Acquisitie. Acquisitie. Acquisitie.
David Winkels

Acquisitie. Acquisitie. Acquisitie.

Polemieck

Hiermee citeer ik Ivo Marechal - voorheen bestuurder bij transportfirma H. Essers en thans oprichter van het investeringsfonds Down2Earth - op de vraag wat Limburg echt nodig heeft in de toekomst. We noteren 24 oktober 2013, in de Limburghal te Genk op het Eerste Congres van het Ondernemersplatform Limburg. Meer dan een symbolische datum, want precies 1 jaar naar de aankondiging van de sluiting van Ford Genk.

Mooi woord. Acquisitie…

Maar hoe zit dat nu precies? Wie doet aan acquisitie in Limburg? Is er überhaupt sprake van een actief acquisitiebeleid?

Wie heeft er een concreet plan - zoals voormalig gedeputeerde Piet ‘de Nijptest’ Schiepers decennia geleden had - om naar het buitenland te gaan, Limburg te ‘verkopen’ om zo meer dan honderd bedrijven naar hier te lokken om zich te vestigen?

Aan een schare van organisaties - zoals VOKA, UNIZO, VKW, de POM, LSM, LRM, …. en ga zo maar door – is er geen gebrek. Dus aan ‘te weinig mankracht’ kan het niet liggen. Integendeel, met het SALK plan onder de arm, zijn deze organisaties ideaal geplaatst om hun respectievelijke ‘account managers’ te land, ter zee en in de lucht te laten, teneinde de zorgelijke werkgelegenheidssituatie in Limburg te verhelpen.

Enige vraag die ik me stel, is – net omdat er zoveel Limburgse platformen bestaan – of er geen gebrek aan gestroomlijnde coördinatie is tussen al die organisaties. Voor je het weet loopt iedereen elkaar voor de voeten en laat men mooie acquisitie-opportuniteiten liggen. Mijn voorstel is dan ook… keep it simple: vaardig van elke hogervermelde organisatie een heuse ‘sales manager’ af, zet er een sales director boven. Verzamel al de data inzake beschikbare bedrijventerreinen, mogelijke subsidies, …. en maak nu eindelijk eens die lange wenslijst van bedrijven die de komende zes maanden gecontacteerd en bezocht dienen te worden met maar één doel voor ogen: ze warm maken voor een bezoek in persona aan de provincie Limburg.

Waak er wel over dat politici niet te snel naar de pers hollen omdat er – beleefdheidshalve - ‘interesse’ wordt getoond in hun stad of gemeente. Niet doen, te snel! 

Maar schreeuw het wel overal uit van zodra de handtekening is gezet onder de intentieverklaring om zich effectief in Limburg te vestigen.

Kortom, acquisitie … het is geen ‘rocket science’, het is pure sales. Lijstje maken, telefoon gebruiken, afspraak maken, en … we zijn vertrokken. En wees niet bang om een persoon aan te duiden die dit actief Limburgs acquisitiebeleid in goede banen moet leiden. Mensen hebben nood aan een leider, aan een ‘stercke’ figuur.

Geen succesvolle Rode Duivels zonder een Wilmots. Geen succesvol Limburg zonder ….?

Vul zelf maar in, en laat het me snel weten.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels