Community building, wishful thinking?
Nele Van Damme
& Koen Belsack
Polemieck

Community building, wishful thinking?

Polemieck

Je kan geen interview meer lezen of podcast beluisteren zonder dat men beweert aan community building te doen. Offline of online, het is dé nieuwe trend en sleutel tot succes voor ieder bedrijf.

Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat je geen offline community kan ‘bouwen’, maar dat communities spontaan zouden moeten ontstaan. Dan pas zal en kan een community groeien en bloeien.

Al te vaak zien we bedrijven die serieuze investeringen doen in innovatie en technologie, in de veronderstelling dat ze via die fantastisch ontwikkelde app hun klanten gaan verbinden en zo aan hun community bouwen. Technologie is cruciaal in het streven naar digitale convenience, maar is geen garantie tot een succesvolle community.

De mens is een kuddedier en voelt zich het meest verbonden met soortgenoten. Met een merk of een bedrijf is er verbondenheid wanneer je je kan identificeren met de waarden en de visie dat het uitdraagt. Bovendien moet het volledige plaatje kloppen.

Mensen willen tot jouw community behoren als dat voordelen met zich meebrengt. Het uitwisselen van kennis en samen unieke momenten beleven zijn aantrekkelijker dan het krijgen van een financiële korting als lid van de community. Bedrijven die niet focussen op de klantervaring, zullen zelden een community tot stand kunnen laten komen. Te veel frictie bij klanten staat een fijne community in de weg.

Neem nu studentenhuisvesting. Je zou durven denken dat het heel makkelijk is om met al die fijne jonge mensen een community te laten groeien. Hoewel studenten zijn opgegroeid in een digitale wereld, blijft het een uitdaging om online interactie te stimuleren. De meerderheid snakt naar echte, offline connectie en dat was al voor de pandemie zo. 

Niets is uitdagender dan in een nieuw gebouw een nieuwe community te laten ontstaan. Om te beginnen is het belangrijk dat er ruimte is om te connecteren. Geen connectie betekent geen community. Dat vertaalt zich in een uitnodigend decor met inspirerende gemeenschappelijke ruimtes, gezellige tuinen en een aanbod van fijne activiteiten. Een leefcoach ontzorgt de studenten bij sociale en praktische dagelijkse uitdagingen en zet in op sociale cohesie.

Streven naar communities is keihard werken en dat wordt vaak onderschat.  Het is cruciaal dat je als bedrijf luistert naar de noden van de community én inzet op cocreatie. Zo wordt de community gevoed en gestimuleerd om verder te groeien, met initiatieven die vanuit de community zelf ontstaan en die door het bedrijf worden omarmd.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels