Benzine, hybride, full-electric of toch nog diesel?
Joany D’Hondt Volvo D’Hondt nv

Benzine, hybride, full-electric of toch nog diesel?

Vraag & Antwoord - Volvo D’Hondt nv

Vroeger koos je tussen benzine (voor wie rond de kerktoren reed) of diesel (voor de kilometervreters) en de kous was af. Vandaag is er zo’n complex aanbod aan aandrijvingen dat veel ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. En toch is er nu voor elk wat wils: zo worden er aan mensen die veel kilometers rijden nog steeds diesels verkocht, omdat ze een laag verbruik hebben en dus een relatief lage CO2-uitstoot. De overheid ontmoedigt deze keuze wel met minder fiscale aftrekbaarheid en hogere taksen. Anderzijds kiezen ook steeds meer bedrijven voor benzine, omwille van de schonere technologie en voor medewerkers die vaak kortere afstanden rijden (wat de diesels anno 2020 helaas moeilijk verdragen). 

Nieuwer op de markt zijn de hybrides: de mild hybrids met een interne batterij die laadt al rijdend en de plug-in hybrids die hun elektriciteit uit het stopcontact halen. En die plug-ins zijn bij Volvo bijvoorbeeld verkrijgbaar in elk model, zowel sedan als break en SUV, en ze combineren het beste van twee werelden: een 50-tal km puur en goedkoop elektrisch rijden, laden aan een gewoon stopcontact en anderzijds ­probleemloos duizenden kilometers reizen dankzij de klassieke verbrandingsmotor. De combinatie van de twee aandrijvingen geeft bij Volvo tot 390 pk rijplezier en in veel gevallen EAWD, en tegelijk bent u vrij van verplichte laadbeurten. Het grootste voordeel voor vele ondernemers schuilt voor de plug-inhybrides met minder dan 50 g CO2 bovendien in een laag VAA en 96 tot 100 % fiscale aftrekbaarheid, wat de hogere aankoopprijs ruimschoots compenseert. Wist u bovendien dat u vanaf 2021 ook uw brandstofkost voor zo’n plug-in hybride met minder dan 50 g CO2/km ook voor 96 tot 100 % kan inbrengen? 

En dan zijn er vandaag uiteraard ook full electric wagens. Uit de Volvo-fabriek in Gent rolt nu de Volvo XC40 P8 Recharge. Geruisloos en uitstootloos, 408 pk sterk en in 40 minuten tot 80 % geladen, tot 418 kilometer rijbereik. Geen brandstofkosten meer, wel extra laadruimte onder de motorkap, in sync met Google Assistant om u gemakkelijk te connecteren met de wereld om u heen. Uiteraard geldt ook hier 100 % fiscale aftrekbaarheid en geen taksen, maar is het prijskaartje nog vrij stevig. 

Wat is dan voor u persoonlijk, voor uw medewerkers en voor uw bedrijf de juiste keuze? Dat hangt van vele factoren af, bijvoorbeeld de soort verplaatsingen die gemaakt worden, de mogelijkheid om uw vloot thuis of op het bedrijf te laden of te tanken, enz. Volvo heeft alle mogelijke aandrijvingen in huis en wij adviseren u graag – rekening houdend met o.a. het fiscale, ecologische en economische aspect - en op maat van úw onderneming. 

Deze expertise werd aangeboden door  Volvo D'Hondt nv

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels