatie ooit gestart is en houdt daar mooie herinneringen aan over.

Maar hoe een bedrijf gestart is, en vooral hoe het evolueerde naar de huidige vorm, daar staan we vaak veel minder bij stil. Wie weet nog dat Nokia - eens een wereldspeler in de mobiele gsm - oorspronkelijk is opgericht om een molen voor houtpulp te maken? Dat Coca-Cola eerst een gezondheidssiroop was? En dat Sony gestart is als een bedrijf dat radio’s repareerde? Dichter bij huis (Bilzen) is het bedrijf DW Plastics gestart door een klompenmaker die overschakelde naar houten bierkistjes en vervolgens een bedrijf werd dat plastieken kratten vervaardigt voor de ganse wereld.

Ik vind het ook boeiend om de drive te zien van de oprichters, van diegene die weigerden om zich in aandelen te laten betalen en daar later veel spijt van kregen (of net niet), het (her)samenstellen van winning teams en de transformaties van een klein naar middel en vervolgens groot bedrijf (en soms helaas ook in de andere richting).

Uit al deze verhalen kunnen we lessen trekken. Leren uit het verleden om te bouwen aan de toekomst. Zo weet iedere ondernemer dat businessplannen bijna nooit exact gevolgd worden, maar toch zal elke bank de businessplannen heel nauwkeurig bestuderen voor ze een lening verstrekt. En zo weet iedere ondernemer dat een businessmodel veel belangrijker is dan een businessplan. 

Soms heb ik het sterke gevoel dat veel succesvolle bedrijven het gevolg zijn van een aantal toevalligheden, net zoals het ontstaan van het heelal. Maar een nadere studie van deze toevaligheden leert dat er vaak een reden is voor deze toevalligheden.

En al lijkt het heelal één grote chaos, er zit wel degelijk een systeem achter. Dit is net zo met een succesvol bedrijf en het zoeken van deze succesfactoren is vaak de meest leerrijke en boeiende ervaring die je als ondernemer kan opdoen. 

Dus als je morgen iemand van een succesvol bedrijf tegenkomt, vraag dan niet hoe het vandaag gaat met zijn of haar bedrijf. Vraag naar het ontstaan van het bedrijf, de redenen van succes en de motivatie van de oprichters en de huidige trekkers van het bedrijf. 

Vaak krijg je het antwoord dat dit allemaal eerder toevallig is maar hiermee mag je je niet verzoenen. Ga door met vragen, probeer de echte drijfveer te vinden en je zal merken dat veel ondernemers zelf verrast zijn van hun eigen verhaal. En je wint twee keer, je hebt een ondernemer slimmer gemaakt en je hebt zelf alweer een les geleerd die je misschien ook kan toepassen in je eigen sector.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels