Waarom kost gratis verzending handenvol geld?
Alexandra Limage Sprint Transport

Waarom kost gratis verzending handenvol geld?

Vraag & Antwoord - Sprint Transport

Stel: je ziet online een trui die je héél graag wil. In de ene webshop kost die 100 euro en krijg je de verzending gratis, in de andere webwinkel kost hetzelfde kledingstuk 90 euro en betaal je 10 euro transportkosten. Heel veel mensen kiezen voor de webwinkel die gratis verzending aanbiedt. En daar knelt het schoentje volgens Alexandra Limage, CEO van Sprint Transport. Want transport kost handenvol geld: denk maar aan het voertuig zelf, het salaris van de chauffeur, de torenhoge brandstofprijzen, de nodige vergunningen, wegentaks, verzekering … 

Sprint Transport is géén koerierdienst, toch wil Alexandra Limage iedereen aanzetten om bewuster na te denken over zijn of haar verzendmogelijkheden. “Een gratis ophaling van je pakje of die voor een luttele 2 euro versturen … Dat is écht niet meer van deze tijd. Transport is een business zoals een ander. Ook deze medewerkers moeten op het einde van de maand een correct loon krijgen en niet even ‘gratis’ rijden voor je pakketje. Ik denk dat het hoog tijd is om na te denken over onze online bestellingen. De concurrentie is bikkelhard. Maar we bestellen nog liever in Nederland dan lokaal bij ons, enkel en alleen omdat bepaalde giganten alles gratis versturen. Als eindconsument denken we totaal verkeerd. Stel nu dat je die ene trui uit de intro niet online maar in de dichtstbijzijnde stad zou kopen: dan zou je toch ook voor parking betalen? En dan kom je niet toe met 5 euro!”

Rondvraag

Kun je ermee leven om één keer per week al je online aankopen aan huis te ontvangen omdat de koerier dan die dag jouw regio aandoet? En wat is een faire prijs om een artikel dat niet aan je verwachtingen voldoet terug te sturen? Met die vragen trok Alexandra Limage recent naar het Vlaams Parlement. “Idealiter werken we – over verschillende transportbedrijven en koerierdiensten heen – aan een digitaal platform om transporten beter te groeperen. Als er dan minder voertuigen rondrijden, is dat een win-winsituatie. Als eindklant moeten we ophouden met enkel aan gebruiksgemak te denken. Het is hoog tijd om bewust te worden van de ecologische voetafdruk die we achterlaten door ’s avonds gezellig online te shoppen en dan vervolgens vele pakjes terug te sturen.”

50% rijdt leeg

“Het is in mijn ogen vijf na twaalf. We moeten de koppen samensteken en op zoek gaan naar een duurzame oplossing. 50% van de vrachten rijdt vandaag leeg tussen het ophalen van goederen en na de levering. Als we nu eens een app maken waarin zichtbaar is wie leeg rijdt … Dan kunnen we oplossingen aanreiken en het rendement verhogen. Al is het maar dat we oud papier van bedrijven meenemen. Wie mee wil sparren … Altijd welkom! Trek maar aan mijn mouw tijdens één van de vele STERCK-netwerkmomenten. Ik hoor je mening graag en wil concrete stappen zetten!

Sprint Transport
www.sprinttransport.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels