Elektriserende dynamiek
Lieven Meerschman & Mireille Fabré De test - BMW I3

Elektriserende dynamiek

De test - BMW I3

Elektrisch rijden is de toekomst, zeker als we transport groen en verantwoord willen houden. Steeds meer merken zetten daar sterk op in. BMW lanceerde de i3 en wint daarmee steeds meer zieltjes, zelfs die van ‘sportieve’ chauffeurs. Hoe voelen die zich in zo’n elektrisch stadswagentje? Mireille Fabré, advocaat en plaatsvervangend politierechter in Aalst, vogelde het voor ons uit.

Mireille_Fabré_Lux_Advocaten

Een volledig elektrische wagen met futuristisch design, die zelfs de groene jongens goedkeurend laat knikken: dat is de BMW i3. Dit lichtgewicht van 1,3 ton heeft een koetswerk opgebouwd uit carbon en beant
woordt aan de eisen van de circulaire economie: de auto is voor 95% recycleerbaar, zelfs de lithiumbatterij (met een nettocapaciteit van 27,1 kWh) is herbruikbaar. Duurzaamheidstroeven zat dus, maar ver-
wacht van deze vinnige vier
wieler vooral geen geiten
wollensokkentoestanden: de dynamische lijnvoering, de rondomlopende Black Belt en de exclusieve materialen maken van de i3 een moderne hipster.

De vinnigheid spatte ervan af, ook in de remsnelheid.

Mireille Fabré kraaide van de pret toen ze te horen kreeg dat ze dit model een dag lang aan haar sportieve rechtervoet mocht onderwerpen. “Ik heb me rot geamuseerd met dit compacte, sportieve stads-
wagentje. Let wel: het verklein-
woord slaat op de omvang, niet op de performantie. Zo was ik positief verrast dat het maximumkoppel van 250 Nm onmiddellijk beschikbaar was. De vinnigheid spatte ervan af, ook in de remsnelheid. In principe heb je die rem niet nodig, al kwam ze wel van pas omdat ik de auto vooral in het stadsverkeer heb getest en je daar toch nog iets meer op veilig wil spelen.”

Mireille_Fabré Lux_Advocaten Lux Advocaten
Mireille Fabré is advocate bij het kantoor Lux Advocaten, gelegen in de Bert van Hoorickstraat in Aalst. Het kantoor telt vijf mensen en spitst zich vooral toe op personen-, straf-, contract- en bouwrecht.

Comfort

Voor vrouwen is het doorgaans geen sinecure om vlot een comfortabele positie in een auto te vinden. “Doorgaans schurken mijn knieën altijd wel ergens tegen, als ik met mijn voeten vlot aan de pedalen wil komen. Hier had ik dat gevoel totaal niet en zat ik meteen vrij comfortabel.”
De Aalsterse advocate houdt van sportief, maar verantwoord rijden en vond dat rijplezier meteen terug bij de elektrische ‘pupil’ van BMW. “Je zweeft als het ware over de weg in deze robuuste wagen met luxueus interieur. Een-
maal ik de start/stop-knop had gevonden en ingedrukt, was het meteen gezellig bollen. Dit was mijn eerste ervaring met een volledig elektrische auto, waardoor ik aanvankelijk nog naar de ver-
snellingspook zat te zoeken, maar die is er natuurlijk niet.”

BMW_i3

BMW_i3

BMW_i3

Boordcomputer

De i3 voelt zich als een vis in het water van het stadsverkeer en beloont de chauffeur daar-
voor met erg zuinig rijgedrag. “Ik heb een kleine 60 km gereden en had nog 75% rijbereik toen ik de wagen weer inlever
de. Tweehonderd kilometer rijden had normaliter dus pro
bleemloos gekund. Ook de akoestische ervaring kon me ten zeerste bekoren. De i3 pro
duceert weinig tot geen deci-
bels en koppelt dat aan een fantastische kwaliteit van de Bluetooth-verbinding, waar
door er bij handenvrij tele
foneren geen ruis meer op de lijn zit. Voer je nog een gesprek terwijl je uit de auto stapt, schakelt het gesprek vlekkeloos over naar je smartphone. Bij het achteruit rijden produceert de camera een wijd en haarscherp beeld. De gps toont je alle oplaadplaatsen in de buurt. Ook dicht parkeren is geen probleem, omdat zowat elke parking een aantal plek
jes voor elektrische wagens heeft voorbehouden.”

Lieven_Meerschman BMW Meerschman Aalst
Lieven Meerschman leidt samen met broers Patrick en Danny de familiale BMW-concessies in Aalst, Ninove en Zottegem. “De vestiging in Aalst is de jongste (vorig jaar overgenomen van Garage Romein) én meteen de grootste van onze groep. We zetten heel sterk in op professionele klanten en verwachten in de (nabije) toekomst een groei van elektrisch rijden, zeker als BMW nog meer hoogwaardige modellen op de markt zal lanceren.” 

Mireille Fabré rijdt momenteel vooral in een SUV, “maar de i3 is absoluut het overwegen waard als tweede wagen. Akkoord, de kofferruimte is wat beperkt, maar als je geen volumineuze bagage bij je hebt, zit je met deze auto gebeiteld voor afstanden tot 200 km. Door zijn reactiesnelheid tovert hij zelfs bij sportieve chauffeurs een glimlach op het gelaat.”

Technische specificaties
  • Gewicht (kg): 1320
  • Maximumvermogen: 170 pk (184 bij i3s)
  • Stroomverbruik: 13,6–13,1 kWh/100 km
  • Materiaal binnenkoetswerk: carbon
  • Interieurbekleding: 100 % gerecycleerd polyester (voor 34% afkomstig van PET-flessen) en leder voor 100 % met het natuurlijk extract van olijfbladeren gelooid
  • Maximumkoppel: 250 Nm
  • 0 tot 100 km/u: 7,3 seconden (6,9 bij i3s)
  • CO2-emissie: 0
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels