Waterstofpionier
Eddy Gieraerts Toyota Mirai

Waterstofpionier

De Test - Toyota Mirai

Klinkt een auto op waterstof nog futuristisch in de oren? Toyota heeft met de Mirai al 4 jaar een brandstofcelauto op de markt en die rijdt ook bij ons gewoon op de openbare weg. Mirai is Japans voor ‘toekomst’. Laat een groene én comfortabele toekomst nu exact zijn waar Toyota in pioniert. STERCK Magazine nam de proef op de som en maakte kennis met duurzame mobiliteit next level.

Laten we maar meteen met deur in huis vallen. Want dat doet onze testrijder Eddy Gieraerts van iServ ook, wanneer hij na een weekend testrijden terug binnenrijdt bij Toyota Teunkens in Beverlo. “Als je één keer met deze wagen gereden hebt, dan wil je de batterijtechnologie van een puur elektrisch wagen gewoon vergeten,” zegt een enthousiaste Eddy Gieraerts. “Dit gaat gewoon een stap verder. Je voelt je enorm vrij in het gebruik van de wagen. Je kan een kleine 500 kilometer rijden met alleen uiterst proper water als restproduct. En je kan in 3 minuten tanken, net zoals bij een auto met een gewone verbrandingsmotor. Geen gedoe met laadkabels of een verplichtte wachttijd aan de laadpaal tijdens een langere rit. Het is doodjammer dat er nog maar twee tankstations zijn (in Vilvoorde en Halle, nvdr.). Als die nu snel volgen, is eigenlijk heel die batterijtechnologie al een beetje passé.”

Eddy_Gieraerts

Hoe wordt zo’n auto op waterstof aangedreven? Jos Driesen, fleetverantwoordelijke van Toyota Teunkens en de WVCgroep legt het eenvoudig uit: “Onder de motorkap bevindt zich een dwars ingeplante elektromotor en de vermogensunit. De brandstofcel en zijn 650-voltconvertor bevinden zich in de vloer, onder de voorstoelen en de middenconsole. De twee waterstoftanks staan onder een druk van 700 bar en kunnen samen zo’n 5 kilo gas bevatten. Een nikkel­metaalhydrideaccu (NiMh), recupereert tijdens het remmen elektriciteit en voedt ook de motor. Eigenlijk verschilt de technologie niet zoveel van de hybridewagens die Toyota al 23 jaar op de markt brengt en waar het pionier in is. Alleen heeft deze Mirai heeft nu een brandstofcel in plaats van een benzinemotor.”

Toyota_Mirai


Beschikbaarheid tankstations

De grote rem op dit soort wagens is dus de beschikbaarheid van waterstoftankstations. “Ik ben met mijn bedrijf zelf actief in de waterbusiness,” zegt Eddy Gieraerts. “Op een recent congres van het Vlaams-Nederlandse Waterstofnet was er enorm veel belangstelling. De focus lag er op initiatieven voor vrachtwagens en de scheepvaart. In sommige Nederlandse steden rijden al vuilniswagens geruisloos rond op waterstof. Er was ook enorm veel interesse van uitbaters van tankstations. In Nederland plant men dit jaar een 25-tal waterstoftankstations. Ook in België staan er verschillende projecten in de steigers. Het kan dus snel gaan.”

Geen gedoe met laadkabels of een verplichte wachttijd aan de laadpaal.

Mirai 2020

De bijzonder vormgegeven Mirai ziet er wel erg ... Oosters uit. Dat beaamt ook Eddy Gieraerts. “Zowel vanbuiten als in het interieur is de wagen naar mijn gevoel een beetje té futuristisch, té complex misschien. De ingenieurs hebben te veel willen laten zien wat ze kunnen. Maar eind 2020 komt de opvolger van dit model op de markt en de conceptwagen ziet er alvast ronduit spectaculair uit. Hij heeft zelfs wat weg van een Aston Martin DB7. Dat wordt een totaal ander verhaal."

Eddy_Gieraerts iServ
iServ is een gespecialiseerde dienstverlener voor de behandeling van water. “We bieden onze klanten intelligente, betrouwbare, duurzame en kost-efficënte diensten aan. Onze specialiteiten zijn ondermeer industrieel, puur en ultra-puur water, behandeld door Ion Exchange(IX), Reverse Osmosis, Membrane Technology, (ultra-) Filtration en Softening (verzachting) technieken. We zijn een gespecialiseerd high-end bedrijf en werken met 15 mensen.”

Erg ruim

"Vanbinnen heb je in de huidige Mirai wel enorm veel ruimte. Ik ben met mijn 1,90m een groot persoon en kan nog een volledige hand boven mijn hoofd houden. Je zit ook hoger ten opzichte van een klassieke sedan. Op de achterbank is er ruimte voor twee volwassenen. Dat heb ik ook getest. De voorzetels zitten als een maatpak. Ik zou ze afwerken met onderscheidende naden en een leuk biesje. Nu oogt het een beetje te klinisch. Het dashboard heeft drie digitale schermen die heel wat informatie op je loslaten, ook over de werking van de motor.”

Toyota_Mirai

Geruisloos

Hoe rijdt de Toyota Mirai? “De technologie bevindt zich tegen de bodemplaat van de wagen wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Het bevordert een dynamisch rijkarakter. Dankzij de elektromotor is het vermogen onmiddellijk beschikbaar. Je bent aan de verkeerslichten sneller weg dan de rest. Ook het al rijdend versnellen gebeurt ogenblikkelijk. De wagen is heel erg stil. Je hoort niets, alleen het rolgeluid van de banden. Er is zelfs heel weinig windgeruis. De Mirai rijdt heel stabiel en baanvast, ondanks het feit dat hij toch 1.925 kg weegt. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: daardoor laadt de wagen goed bij als je afremt.”

Onze testrijder is erg enthousiast. “Ik vind het echt een ontdekking,” zegt Eddy Gieraerts. “Het is merkwaardig hoe weinig mensen zich realiseren dat er al waterstofauto’s bestaan. Toen ik erover sprak vroeg men mij wanneer die wagen op de markt komt. Hij stond gewoon voor de deur!”

Jos_Driesen Toyota WVCgroep
Jos Driesen is fleetverantwoordelijke bij de WVCgroep. Deze omvat zeven Toyota-dealers waarvan twee in Vlaams-Brabant, drie in Limburg en twee in de provincie Antwerpen. “Toyota is specialist en pionier in fiscaalvriendelijke hybrides. We beschikken over een ‘pick-up & delivery service’ voor het onderhoud van onze fleet. Klanten kunnen zo hun auto op zeven verschillende punten afhalen en kiezen waar ze het onderhoud laten uitvoeren.”

Fiscaalvriendelijk

Hoe zit het met de kostprijs? Jos Driesen “De Mirai kost nu 80.000 euro, een vergelijkbare Tesla 120.000 euro. Het tanken van waterstof kost per 100 km ongeveer evenveel dan wanneer je diesel zou tanken. Maar fiscaal is het natuurlijk zeer interessant. Je betaalt geen BIV, de wagen en het tanken is 100% fiscaal aftrekbaar, je bent vrijgesteld van rijtaks. Ook het onderhoud is heel beperkt.”

De Mirai rijdt heel stabiel en baanvast.

Eddy Gieraerts: “Als het volgend model van de Mirai eruitziet zoals deze nu gepresenteerd is, als hij rond de 80.000 euro gaat kosten en er komen tankstations bij, dan bestel ik nu meteen. Je hoeft niet langer in te pluggen en je tankt op enkele minuten vol. Dan rij je zoals met een wagen met gewone verbrandingsmotor. Waterstof maken is een erg simpel procedé. Als je dat op voldoende plaatsen kan tanken wordt het ongelofelijk interessant. De wagen vereist ook geen enkele kennis. Als je met een automaat kan rijden kan je vertrekken. De Mirai komt zeer bedrijfszeker over.”

Toyota_Mirai“Het is beproefde technologie,” bevestigt Jos Driesen. “We verkopen al 20 jaar hybridewagens en zijn daar pionier in. Toyota geeft 5 jaar garantie op de wagen en 10 jaar op de batterij. Daar hoef je geen zorgen over te maken. Het is eigenlijk te mooi om waar te zijn.”

Een voorwaarde om milieuvriendelijk te rijden is wel dat de waterstof op een groene manier geproduceerd wordt. Maar dat is op dit moment ook lang niet altijd het geval met onze elektriciteit. “Voor het maken van waterstof zijn we vooral aangewezen op windenergie,” zegt Eddy Gieraerts. “De technologie maakt het intussen al mogelijk om waterstof op te slaan in het bestaande gasnetwerk. Zo krijg je duizenden kilometers leiding waarin je energie kan opslaan. Ideaal voor momenten wanneer de productie in groene stroom piekt. Je zou deze kunnen omzetten in waterstof en zo opslaan. Dit heeft zeker toekomst!”

Toyota_Mirai


Toyota Mirai

Bevindingen

Een ruim interieur en stabiel, baanvast rijgedrag.

De waterstoftechnologie countert de nadelen van volledig elektrisch rijden zoals het (langdurig) opladen aan een kabel, en kan erg milieuvriendelijk zijn.

De beschikbaarheid van waterstoftank­stations is momenteel nog erg beperkt en de belangrijkste rem op de groei van brandstofcelwagens.

  • Verbruik gemengd: 0,76/100 km
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 9,6 sec
  • Vermogen Kw/pk: 155/114
  • Emissienorm: E6
  • Afmetingen(mm): 4890 (l) 1810 (b) 1535 (h)
  • Gewicht(kg): 1925
  • Inhoud kofferruimte (liter): 361
  • Basisprijs: vanaf vanaf 79.900 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels