Onderneem met een rationeel buikgevoel
Caroline Rigo Stercke Vrouw

Onderneem met een rationeel buikgevoel

Stercke Vrouw - Caroline Rigo

Caroline Rigo is zaakvoerder van Café Beauté en de drijvende kracht achter het minerale make-upmerk Cent Pur Cent. Daarnaast staat ze ook nog aan het hoofd van Blush Academy. Geen wonder dat ze onlangs genomineerd werd voor de prestigieuze Womed Award. Speciaal voor STERCK Magazine maakte ze even tijd voor een gesprek over vallen en opstaan, een ultieme work-lifebalans en inspirerende ondernemers.

Ik ben intussen zestien jaar ondernemer. Ik startte als freelance make-upartiest, niet veel later opende ik een schoonheidsinstituut op de Kleine Ring in Hasselt. Die eerste tien jaar heb ik veel geploeterd. Ik nam veel beslissingen louter op buikgevoel. Meermaals stelde ik mezelf de vraag welke factuur ik eerst zou betalen. Sinds 2016 gaat het erg goed. Toen opende ik Café Beauté in de Maastrichterstraat. Daarnaast deed Blush Academy het ook alsmaar beter. En niet veel later lanceerde ik mijn eigen lijn gezonde make-up. Die wordt in Noord-Italië geproduceerd en is enkel beschikbaar via apothekers. Voorlopig verdelen we de producten in België, Nederland en Marokko. Maar ik wil elk jaar één tot twee landen aan dat lijstje toevoegen. Intussen werk ik nog aan de ontwikkeling van een tweede lijn make-upproducten voor schoonheidssalons en concept stores.”

Trots?

“Absoluut. Maar weet wel dat dit geen evidente keuze was. Ik ben afgestudeerd als kleuterleidster, maar ik wist op erg jonge leeftijd al dat ik wilde ondernemen. Het nadeel was dat ik helemaal geen economische bagage had. En ook in de familie had niemand een zakelijke achtergrond. Ik wist wat ik wilde en ben recht op mijn doel gegaan. Stap voor stap, maar heel spontaan. Uiteraard heb ik fouten gemaakt, maar daar heb ik ook heel wat uit geleerd. Vandaag heb ik – verdeeld over de drie vennootschappen – zestien mensen in dienst en kan ik rekenen op een vaste pool van zo’n 25 freelancers. Ik ben eigenlijk vooral trots op het team. En op het feit dat ik het zelf heb volgehouden. Geef toe, zestien jaar geleden was een make-upwinkel niet evident. Het was dus toch een beetje pionierswerk.”

Stercktes?

“Een team leiden. Ik stop veel tijd in coachen en motiveren zodat het team nagenoeg zelfsturend werkt. Mijn business is nu eenmaal gestoeld op mensen. Dus dat is wel een belangrijke pijler. Daarnaast ben ik altijd enthousiast en positief. Tijdens de coronacrisis heb ik meer dan 200 workshops geannuleerd en online varianten voorzien. Een andere sterkte is dat ik me goed in mijn vel voel. Dat straal je ook uit. Ik maak ook bewust tijd voor de kinderen en als er nog wat tijd rest, probeer ik een beetje te sporten. Maar ik geniet eveneens van een fijne wandeling, een avondje Netflix of een citytrip.”

Werkpunten?

“Ik kijk vaak in de spiegel. Letterlijk en figuurlijk. Ik heb intussen leren werken aan mijn timemanagement, maar dat mag nog wat beter. Het is niet eenvoudig om je tijd te verdelen tussen drie vennootschappen. Ik zou liever nog wat proactiever leren werken.”

Sterck voorbeeld?

“Ik laat me heel graag door verschillende mensen inspireren. Eén voorbeeld noemen, vind ik moeilijk. De manier waarop Marc Coucke zoveel jaren geleden begonnen is, vind ik schitterend. Maar er zijn zoveel creatieve, eigenwijze ondernemers … De innovatiedrang en creatieve geest van Patricia Robinne van Idéarte vind ik ook inspirerend.”

Tips voor starters?

“Er is tegenwoordig veel ondersteuning voor starters via banken, Unizo, Voka … maar toch is het belangrijk om je boekhoudkundig en financieel bij te schaven. Volg seminaries en workshops zodat je je cijfers begrijpt. Zo kun je budgetteringen leren maken en krijg je vat op je kostenstructuur.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels