Waarom je merk best laten registeren?
Tinneke Geukens Ingentia Advocaten

Waarom je merk best laten registeren?

Vraag & Antwoord - Ingentia Advocaten

Veel ondernemers stellen zich de vraag of ze hun merk- of bedrijfsnaam al dan niet moeten laten registeren. Voor de ene is het een onnodige kost, voor de andere een absolute must.

Toch zijn er heel wat ­redenen om de merk­registratie wél te voorzien. Een merk biedt immers:

1. Een onderscheidende functie

Hierdoor weet je klant meteen van welke onderneming het product of de dienst afkomstig is. Door je merk te laten registreren, heb je namelijk het exclusieve recht om dat merk te gebruiken voor de goederen of diensten die je bij de merkregistratie hebt geselecteerd.

Je kunt je dankzij de registratie ook verzetten tegen het gebruik – of, erger nog, misbruik – van je merk door anderen. Zo voorkom je dat (potentiële) klanten in verwarring geraken. Tegelijkertijd zorg je er ook voor dat je concurrenten niet kunnen profiteren van jouw succes.

2. Een kwaliteitsfunctie

Consumenten verwachten dat producten van hetzelfde merk aan dezelfde kwaliteitsnormen voldoen. Een geregistreerd merk biedt jouw klanten dus ook een kwaliteitsgarantie. Indien een concurrent onder jouw merknaam diensten van een lagere kwaliteit aanbiedt, kan dat ook een schadelijke impact hebben op je bedrijf.

3. Een vertrouwensfunctie

Na de registratie kun je gebruik maken van het ®-teken. Hoewel dat teken op zich niet volstaat om het merk te beschermen, vormt het voor (potentieel) ­cliënteel een meerwaarde: namelijk een gevoel van vertrouwen.

4. Een fiscale
functie

Last but not least, biedt de registratie van je merk ook een mogelijkheid tot fiscale optimalisatie. Op fiscaal vlak zijn er immers tal van voordelen verbonden aan het neerleggen van het merk. Zoals belastingvoordelen én de mogelijkheid om royalty’s te verwerven voor auteursrechten als de neerlegging correct plaatsvindt. Een geregistreerd merk is, met andere woorden, zijn geld meer dan waard. 

Tip: Raadpleeg eerst het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Daar kun je meteen zien of je gekozen merknaam nog beschikbaar is!

www.boip.int/nl/merkenregister

Deze expertise werd aangeboden door  Ingentia Advocaten

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels