Koning der diepvries snacks
Remon Geelink

Koning der diepvries snacks

Izico

Elke dag produceert Izico Bocholt anderhalf miljoen hamburgers en frikandellen. “Mensen schrikken soms van die cijfers, maar je vindt onze diepvriessnacks in bijna elke supermarkt en frituur”, zegt Remon Geelink, de Nederlandse plantmanager. “En het succesnummer van de jeugd, de Bicky Burger, die komt ook van hier.”

Met 115 vaste medewerkers maakt Izico in Bocholt bijna een half miljard snacks per jaar. Dat doen ze onder de merknamen Beckers en Bicky, maar Izico levert ook de huismerken voor tal van winkelketens. Daarnaast is catering eveneens een belangrijke afzetmarkt. Die smakelijke kipburger uit het bedrijfsrestaurant? Veel kans dat die uit Bocholt komt. 

De vestiging in Bocholt is de enige Belgische en de grootste van de drie Izico-fabrieken. In het Nederlandse Deurne worden vooral worstenbroodjes gemaakt. En in Katwijk ligt een heuse loempiafabriek. De hoofdzetel vind je in Breda.

Izico Bocholt IN straffe cijfers


  •  2 uur duurt de productie van vleesbereiding tot verpakte diepgevroren snack.
  • 1,5 miljoen snacks dat elke dag van de productieband rolt.
  • 60 procent daarvan is voor de export bestemd.
  • 6,5 miljoen euro investeerde Izico dit jaar in de vestiging van Bocholt.
  • 99 procent van de Belgische frituren verkoopt de Bicky.
  • 36,5 miljoen omzet in 2013.
Kwaliteit én goedkoop

Remon Geelink heeft sinds juni de leiding in Bocholt. Hij kent de voedingsindustrie door en door: “We zitten in een markt waar kosten doorslaggevend zijn. Daarom proberen we zo efficiënt mogelijk te produceren. Zonder aan de kwaliteit van de ingrediënten te raken. Kwaliteit maken tegen zo laag mogelijke kosten én op tijd, dat is onze opdracht. Dit betekent dat de productielijnen maximaal moeten draaien.” 

Recordinvestering

Efficiënt produceren, is dat ook produceren met minder mensen? “Niet per sé. In september hebben we hier in Bocholt een nieuwe, volautomatische hamburgerlijn geplaatst. 110 meter lang. Een investering van 6,5 miljoen euro die 30 procent extra productiecapaciteit oplevert. Hét bewijs dat we hier in Bocholt verder willen blijven groeien. In België is er nog plaats voor een productiebedrijf, zolang je maar efficiënt en flexibel werkt. De werkgelegenheid bleef behouden omdat het volume toenam. En omdat onze mensen bereid zijn flexibel mee te bewegen met de noden van de fabriek.” 

Voortdurend verbeteren

Volume. Efficiëntie. Kwaliteit. Maar alles begint met ... veiligheid. "De invoering van de Kaizen-mentaliteit staat hoog op de agenda. Kaizen is Japans voor ‘voortdurend verbeteren’. Je analyseert feiten - meten is weten - en werkt zo naar verbeteringen toe. Dat is de harde kant, maar Kaizen vergeet ook de zachte, menselijke kant niet. Je ziet dan dat mensen veel meer kunnen dan ze soms op de werkvloer laten zien.”

Positieve mentaliteit

Izico is een belangrijke werkgever in de streek. De meeste werknemers zijn er al jaren aan de slag, soms van generatie op generatie. “We hebben hier heel goede mensen. Ik voel een grote betrokkenheid, fierheid op het bedrijf en een positieve werkmentaliteit. Dat compenseert voor een stuk de hogere loonkost. Bocholt ligt niet in een gebied met gemakkelijke verbindingen en toch slagen we erin om nieuwe mensen aan te werven, te boeien en te binden.” 

Ervaart hij een cultuurverschil? “Dat ik een Nederlander ben, is hier geen issue. Het managementteam is een smeltkroes en ze zijn Nederlanders hier wel gewoon. Ik merk in elk geval minder een cultuurverschil dan elders in België. Ze durven hier bijvoorbeeld weerwoord te bieden. Zo heb ik het graag."

Internationale ambities

De lokale verbondenheid gaat hand in hand met internationale ambities. “60 procent van de productie is voor het buitenland bestemd. Frankrijk, Duitsland, Nederland: daar vind je ons in bijna elke supermarkt. De Bicky-Burger is voorlopig nog een Belgisch verhaal. De combinatie van een burger mét smaak, drie unieke sauzen, een sesambroodje, opgelegde komkommer en gebakken ui is uniek. De verkoop groeit nog elk jaar. En we denken na over een lancering in het buitenland.” 

Goed snacken

En wat brengt de toekomst nog? Remon Geelink: “Ook het duurzame vinden we belangrijk: we investeren bijvoorbeeld in een nieuwe waterzuiveringsinstallatie zodat we rechtstreeks in de sloot kunnen lozen. Ook rond CO2-uitstoot, energieverbruik en het zoutgehalte in de producten beweegt er hier altijd wel iets. Een gezondheidsclaim is niet van toepassing, maar als je snackt, dan doe je dat beter goed. Met een kwaliteitsproduct dus.” Of hij het zelf ook eet, zo’n hamburger? “Ja, maar niet elke dag. Ik heb zelf twee kindjes en in Nederland leren we hen over de 5 p’s: pannenkoeken, patat, pizza, pasta en poffertjes. Het hoort er allemaal bij, maar met gepaste regelmaat.”.

Remon Geelink

De uitvinders van de curryworst


55 jaar geleden vond de Nederlandse slager Jan Bekkers de frikandel uit. Hij veranderde de naam van zijn fabriek in Beckers met –ck om verwarring met de slagerij van zijn broer te vermijden. In 1997 verwelkomde Bocholt de nieuwe fabriek die onder de vlag van Wessanen produceerde. Vijftien jaar later fuseerden Beckers Benelux en Favory Snacks en sinds 2013 kent Bocholt de naam Izico. In juni 2014 werd investeringsmaatschappij Egeria de eigenaar van deze producent van diepvriessnacks.

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels