Intelligente krachtpatser
Kurt Kerkhofs & Ruben Braeken Audi Q5 55 TFSI e

Intelligente krachtpatser

De Test - Audi Q5 55 TFSI e

Met de Audi Q5 55 TFSI e lanceert Audi zijn tweede generatie plug-in hybride. De elektrische prestaties en het vermogen zijn flink verbeterd. De nieuwe Q5 scoort ook uitstekend op het vlak van C02-uitstoot en is dus een fiscaal interessante keuze. We onderwierpen de nieuwe telg van Groep Delorge aan een STERCK-test.

Waar de vorige ­generatie plug-in hybrides bij Audi nog de benaming 'e-tron' meekreeg, is dit label voortaan voorbehouden voor de zuiver elektrische modellen van het Duitse merk. Voor wie de stap naar een volledig elektrische wagen nog een brug te ver vindt, vormt de nieuwe Q5 55 TFSI e een uitstekende oplossing.

Audi_Q5

Het verschil met de vorige generatie plug-in hybride schuilt vooral in de krachtigere elektromotor die het totale vermogen van 299 naar 367 pk brengt met een maximum koppel van 500 Nm. De wagen heeft een zuiver elektrische autonomie van 40 km, al is deze natuurlijk sterk afhankelijk van de rijstijl. Audi brengt ook een Q5 50 TFSI e op de markt met een iets lichtere motor. De Q5 is het eerste model dat van de nieuwe ­hybridetechnologie gebruik mag maken. In de nabije toekomt zullen ook andere modellen zoals de A6, de A7 Sportback en de A8 dezelfde elektrificatie krijgen.

Audi_Q5

Audi_Q5

Audi_Q5

Groep Delorge nodigde Ruben Braeken van B+architecten uit om een dag met de Audi Q5 TFSI e op pad te gaan. Hij rijdt zelf met een 'klassieke' Audi Q5 diesel van 6 jaar oud en is dus perfect geplaatst om de vergelijking te maken. "Als architecten- en ontwerpbureau zijn we vooral bezig met maatschappelijke projecten, duurzaamheid, nieuwe woonvormen en dergelijke", legt Ruben Braeken uit. "Het duurzaamheids­aspect wordt steeds belangrijker en dat vertaalt zich zeker ook op de automarkt. Het is voor mij in elk geval een belangrijk criterium om mijn volgende wagen te kiezen."

De acceleratie van de Q5 55 TFSI e is praktisch even snel als deze van een krachtige SQ5

Naadloze overgang

"De afstemming van de ­elektro- en de verbrandingsmotor is bij de nieuwe generatie Q5 volledig anders geconcipieerd," legt fleetmanager Kurt Kerkhofs van Groep Delorge uit. "Je vertrekt in principe altijd elektrisch en bepaalt zelf of je elektrisch blijft rijden of op de verbrandingsmotor overschakelt. Je kan tot 135 km/u elektrisch rijden als je dat wil. Daarna slaat de verbrandingsmotor automatisch mee aan."

Ruben Braeken: "Het was een ongelofelijk aangename rijervaring. De wagen trekt erg snel en comfortabel op, zeker in de herneming heb je heel veel koppel ter beschikking. De overgang tussen elektrisch rijden en de benzinemotor voel je eigenlijk totaal niet. Het gaspedaal geeft een klein beetje tegendruk om je te laten voelen hoe ver je kan accelereren zonder over te schakelen op benzine maar dat gaat allemaal heel natuurlijk en zacht. Het is mijn eerste ervaring met een plug-in hybride en ik dacht dat je die omschakeling veel sterker zou voelen. Eigenlijk zie je enkel op het dashboard welke aandrijving je op een bepaald moment gebruikt."

kurt_kerkhofs Groep Delorge
Groep Delorge is dé pionier in de automobielsector. Persoonlijke service en kwaliteit staan bij ons voorop en de behoeften van de klanten en de medewerkers staan centraal. Kurt Kerkhofs is fleet manager bij Groep Delorge voor Oost-Limburg.

Recuperatie

Kurt Kerkhofs: "Als je met navigatie start, staat de wagen automatisch in hybridemodus. In functie van de gekozen route bepaalt hij zelf waar je best elektrisch rijdt en waar je de verbrandingsmotor gebruikt. Op die manier optimaliseer je je verbruik en rijd je zo zuinig en economisch mogelijk. Door het gaspedaal tijdig te lossen gaat de batterij energie recupereren, bij lichtjes afremmen is die ­energierecuperatie zelfs nog iets groter. Als je een beetje anticiperend rijdt, hoef je het gewone remsysteem zelfs niet te gebruiken."

Ruben_Braeken_B_architecten_kurt_kerkhofs_Groep_Delorge

"De auto geeft heel visueel en duidelijk alle informatie weer, onder meer hoeveel ­rijbereik je nog hebt," zegt Ruben Braeken. "De lane assist vond ik ook heel handig. De wagen gaat effectief tegensturen als je zonder knipperlicht van rijstrook verandert, tenzij je natuurlijk echt blijft volhouden. Ook de head-up display vind ik een niet te missen functie, net zoals de gps die zich nu op het digitale scherm achter het stuur bevindt. Je ziet alles wat je nodig hebt in één blik."

 

Ruben_Braeken B+architecten
B+architecten is een multidisciplinair ontwerpbureau dat architectuur, interieur en productontwikkeling combineert. Het is voornamelijk bezig met maatschappelijke projecten, overheidsopdrachten en B2B-ontwerpen. "We willen meerwaarde bieden. Daarom gebruiken we innovatie om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. We zijn dan ook veel bezig met de herbestemming van kerken, modulair bouwen en circulaire projecten."

Artificiële intelligentie

Kurt Kerkhofs: "Door de intelligente adaptieve cruisecontrol hou je automatisch afstand van je voorligger, maar de auto weet via de navigatie ook welke wegsituatie er volgt en waar hij al kan vertragen. In principe hoef je zelfs niet meer aan je rem te komen en zo spaar je je batterij. De Audi Q5 weet ook hoe hard je op een bepaald stuk mag rijden. Als je over de toegestane snelheid gaat, geeft het gaspedaal een trilling. Er zit zelfs een stukje artificiële intelligentie in de wagen. Als je een bepaald parcours regelmatig rijdt, weet de wagen al waar je naartoe gaat en zal hij je zo optimaal mogelijk begeleiden."

Audi_Q5

Ruben Braeken: "De optionele luchtvering van deze testwagen zorgt waarschijnlijk voor een nog zachter rijgedrag, maar die combinatie van comfort en vermogen is toch echt fenomenaal. Ik zat overal vrijwel onmiddellijk over de toegestane snelheid omdat je de snelheid niet meer voelt. Het gaat heel geruisloos. Dan is het wel goed dat de wagen je eraan herinnert om niet te snel te rijden en de toegestane snelheid aangeeft via de head-up display."

Vanaf januari 2020 is de wagen nog 98 % fiscaal aftrekbaar.

100 km/u in 5,3 seconden

"De acceleratie van de Q5 55 TFSI e is praktisch even snel als deze van een SQ5 met een zware turbodieselmotor," legt Kurt Kerkhofs uit. "Hij trekt op van 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden. Dat is zonder meer indrukwekkend en het gebeurt met een heel modaal verbruik. Een belangrijk argument voor ondernemers en ­zelfstandigen is de fiscale ­aantrekkelijkheid. Omdat de wagen minder dan 50 g/km CO2 uitstoot is hij vanaf 1 januari 2020 nog 98 % fiscaal aftrekbaar. De verhouding batterijcapaciteit en gewicht van de wagen is in overeenstemming met de meest recente normen."

Audi_Q5

Is de keuze van motorisering vandaag de moeilijkste knoop die klanten moeten doorhakken? "Je kan tegenwoordig niet meer stellen dat er een motorisering bestaat die voor iedereen geschikt is. Je moet echt een individuele behoefteanalyse maken op vlak van het dagelijks gebruik van de wagen. En dat verschilt van persoon tot persoon. Het elektrisch rijbereik van de Q5 55 TFSI e is voor 70 tot 80 % van de mensen voldoende om de dagelijks ritten vrijwel volledig elektrisch af te leggen. In het weekend of op vakantie is dat iets anders, maar dan heb je nog altijd de verbrandingsmotor."

Audi_Q5


Audi Q5 55
TFSI e

Bevindingen

De combinatie van elektro- en benzinemotor is goed voor 367 pk en een koppel van 500 nm. Dit stuwt de Q5 krachtig vooruit.

Intelligentie rijhulpsystemen helpen om zo ecologisch en economisch mogelijk te rijden.

Een uitstekend alternatief voor wie nog niet voluit de kaart van de volledig elektrische wagen wil trekken.

  • Verbruik gemengd: NB
  • CO2-uitstoot: 46 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,3 sec
  • Vermogen Kw/pk: 270/367
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen(mm): 4663 (l) 1893 (b) 1659 (h)
  • Gewicht(kg): 2030
  • Inhoud kofferruimte (liter): 395
  • Basisprijs: vanaf vanaf 54.900 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 80.750 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels