Bestseller in nieuw jasje
Werner Jans & Cedric Spaas De Test - BMW 320d

Bestseller in nieuw jasje

De Test - BMW 320d

Met meer dan 15 miljoen verkochte stuks sinds de lancering in 1975, is de 3-reeks zonder twijfel één van de belangrijkste modellen voor BMW. Zelfs over de verschillende premiummerken heen is het de meest verkochte wagen in zijn klasse. Hoe vernieuw je zo’n icoon voldoende zonder te veel te raken aan de eigenheid van het model? Wel, zoals BMW dat doet met de zevende generatie dus.

Werner_Jans_Appsys

Uiterlijk past de nieuwe 3-reeks ­volledig ­binnen de opgefriste vormtaal van het Beierse luxemerk. De vormgeving oogt iets strakker, met grotere ­nieren aan de voorkant, strakkere koplampen en discrete lucht­inlaten in T-vorm die ook in de achterbumper ­terugkomen. Alle modellen krijgen ongeacht de motorisering een dubbele uitlaat. De nieuwe BMW 3 is ook weer ietsje groter én lichter: 8 cm langer, 1,4 cm breder en tegelijk 55 kg lichter om precies te zijn.

BMW_320D

“De 3-reeks is inderdaad een enorm belangrijke wagen voor BMW”, vertelt Cedric Spaas, fleet manager bij Beliën Automotive Group met vestigingen in Pelt en Lommel. “BMW kiest voor een evolutie in plaats van een revolutie bij haar nieuwe ­modellen, maar het verschil is nu toch groter in vergelijking met de vorige generatiewissel van de 3-reeks. Zeker het interieur en de afwerking staan op een nog hoger en meer verfijnd niveau. Zo geniet de BMW 3 van de nieuwste versie van het BMW-infotainmentsysteem dat op de recente 8-reeks en X5 terug te vinden is met twee volledig digitale schermen, die maximaal gepersonaliseerd kunnen worden volgens de behoefte en wensen van de chauffeur.”

Werner_Jans_Appsys AppSys ICT Group
AppSys ICT Group kwam tot stand toen zaakvoerders Kris Nijs en Werner Jans meer dan 25 jaar ICT-ervaring bundelden. “In combinatie met gedreven, permanent bijgeschoolde medewerkers begeleiden we zelfstandigen, kmo’s, vzw’s en grote bedrijven bij de opstart of optimalisatie van hun ICT-omgeving. We maken hun IT-omgeving nog efficiënter, klant- en medewerkersvriendelijk en zo bedrijven winstgevender. In verstaanbare taal leggen we verschillende IT-mogelijkheden uit, van normale kantoorautomatisering tot oplossingen op het vlak van Application delivery, storage, connectiviteit, …”

Geraffineerd

Werner Jans, zaakvoerder en eigenaar van AppSys ICT Group, heeft een hele reeks BMW’s in zijn fleet en is dus de uitgelezen persoon om de nieuwe 3-reeks aan de tand te voelen voor STERCK Magazine Limburg. We stuurden hem op pad met de 320d.

“De wagen ziet er van ­binnen opnieuw een stuk moderner uit dan de vorige generatie”, is de eerste conclusie van Werner Jans na een dagje testrijden. “Je vindt op de juiste plaatsen alle functies terug waar je ze verwacht en waar het nodig is, maar het oogt allemaal een stuk frisser, geraffineerder en nog beter afgewerkt. Zo is de middenconsole herwerkt met een ander pookje voor de automaat. De bediening van het iDrive-systeem is nog beter dan vroeger en voelt degelijker aan. De connectiviteit met smartphone is ook helemaal up-to-date. Binnen de paar minuten is alles blindelings ingesteld zoals je het wenst.”

BMW_320D

BMW_320D

BMW_320D

Ook het rijden voelt voor Werner Jans erg goed aan. “Ik heb zelf nog met een 320d gereden en wist al hoe soepel en vlot de diesel van 190pk zijn werk doet. Al voel je dat de huidige motor opnieuw een ­evolutie doorlopen heeft. Zeker de automatische versnellingsbak is echt een verschil met ­vroeger en zalig om mee te rijden. De nieuwe schokdempertechnologie speelt volgens mij een rol in het verbeterde rijcomfort. Ik heb intussen ook met de nieuwe 5-reeks kunnen rijden en je merkt dat het comfort­niveau van de 3-reeks meer en meer dat van de 5-reeks benadert, maar dan wel nog steeds met de wendbaarheid en de speelsheid die je van de BMW 3 gewoon bent. De demping bij een wegdek in slechte staat is bijvoorbeeld echt nog veel beter. Tegelijk stuurt de wagen ook heel licht en direct.”

Cedric_Spaas Beliën Automotive Group
Beliën Automotive Group bestaat meer dan zestig jaar en is de BMW-concessie van Noord-Limburg. “We blijven groeien, maar zijn nog steeds een familiebedrijf en dat voelen onze klanten duidelijk. De impact van de juiste keuze van wagen is groot voor bedrijven. Daarom denken we als fleetmanager graag mee na over de volledige car policy om tot de juiste oplossing te komen. We stellen ons op als flexibele servicepartner en ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk. Zo gaan we bijvoorbeeld ter plaatse de banden wisselen. Zo kunnen we ten allen tijden een optimale mobiliteit en allesomvattende service garanderen.” 

“De BMW 3 beschikt nu over alle high-end technologie en rijhulpsystemen die vroeger niet altijd op de middenklasse reeksen beschikbaar waren”, legt Cedric Spaas uit. “Alle technologie is nu perfect compatibel met de 5-reeks en zelfs met de 7-reeks. De modellen komen qua opties dus inderdaad dichter bij elkaar. Enkele nieuwigheden zijn de spraaktechnologie en de optionele laserlichten die bijvoorbeeld effectief tot 600 meter kunnen schijnen. Het systeem gaat de weg constant monitoren om de lichtbundel aan te passen aan de verkeerssituatie en de tegenliggers. En zo is er ook de nieuwe achteruitrijfunctie in het parc assistent pack die heel handig is. Deze is standaard bij de business-uitvoering. De wagen onthoudt dan de laatste 50 meter die je afgelegd hebt. Als je bijvoorbeeld moet parkeren in een moeilijke situatie of waar het vrij smal is, dan druk je als je terug in de wagen komt op de knop en de wagen herhaalt zelf die laatste 50 meter in omgekeerde richting.”

Je merkt dat het comfortniveau van de 3-reeks meer en meer dat van de 5-reeks benadert.

Werner Jans: “Dat heb ik kunnen testen en het is inderdaad ontzettend handig. Ik moest bij een klant op een moeilijke plaats parkeren en de wagen reed nadien helemaal zelf terug uit. Je moet natuurlijk wel opletten dat je je voet bij de rem houdt omdat de situatie anders kan zijn dan toen je parkeerde, maar het gaat helemaal vanzelf. De verschillen met vorige generaties zitten in heel veel details. Zo is ook de head-up display groter geworden zodat je meer items kan projecteren. Ook de automatische koffer vind ik heel handig, die had je vroeger alleen op touring.”

BMW_320D

STERCK. Komt de wagen voor Werner Jans in aanmerking als nieuwe fleetwagen?

Werner Jans:“Zeker wel, in de ICT-sector hechten medewerkers er belang aan dat een interessante wagen in het loonpakket is inbegrepen. Al kijken we uiteraard ook uit naar de 316-versie met lichtere motor die vanaf 2020 geleverd kan worden. We hebben nu verschillende BMW’s 116 en 316 in fleet. De CO2-waarde is voor ons – net zoals voor de meeste bedrijven – essentieel. We kiezen dan meestal voor een businesspack zodat de medewerkers standaard al een aantal opties hebben. We bestellen ook meer de Touring omdat deze gewoon ­handig is voor onze mensen die vaak op de baan zijn en soms allerlei dozen mee naar klanten moeten nemen. De nieuwe Touring is tegen het einde van het jaar beschikbaar hebben we mij bij Beliën bevestigd.”

"Vanaf juli zal ook een fiscaal interessante hybride-versie van de BMW 3 Reeks beschikbaar zijn met de BMW 330e Plug-in Hybride," vult Cedric Spaas aan. "De heeft 252pk en slechts 39g/km co²-uitstoot."
“In elk geval is de nieuwe 3-reeks een echte rijdersauto waarbij de technologie en de rijhulpsystemen alleen maar helpen om het rijden nog leuker te maken”, besluit Werner Jans. “Zeker in vergelijking met andere merken staan rij­plezier én comfort nog meer centraal. Je hebt de sportiviteit van de 3-reeks en het comfort van de 5-reeks en daar hoef je nu eigenlijk geen keuze meer tussen te maken. De BMW 3 is zowel comfortabel als heel sportief. Een waardige opvolger om in onze fleet in te zetten.”

BMW_320D


BMW 320d
140kw

Bevindingen

Uitstekend rijgedrag en wegligging dankzij verbeterde schokdemping.

Alle nieuwe technologieën van BMW voortaan ook beschikbaar op de middenklasse modellen.

De ideale mix van sportiviteit en comfort.

  • Verbruik gemengd: 4,4L/100km
  • CO2-uitstoot: 115g/km
  • 0 tot 100 km/u: 7,3 sec
  • Vermogen Kw/pk: 140/190
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen(mm): 4709 (l) op 1827 (b) en 1435 (h)
  • Gewicht(kg): 1600
  • Inhoud kofferruimte (liter): 480
  • Basisprijs: vanaf 38.850 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels