Is uw bedrijf een geweldige plek om te werken? Communiceer dat dan ook.

Is uw bedrijf een geweldige plek om te werken? Communiceer dat dan ook.

Vraag & Antwoord

De hr- en rekruteringscommunicatie is permanent in evolutie en kent net zoals andere vormen van communicatie tendensen. Heel wat bedrijven voelen tegenwoordig permanent druk op de ketel om goede mensen te vinden. Die uitdaging is ook puur socio­demografisch ingegeven: er zijn steeds minder arbeidskrachten en talent beschikbaar, terwijl de gevraagde kennis en competenties blijven toenemen. 

Het volstaat al lang niet meer om lukraak een advertentie te plaatsen en te wachten welke kandidaten erop af komen. Zoals in andere vormen van communicatie moet u ook in rekruteringscommunicatie een langetermijnverhaal opbouwen. Het komt erop neer om als werkgever naar uw bedrijf te kijken als een merk dat niet alleen aantrekkelijk wil zijn voor haar klanten, maar ook voor medewerkers én potentiële medewerkers. Om welke redenen zouden zij voor u kiezen? Om welke redenen zouden zij bij u blijven? ‘Employer branding’ is het sturen van uw merk en imago als werkgever.

Moet u zich dan verkopen als de nieuwste hippe vogel met glijbanen in de trappenhal en foodtrucks in de kantine zoals de Googles en flashy start-ups van deze wereld dat doen? Liever niet.

Vertel wie u echt bent

Het komt er op neer te benoemen wie u als bedrijf echt bent, waar u voor staat, en dit te vertellen in een consequent verhaal. Uiteraard maken concrete feiten deel uit van dat verhaal: welke verloning kan u bieden, wat zijn de arbeidsvoorwaarden, welke opleidings­mogelijkheden zijn er, … 

Maar u maakt pas het verschil als uw verhaal ook op andere domeinen klopt:

  • Bedrijfscultuur: hoe gaan uw leidinggevenden met hun medewerkers om en op welke manier werken uw medewerkers samen?
  • Heeft u zicht op de manier waarop uw verhaal naar buiten komt? Klopt het in elk contact met de buitenwereld?
  • Voert u uw arbeidsmarktcommunicatie ook via andere kanalen dan de traditionele advertenties? Alle middelen en vormen van media zijn geschikt als ze uw doelgroep bereiken. En kleur daarbij vooral buiten de lijntjes. Zoekt u logistiek medewerkers in de regio Genk? Dan zijn de tribunes van KRC Genk een belangrijker medium dan De Standaard of De Morgen.

Geslaagde rekruteringscommunicatie vraagt dezelfde manier van merk­denken als andere vormen van marketing en communicatie in uw bedrijf. Laat u eventueel bijstaan door professionals die dit in hun vingers hebben. 

Sandra_Vandoren_Tom_Van_den_Bergh Sandra Vandoren, expert hr-communicatie & Tom Van den Bergh, strategic/creative director bij RCA Group.

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels