Waarom e-mailmarketing onmisbaar is in je communicatie?
Danny Brouwers Brainlane

Waarom e-mailmarketing onmisbaar is in je communicatie?

Vraag & Antwoord - Brainlane

Anno 2020 is e-mailmarketing één van de meest rendabele vormen van marketing. Nog nooit is het zo eenvoudig geweest om klanten te bereiken, naamsbekendheid te verwerven en web traffic te genereren. Wij trokken naar Danny Brouwers, bestuurder van Brainlane, met een aantal vragen.

Hoe makkelijk is het gebruik van e-mailmarketingplatforms eigenlijk? Heel wat mensen beschikken niet over die technische knowhow om met e-mailmarketing aan de slag te gaan. Scholen zij zich best bij?

Dat is nergens voor nodig. Er zijn vandaag een aantal uitstekende en extreem gebruiksvriendelijke e-mailplatforms op de markt, waarmee werkelijk iedereen zonder problemen professionele e-mailcampagnes kan opzetten. Ik denk hierbij bvb aan Sendtex, een schitterend en uiterst gebruiksvriendelijk platform van Belgische makelij.

Veel ondernemers zeggen dat ze geen tijd hebben om zich met e-mailmarketing bezig te houden.

Een van de grootste misverstanden is dat professionele e-mailmarketing tijdrovend zou zijn. Het tegendeel is waar: het is net ongelofelijk tijdsefficiënt. E-mailmarketing stelt je in staat om met enkele muisklikken duizenden en duizenden klanten of potentiële klanten te bereiken. Efficiënter kan je je tijd niet gebruiken.

Een efficiënte marketingstrategie is het zeker, maar in het opzetten van die e-mailcampagnes an sich kruipt waarschijnlijk toch wel een pak tijd?

Hét grote voordeel is dat e-mailplatforms dat ingewikkelde werk grotendeels van jou overnemen. Ze geven je de keuze uit een ruim assortiment aan voorgemaakte sjablonen waar jij dan eenvoudig mee aan de slag kan voor jouw e-mailcampagne. E-mailplatforms kunnen zelfs een automatisatie voorzien met je website. Zo wordt in je nieuwsbrief automatisch informatie verwerkt die ook reeds op je website beschikbaar is. Denk aan nieuwsartikels, een product in de kijker of niet te missen promoties.

Valt het persoonlijk contact dan niet weg bij zo’n generieke mailings?

Je kan je e-mails met subtiele ingrepen personaliseren. Zo kan je variabele velden toevoegen aan je digitale nieuwsbrief die dan automatisch worden aangevuld met bijvoorbeeld een persoonlijke aanspreking met de voornaam van de klant of een unieke kortingscode. Daarnaast geven e-mailplatforms je ook vaak de mogelijkheid om je eigen huisstijl te implementeren in een bestaand e-mailsjabloon.

Welke tweede gouden tip zou je een beginnend e-mailmarketeer aanreiken?

Probeer altijd een specifieke doelgroep af te bakenen. Op die manier ben je er zeker van dat de inhoud van de mailing relevant is voor de ontvanger. Dat is van cruciaal belang, want alleen dan zal de ontvanger de mail openen. Beter stuur je dus vijf afzonderlijke nieuwsbrieven uit, telkens voor een ander doelpubliek, dan één algemene nieuwsbrief. Hou natuurlijk wel altijd rekening met de GDPR wetgeving: zorg er steeds voor dat je e-mailadressen rechtmatig verkregen zijn, zodat je optimaal en correct kan werken.

 

Deze expertise werd aangeboden door  Brainlane/a>

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels