Logistieke draaischijf
Ellen Dedroog, Patrick Paredis, Martijn Vanherk, Hanne Maes Logistieke draaischijf van een Zweedse wereldspeler

Logistieke draaischijf

Scania Parts Center - Opglabbeek

Komt het Scania Parts Center in Opglabbeek spontaan bij u op als u denkt aan de grootste werkgevers in Limburg? Vermoedelijk niet, want het wereldwijde logistieke hoofdkantoor van de Zweedse groep koos lange tijd voor een low profile benadering. De veranderende arbeidsmarkt zorgt nu voor een meer proactieve aanwervingsstrategie. Met acties rond employer branding profileert het Scania Parts Center zich als een aantrekkelijke werkgever waar medewerkers volop kunnen groeien.

Scania Parts Logistics is de logistieke organisatie achter de Scania Group. Opglabbeek fungeert als hoofdkantoor. Met vijf andere Parts Centers wereldwijd en zeven regionale magazijnen in Europa wordt het commerciële netwerk van dealers en garages bevoorraad. Scania Parts ­Center levert onderdelen - van de kleinste schroef tot een volledige cabine - voor vrachtwagens, bussen en industriële motoren. Goederen bereiken de klanten met vrachtwagens, schepen of vliegtuigen.

STERCK. Welke targets krijgen jullie opgelegd vanuit de Scania Group?

Patrick Paredis, Manager Engineering & Facilities: “Ons belangrijkste target is dat de vrachtwagens en bussen die Scania verkoopt zo weinig mogelijk stil komen te staan. In de praktijk komt het erop neer dat wij de stockplanning van de dealers en de ­garages beheren via dealer­stockmanagement, aangestuurd via onze supply-­afdeling. Als een eindklant bij een garage een ­onderdeel wenst, moet hij in 90% van de gevallen onmiddellijk geholpen worden. Bij de ­overige 10% moeten wij binnen de 12 uur een onderdeel kunnen aanleveren.”

STERCK. Wat zijn de belangrijkste componenten om jullie missie waar te maken?

Patrick Paredis: “Wij doen een beroep op circa 1.300 toeleveranciers, voornamelijk uit Europa. Omwille van de leverzekerheid organiseren wij zelf het transport van de klaarstaande goederen bij de toeleveranciers naar een hub, van waaruit de ­goederen naar onder meer ­Opglabbeek getrokken worden.”

INVESTERING VAN 50 MILJOEN EURO

Scania Parts Center in Opglabbeek kondigde afgelopen zomer een investering aan van 50 miljoen euro. Martijn Vanherk, Teamleader Warehouse Engineering: “We spreken eigenlijk over twee investeringen. De belangrijkste is de vervanging van ons softwaresysteem, binnenkort schakelen we over op SAP. Daarnaast starten wij een automatisatieproject om de voorziene groeiprognoses te kunnen waarmaken. Zonder automatisatie kunnen wij de groeicijfers niet bereiken in onze huidige magazijnen. We willen vooral het intern transport automatiseren, zodat de productiviteit stijgt. Momenteel realiseren we dagelijks 28.000 orderlijnen, maar dat zal in de komende jaren verder groeien zonder dat dit ten koste gaat van het aantal medewerkers. Integendeel zelfs.”

Centrale rol

STERCK. In hoeverre speelde de ligging van Opglabbeek een rol bij de toewijzing als logistiek hoofdkantoor voor de Scania Group?

Patrick Paredis: “Vanzelfsprekend is de centrale ligging in Europa een belangrijke troef. Toen we hier in 1993 startten, was het in eerste instantie de bedoeling om zoveel mogelijk de nationale distributiemagazijnen weg te halen en te vervangen door het magazijn in Opglabbeek. Een bijkomende evolutie was het verdwijnen van de Europese binnengrenzen, waardoor transport ­tussen de verschillende landen gemakkelijker werd. Scania wou bovendien een logistiek verdeelcentrum in een gebied waar de meeste klanten zaten en zocht daarvoor naar een locatie in een straal van 200 kilometer rond Brussel. Door het geld van de reconversie van de mijnsluiting was het aantrekkelijk om naar Opglabbeek te komen. Ook de taalkennis van onze medewerkers maakte mee het verschil.”

STERCK. De vestiging in Opglabbeek is sinds de start fors gegroeid. Zijn jullie zonder kleerscheuren door de crisisjaren gekomen?

Patrick Paredis: “Hoe gek het ook klinkt, de crisis heeft ons nauwelijks parten gespeeld. Heel anders dan in een klassiek productiebedrijf. In de beginfase van een crisis wordt eerst de aankoop van een truck uitgesteld. Dit betekent dat er meer onderhoud nodig is en dat er meer ­onderdelen moeten aangeleverd ­worden. Pas bij de uitdieping van de crisis en op een moment dat de vrachtwagens echt stil kwamen te staan, was er sprake van een terugval.”

Scania Parts Center Opglabeek

40% vrouwen

STERCK. Op welke manier worden nieuwe magazijnmedewerkers geselecteerd?

Hanne Maes, HR Advisor: “Naast screening op een aantal vaardigheden speelt snelheid van handelen een belangrijke rol. We doen daarvoor een aantal computertesten en leiden potentiële medewerkers rond om ze te laten kennismaken met onze manier van werken. Eenmaal aangenomen geven wij een interne opleiding, onder meer over de transportmiddelen en veiligheid. We volgen magazijnmedewerkers kort op zodat wij kunnen bijsturen met tips en extra ondersteuning. Maar anderzijds willen wij ook kansen geven aan mensen die in eerste instantie niet volledig in onze profielen passen. Op dat vlak denken wij out of the box, de finesses van het vak leer je uiteindelijk toch op de vloer.”

STERCK. Is magazijnwerk vooral geschikt voor jongere medewerkers?

Hanne Maes: “Absoluut niet, we hebben zowel jonge medewerkers als 55-plussers in dienst. Wij streven vooral naar heterogene teams met een goede balans tussen jeugdig enthousiasme en ervaring. Opmerkelijk is ook de hoge vrouwelijke vertegenwoordiging: 40% van alle medewerkers zijn vrouwen. Op dat vlak behoren wij zeker tot de voorlopers, maar voor ons is het de normaalste zaak van wereld.”

STERCK. Hoe groot is de behoefte aan nieuwe medewerkers op jaarbasis?

Ellen Dedroog, HR Advisor: “Een vast cijfer is moeilijk te bepalen. In 2017 hebben we tot nu toe al een zestigtal nieuwe medewerkers aangeworven. Specialistenprofielen konden wij vrij snel invullen, zeker in vergelijking met andere bedrijven. Voor magazijnmedewerkers was het de eerste maanden moeilijker om onze targets te halen, maar sinds augustus zit het aantal aanwervingen in stijgende lijn. Voor magazijnmedewerkers kunnen we niet om de concurrentie heen van grote bedrijven als Nike en Essers. Een groot deel van de medewerkers - vooral de hogere en kantoorprofielen - werven we zelf aan. Daarnaast doen wij een beroep op de inhouse-diensten van Randstad. Momenteel zijn we zoek naar onder meer teamleiders, SAP-specialisten, planners, medewerkers voor customer services en magazijnmedewerkers.”

SCANIA PARTS CENTER IN CIJFERS
  • 125.000 m2 magazijn
  • 28.000 orderlijnen gemiddeld per dag
  • 630 vaste Scania-medewerkers, dagelijks aangevuld met ongeveer 150 Randstad-medewerkers
  • 130.000 verschillende artikelen op stock
  • 24/7 leveren aan 1.500 afleverpunten in 100 landen

Employer branding

STERCK. Raakt de Limburgse vijver waarin jullie moeten vissen naar nieuwe medewerkers niet opgedroogd?

Hanne Maes: “De arbeidsmarkt is de jongste jaren compleet gewijzigd en de war for talent voelen we meer dan ooit. We hebben onze hr-strategie gewijzigd. We waren al te lang een bescheiden organisatie met een low profile uitstraling, ook omdat het vroeger niet zo moeilijk was om nieuwe mensen aan te werven. Nu kiezen we resoluut voor een proactieve aanpak. Acties rond employer branding maken daarvan deel uit. We zijn actief in scholen, geven er bedrijfsvoorstellingen, jongeren kunnen hier stages lopen, we bieden ondersteuning bij thesissen, … Zo trachten we jongeren warm te maken voor een aantrekkelijke job bij ons.”

STERCK. Met welke waarden overtuigen jullie potentiële medewerkers?

Ellen Dedroog: “Onze bedrijfscultuur is een belangrijke troef: als onderdeel van een Zweeds bedrijf staat een mensgericht beleid centraal. Medewerkers kunnen zich ontwikkelen en verder doorgroeien, wat voor young potentials een cruciaal gegeven is. Voorts worden wij geprezen voor onze informele cultuur met veel ­aandacht voor de worklife-balance. Kantoor­medewerkers kunnen onder meer gebruik maken van flexibele, glijdende werkuren. Waar het mogelijk is, trachten wij dit ook te bieden aan medewerkers van andere afdelingen. Bovendien hebben wij geen overlast van files en andere verkeersongemakken, wat toch wel een enorme tijdswinst oplevert.”

STERCK. Hebben jullie de zekerheid dat Scania Opglabbeek ook in de toekomst behouden blijft als logistiek hoofdkwartier?

Patrick Paredis: “Daar zijn we van overtuigd. Onze resultaten en groeiprognoses behoren tot de beste van de groep. Waarom zou er anders 50 miljoen euro geïnvesteerd worden in onze vestiging? Schrijf maar op: Scania Parts Center Opglabbeek is klaar voor de toekomst en de werkgelegenheid is gegarandeerd.”

In 2017 hebben we tot nu toe al een zestigtal nieuwe medewerkers aangeworven.
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels