Horeca als totaalervaring

Horeca als totaalervaring

Praktijck - Creneau

Cafés zijn zo oud als de straat en komen voor in alle vormen, maten en smaken. Maar wat maakt nu dat een horecazaak succesvol is? Helaas bestaat hier geen gouden regel of één succesformule voor. De belangrijkste factoren zijn een gepassioneerde uitbater met een gedreven staf, kwaliteit, uniciteit en geloofwaardigheid van het concept, aanbod, prijzen, locatie, de muziek, algemene sfeer, … Een geslaagd interieur alleen is dus zeker geen garantie op succes. Het zal er echter zeker wel toe bijdragen. 

Onze uitdaging & missie bestaat erin een concept te bedenken dat op het lijf geschreven is van de uitbater, zijn publiek, de locatie en het food- of drankconcept. We zullen en kunnen nooit zomaar een mooi interieur maken zonder rekening te houden met deze factoren.  Ons denkwerk gaat dan ook verder dan het louter neerzetten van een ‘mooie’ zaak. Wij trachten de ervaring zo impactvol mogelijk te maken door een totaalconcept neer te zetten. We denken & waken daarom ook mee over de identiteit, het logo, de communicatie, het servies, de menukaart, het uniform,  etc…  

Een succesvol voorbeeld is “Het Gegeven Paard”. Dit is een café-concept dat we recent ontwikkelden voor Tivoli-Vredeburg in Utrecht. Het uitgangspunt was “drink en proef”. Bij ieder drankje dat je bestelt, krijg je een gratis gerechtje of hapje.

De bezoeker blijft langer zitten als zijn honger gestild wordt.  Hoe langer hij zit, hoe meer hij drinkt. Het gratis hapje zal daarnaast ook de upselling stimuleren. Bezoekers kunnen namelijk tegen betaling een grotere portie bestellen.

“Het Gegeven Paard” refereert naar het gratis, niet zelf te kiezen hapje. Tegelijk doet het ook denken aan het typische dorpscafé om de hoek. Menukaarten en promo-campagnes worden door de uitbater zelf geprint (in een door ons ontworpen template). Dit zorgt ervoor dat we het menu eenvoudig kunnen aanpassen. De doe-het-zelf flyer aanpak refereert op zijn beurt naar de muziekcultuur. Het café bevindt zich namelijk in een muziektempel. Qua interieur hebben we gespeeld met de klassieke uitstraling van een grand café door gebruik van wit marmer, koper en spiegels in de toogzone. De andere materialen zijn op hun beurt “banaal” om zo contrast te creëren en het geheel fris en jong te houden.

Om een lang verhaal kort te maken: ‘good design pays off’, maar verliest de basiselementen ook niet uit het oog.

Key learning & tips


  • Ontwikkel een concept in nauwe samenspraak met de uitbater. Hij moet er 100% achter staan.
  • Zorg dat de promo-boys van de brouwerij geen plekje meer vrij hebben om je zaak vol loze reclame te hangen. Een mooi café is een beter verkoopsargument dan reclame zelf.
  • Limburg is New York niet: high concepts werken overal maar zorg dat je vertaling ervan de mensen niet afschrikt. Met een bruine kroeg is niets mis.
  • Verlichting is de belangrijkste feature van je hele zaak, zorg dus dat je hier niet op gaat besparen. Een dimknop is wellicht je beste investering ooit.
  • TV’s in je zaak zijn wellicht slim bij een WK voetbal, daarbuiten zijn ze vooral storend in onze contreien.

Deze expertise werd aangeboden door / Creneau 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels