Alfa Romeo Stelvio 2.9 Quadrifoglio
Eline Bruyninx & Erwin Schoubben De test - Alfa Romeo

Alfa Romeo Stelvio 2.9 Quadrifoglio

De test - Alfa Romeo

Het heeft lang geduurd voordat Alfa Romeo haar eerste SUV aan het publiek presenteerde. Maar wat de Italianen doen, doen ze meteen goed. De Alfa Romeo Stelvio is een pure rijdersauto die voldoende kwaliteit biedt om de concurrenten in het drukbevolkte premiumsegment naar de kroon te steken. We testten hem in de beestachtig krachtige Quadrifoglio-versie.

Erwin_Schoubben_Optiek_Cuyx

De extra koel­sleuven in de ­motorkap, de enorme 20 duims-velgen en vier imposante uitlaatpijpen aan de achterkant verraden dat het niet om een gewone Stelvio gaat. Enkel de meest krachtige en sportiefste versies van Alfa Romeo krijgen de eer om het beroemde ­klavertje vier van Quadrifoglio op de flanken te dragen. De 2.9 V6-motor met dubbele turbo is doorontwikkeld door de collega’s van Ferrari en brengt via een ­permanente vierwiel­aandrijving een slordige 510 pk en 600 nm koppel naar het wegdek. Het maakt van de Stelvio de snelste ­productie-SUV van het moment.
Erwin Schoubben van optiek Cuyx in Zonhoven rijdt zelf bij voorkeur met een hogere SUV en heeft een ­geschiedenis bij Alfa Romeo. “Mijn vader was Alfa-liefhebber en ik heb dat overgenomen denk ik. Het blijft iets speciaals. Een Alfa Romeo koop je met je hart. Het is pure Italiaanse ­passie. Vroeger had ik nog lange haren en leek ik meer op een Italiaan dan nu (lacht). Ik heb toen met een Alfa 146 gereden. Een vinnig autootje, al bestond die power van de Quadrifoglio toen nog niet.”

Erwin_Schoubben Optiek Cuyx bestaat dit jaar 50 jaar, maar groeit nog elk jaar. “We proberen ons te onderscheiden van het internet en andere opticiens door zo ver mogelijk te gaan in service. Zo hebben we recent nog 125.000 euro geïnvesteerd in een gloednieuwe lenzenruimte. Bij brillen en lenzen blijft het persoonlijk contact en een goede begeleiding ontzettend belangrijk. Dat vind je online niet. We hebben een breed aanbod met ook minder gekende nichemerken die kwalitatief vaak beter zijn dan de voor de hand liggende namen.” 

Perfecte wegligging

STERCK. Hoe rijdt de Stelvio Quadrifoglio?

Erwin Schoubben: “Ik ben heel aangenaam verrast door de wegligging. Zowel in de ­bochten als in het stads­verkeer of op de autosnelweg. Het is een wagen die alles ­aankan. Het had namiddag wat ­geregend, maar ik heb toch enkele bochten ­genomen tegen een behoorlijke ­snelheid. De wagen bewoog geen millimeter en plakte werkelijk op de weg. Spijtig genoeg kan je op de openbare weg niet het volledige vermogen ­gebruiken. Daarvoor moet je al op het circuit gaan. De auto kan in elk geval veel meer dan wat ik vandaag heb kunnen ­testen. Het was zeer leuk. Je hebt ook totaal niet het gevoel dat je met een zware SUV rondrijdt. De wagen voelt meer aan als een gewone sportwagen.”

De Quadrifoglio is er voor echte autoliefhebbers die iets anders willen dan de klassieke premiummerken. 

Eline Bruyninx (groep Bruyninx): “De Stelvio beschikt over een elektronisch gestuurd ­sperdifferentieel dat de kracht optimaal verdeelt over de wielen. Dankzij de actieve ophanging en een perfect onderstel is de ­stabiliteit enorm goed. In snelle ­bochten gaat de wagen ­nauwelijks ­overhellen. En uiteraard kan je kiezen voor verschillende comfort­standen, waarbij de wagen zijn rijgedrag en weg­ligging gaat aanpassen: ­advanced ­efficiency, neutraal, sportief en de r van race of extra sportief. Je stijl is perfect aanpasbaar volgens de omstandigheden die zich voordoen.”

Erwin_Schoubben_Optiek_Cuyx

Uitdagend

Erwin Schoubben: “Ik heb de hele dag in race-­modus ­gereden omdat je dan het prachtigste motorgeluid krijgt en de fijnste rijervaring. De schokdempers stonden wel op de middelste stand. Dan is de wegligging nog beter. Anders vind ik het iets te hard. Zo krijg je een goed ­compromis ­tussen sportief en comfort. Het motorgeluid maakt het rijden zoveel ­leuker. De wagen remt ook ­opvallend goed af met heel stabiele remmen. Bij het minste wat je aan je rem komt, ­reageert de wagen onmiddellijk."

In snelle bochten gaat de wagen nauwelijks overhellen.

 


Eigenlijk is het de perfecte gezinswagen voor ­huisvaders die ook een sportwagen ­willen bezitten. Ik ben namiddag even naar de drankhandel geweest met een ­aantal ­bakken in de wagen en dat gaat prima. En als je een vlucht­heuvel neemt, spring de wagen niet omhoog ­vanachter. Zo is de Stelvio Quadrifoglio een sportwagen voor het hele gezin. Alleen moet je ‘m niet in handen geven van jonge chauffeurs. In de 510 pk-versie is het echt een beest. De motor daagt je uit. Als je 120 km/u op de autosnelweg rijdt, lijkt de wagen te zeggen ‘rij eens door’. Hij laat je automatisch hoger in toeren gaan. Maar als je normaal rijdt, kan je ­gemakkelijk onder de 3000 toeren ­blijven en heel rustig rijden. Het hoeft niet altijd snel te gaan. Dat is net het fijne eraan.”

ALFA_ROMEO_STELVIO

ALFA_ROMEO_STELVIO

ALFA_ROMEO_STELVIO

Kwalitatieve afwerking

STERCK. Wat vindt Erwin Schoubben van het interieur?

Erwin Schoubben: “Dat is heel mooi afgewerkt. Zeker in ­vergelijking met de tijd dat ik met een Alfa reed. Dat is dag en nacht verschil. De ­kwaliteit is er wel degelijk. De stiksels zijn ook heel mooi afgewerkt, het carbon, … Je voelt je thuis in een ­luxueuze omgeving. De automaat schakelt ook echt perfect en naadloos, maar toch gebruik ik graag de ­peddels om zelf nog te ­schakelen. Zeker bij het terugschakelen en ­af­­remmen op de motor, maar ook bij het optrekken. Op die manier kan je nog net iets meer uit de motor halen. De automaat reageert ­onmiddellijk. Maar dat moet ook met zo’n wagen. Ik heb mijn ogen goed de kost ­gegeven. Alleen het verbruik heb ik niet gevonden (lacht).”

ALFA_ROMEO_STELVIO

Eline Bruyninx: “Wie zo’n wagen koopt, kijkt over het algemeen niet naar het verbruik. Het standaard­verbruik bedraagt tien tot twaalf liter, maar bij sportief gebruik kan dat nog oplopen. De klanten voor een ­Quadrifoglio zijn de echte autoliefhebbers die een keer iets anders willen dan de ­klassieke premiummerken. Met dit vermogen en deze prestaties zijn er niet zo veel concurrenten. Je kan de Alfa Romeo ook ­moeilijk vergelijken met de Duitse SUV’s. De invalshoek is anders. Meer emotie dan ratio.”

Eline_Bruyninx “Alfa Romeo is één van de tien merken die verdeeld worden door groep Bruyninx, één van de grootste autogroepen in Limburg met dertien eigen vestigingen. Begin volgend jaar is aan de Grote Ring in Hasselt op industrie­terrein Hellebeemden de nieuwe vestiging helemaal klaar. Je zal er ondergedompeld worden in de wereld van Alfa Romeo, Fiat, Jeep en Abarth.

Erwin Schoubben: “Ik deel de mening dat je hem niet kan vergelijken met iets anders. Wat ik zeker nog wil ­vermelden, zijn de ­kuipzetels die bijzonder goed zitten. Ik heb al in vergelijkbare SUV’s gereden waarbij je echt je been in of uit de kuipzetel moest ­tillen. Dat gaat bij de Stelvio heel vlot en toch zit je goed vast en comfortabel. De ­standaardversie van de wagen is al heel goed uitgerust. Er zijn niet meer zoveel opties die je nog kan aanvinken.”

 ALFA_ROMEO_STELVIO


Alfa Romeo Stelvio
2.9 Quadrifoglio

Bevindingen

De snelste productie-SUV op de markt met een duizelingwekkende 510 pk en acceleratie­vermogen naar 100 km/u in 3,8 seconden.

Uitmuntende wegligging en rijgedrag die er een echte rijdersauto van maken.

Een sportwagen die ook als gezinswagen kan dienen en/of omgekeerd.

  • Verbruik gemengd: 9,8/100km
  • CO2-uitstoot: 227g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,8 sec
  • Vermogen Kw/pk: 375/510
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen(mm): 4702 (l) op 1955 (b) en 1681 (h)
  • Gewicht(kg): 1755
  • Inhoud kofferruimte (liter): 525
  • Basisprijs: vanaf 93.400 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 98.050 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels