Bedrijfsovername, van euforie naar kater?
Patrick Helsen

Bedrijfsovername, van euforie naar kater?

Vraag & antwoord

In een vergrijzend KMO landschap, zijn steeds meer ondernemers op zoek naar een overnemer voor hun ‘levenswerk’. Tegelijk gaan jonge ondernemers op zoek naar groei, vaak door overname. Maar hoe vind je de perfecte match?

Veelal begint men aan dit proces door een financiële ‘due diligence’ te laten uitvoeren gevolgd door prijsonderhandelingen, negotiatie met de bank en dan volgt het champagnemoment. De deal is rond. Niets is echter minder waar.

Onder het motto ‘failing to prepare is preparing to fail’ geven wij u graag een aantal aandachtspunten mee die uw kans op een geslaagde deal aanzienlijk zullen vergroten. Een overname bestaat namelijk uit 3 fases: voorbereiding, onderhandeling en nazorg, waar u zowel tijd als budget moet voor vrijmaken.

Onafhankelijk advies

‘The heart tells the brain where to go’. U wordt verliefd op het over te nemen bedrijf, u overschat synergiën en plots tilt u veel minder zwaar aan de zwakke kanten. Daarom laat u zich best bijstaan door een onafhankelijk deskundige, die de focus scherp houdt.

“Is dit écht wat we nodig hebben?” Maak een duidelijk zoekprofiel. Veel ondernemers zijn op zoek naar overnames om te groeien, maar hebben een  onvoldoende duidelijke focus op de ‘value proposition’ van de eigen onderneming, waardoor de target vaak niet precies in de puzzel past. Eerst uw eigen focus duidelijk stellen is de boodschap. Laat u niet verleiden door ‘the winners curse’, een overname om de grootste te zijn is niet altijd uw beste overname.  

Change management

Over ‘change management’ worden boeken geschreven; het is duidelijk dat mensen het vaak moeilijk hebben met plotse drastische wijzigingen. Jaag het overgenomen ‘key’ personeel niet tegen u in het harnas. Zorg voor snelle en duidelijke communicatie. Bedrijven draaien nu eenmaal om mensen.

Al te vaak stellen we in de praktijk vast dat bedrijfsleiders onvoldoende voorbereid aan een overname beginnen. Ontdek op helsen.be de 20 meest gemaakte fouten en voorkom dat uw champagnemoment, een bittere na-
smaak krijgt.

Patrick Helsen "Failing to prepare is preparing to fail", aldus Patrick Helsen, zaakvoerder "Helsen consulting team".



Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels