Kennis over verzekeringen voor hr-verantwoordelijken
Miek Debusschere Vraag & Antwoord - Simplex Employee Benefits

Kennis over verzekeringen voor hr-verantwoordelijken

Vraag & Antwoord - Simplex Employee Benefits

Heel wat bedrijven bieden ­extralegale voordelen in de vorm van verzekeringen. Maar vaak weten de hr-­verantwoordelijken niet precies wat die polissen allemaal inhouden. Wie zijn troeven zo goed mogelijk wil uitspelen, kan zich daarom maar beter even informeren.

Voor werknemers zijn er vier belangrijke polissen. Die geven dekking bij worstcase­scenario’s zoals ziekte, een ongeval of een ­overlijden. Het gaat dan specifiek om volgende verzekeringen:

  • groepsverzekering;
  • ziekte- en invaliditeitsverzekering;
  • hospitalisatieverzekering;
  • arbeidsongevallenverzekering.

Grote lijnen kennen

Voor hr-managers is het belangrijk om te weten wat er wettelijk voorzien is voor zijn of haar collega’s en op welke vlakken het bedrijf een aanvullende verzekering heeft. Daarnaast is het een vorm van professionalisme om te kunnen antwoorden op simpele vragen van medewerkers. Het is helemaal niet nodig om alle polissen tot in de ­kleinste details uit te pluizen, maar kennis hebben van de grote lijnen is wél een must als je geen mal figuur wil slaan.

Zoveel vragen

Wat gebeurt er met de verzekeringen bij een eventueel ontslag of pensioen? Is het mogelijk om een polis ­verder te zetten? Zijn de gezinsleden ook verzekerd? Welke stappen moet je ondernemen bij een schadegeval? Wie moet de aangifte invullen? Dekt de arbeidsongeschiktheidsverzekering ook een privé-ongeval? Of is dat dan voor de mutualiteit? Als je je als hr-manager goed informeert, kun je heel wat vragen van collega’s beantwoorden. Je makelaar zet je ongetwijfeld graag op weg.

Troeven uitspelen

Die kennis is natuurlijk ook belangrijk bij de aanwerving van een nieuwe medewerker. Polissen betaald door het bedrijf zijn immers een mooie aanvulling op het loon van je potentiële nieuwe collega. Een hr-manager die dat goed kan verwoorden, heeft een streepje voor op de personeelsverantwoordelijke die dat niet doet. Maar daarvoor moet je uiteraard de inhoud van je verzekeringen kennen!

Tip voor de bedrijfsleider

Laat je polissen regelmatig eens onder de loep nemen. Zo kom je niet enkel tot nieuwe inzichten, maar achterhaal je ook of je voor bepaalde dingen dubbel verzekerd bent. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Beantwoord door Simplex Employee Benefits

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels