Krachtig comfort
Liesbet De Cooman
& Pedro Besard
Full Electric Volvo C40
Launch Edition

Krachtig comfort

De Test - Full Electric Volvo C40 Launch Edition

‘Er is geen weg terug: we gaan volledig elektrisch.’ Volvo bewandelt sinds kort vol overtuiging het elektrische pad. Dat resulteerde onlangs in de lancering van de C40, een tweede ‘full electric’ model. Die belichaamt, verpakt in een stijlvol designjasje, naadloos de filosofie van de Zweedse autobouwer. Pedro Besard, Business Development Manager bij Payworld, ging met alle plezier een dagje met deze stoere bink op stap. “Het was mijn eerste echte ervaring met elektrisch rijden. Dit smaakt naar meer, zoveel is zeker”, klonk het enthousiast.

Pedro Besard beoordeelt auto’s vooral op hun functionaliteit en esthetiek. “Auto’s zijn voor mij niet echt een passie, maar een degelijk kwalitatief voertuig is wel essentieel om mijn job naar behoren te kunnen uitvoeren. Ik zie een wagen als een verlengstuk van mijn bureau. Jaarlijks haspel ik 60.000 à 70.000 kilometer af. Net daarom kan ik wat comfort wel appreciëren. Combineer dat met een aantrekkelijk design en je hebt de belangrijkste parameters waaraan een gemotoriseerde vierwieler voor mij moet beantwoorden.”

Volvo_C40_Pedro_Besard_payworld_Liesbet_De_Cooman_Volvo_Dhondt

Ogen op de weg

Tijdens een ‘blind date’ is de eerste indruk vaak cruciaal. Die test doorstond de Volvo C40 met glans. “Ik was onmiddellijk gecharmeerd door de futuristische look van deze wagen, die helemaal beantwoordt aan hoe moderne auto’s er tegenwoordig uitzien”, vertelt Pedro. “Mooie lijnen, een strak design, compact en stoer tegelijk: de eerste kennismaking was heel aangenaam en verrassend, temeer omdat er van dit type momenteel nog niet te veel in het verkeer rondrijden.”

Op vlak van zitcomfort is deze Volvo absoluut een topper.

Als Pedro het portier opentrekt, blijkt ook het interieur helemaal aan zijn verwachtingen te voldoen. “De middenconsole bundelt alle functionaliteiten. Ook het overzichtelijke dashboard is erg handig en zorgt ervoor dat je als bestuurder je ogen kan houden waar ze nodig zijn: gericht op de weg. Daarnaast hecht ik erg veel belang aan het zitcomfort. Als je vaak lang in een wagen doorbrengt, is het fijn als je er niet gebroken uitkomt. Ook op dat vlak is deze Volvo absoluut een topper.”

Payworld

Pedro Besard is Business Development Manager bij Payworld. De in Merelbeke gevestigde onderneming bestaat sinds 2015 en telt 15 medewerkers. Het specialiseert zich in elektronische betaaloplossingen, waarmee het een breed marktsegment bedient. Zowel uitbaters van krantenwinkels, tankstations als ondernemingen uit de meest diverse sectoren zijn overtuigd van de technologie en het gebruikscomfort van de betaalterminals.

Comfortabele zetel

Daar kan marketingmanager Liesbet De Cooman van Volvo D’Hondt zich volledig in vinden. “Ergonomie was altijd al een stokpaardje van de Zweedse autobouwer. Wie vaak lange afstanden aflegt, apprecieert de ervaring van een comfortabele salonzetel. Je wil niet het gevoel hebben op een harde bank te zitten. Daarnaast is de Volvo C40 volledig Google-geconnecteerd en bevat hij massa’s nieuwe technologieën die tegelijk zeer eenvoudig te bedienen zijn. Ook hier is veiligheid de absolute prioriteit. Je hoeft als bestuurder je blik niet van de weg af te halen.”

Volvo_C40

 

Volvo_C40

Volvo_C40

“De spraaktechnologie van Google heeft me op dat vlak positief verbaasd”, pikt Pedro in. “Het is onnodig om manueel nog een adres in te geven of pakweg de naam van een restaurant in te tikken: op basis van auditieve communicatie voelt de boordcomputer aan waar je naartoe wil en gidst je er vlot heen. Waar je bij andere merken enorm goed moet articuleren om jezelf verstaanbaar te maken, loopt de digitale interactie hier een heel stuk vlotter.”

Imposante acceleratie

Onze testrijder weet wat mild hybride rijden is, maar de rit met de C40 was zijn debuut inzake volledig elektrische mobiliteit. “Het is een heel andere, vooral rustgevende ervaring”, vindt hij. “Je hoort de wagen amper, zelfs niet als hij in ‘no time’ zijn acceleratievermogen tentoonspreidt. Door de 408 pk zit je sneller dan verwacht aan een bepaalde snelheid. Ik zou wel kunnen wennen aan deze nieuwe manier van rijden. Ook de One Pedal Drive vond ik een veelbelovende nieuwigheid. Het creëert meer rust in je voeten en zorgt voor minder slijtage aan de banden en remmen van de wagen. Van zodra je het pedaal lost, remt de wagen automatisch af en verleng je het rijbereik. Zeker als je op weg bent voor een langere afstand, is dat een handige troef. De zalige audio-ervaring van de Harman-Kardon-installatie brengt je helemaal in de juiste mood.”

Ik was onmiddellijk gecharmeerd door de futuristische look van deze wagen.

Volvo besliste een tijdje geleden om niet meer te investeren in wagens met klassieke brandstofmotoren. De Scandinavische autobouwer kiest voluit voor elektrisch en vertaalde dat met de C40 in een model dat qua technologie grotendeels gebaseerd is op de eerder gelanceerde XC40. “De wagen is gebouwd op hetzelfde platform, heeft een gelijkaardige neus en uitrusting”, verduidelijkt Liesbet De Cooman. “Door het afwijkende design van de daklijn kunnen we de C40 een cross-over noemen, die veel weg heeft van een coupé.”

Erg gegeerd

Bij Volvo D’Hondt hadden ze aanvankelijk hun twijfels over hoe dit model op de markt zou worden onthaald. “We hadden acht wagens van dit type besteld en dachten dat er niet meteen vraag naar zou zijn. Dat bleek een verkeerde opvatting: in geen tijd waren die stockwagens weg. Dat illustreert perfect hoezeer ondernemingen hun fleet zo snel mogelijk willen vergroenen.”

Volvo D’Hondt

De familie D’Hondt is al 62 jaar verdeler van het Zweedse merk Volvo. Met vestigingen in Zottegem, Oudenaarde en Aalst slaagt het team erin om zowel particuliere klanten als ondernemingen met een heel persoonlijke aanpak te bedienen. Volvo D’Hondt onderscheidt zich door een nieuwe, veel efficiëntere werkmethode in de after sales, door hun ‘one stop shop’-concept (alles voor uw Volvo onder één dak) en door hun grote aanbod aan snel leverbare jonge tweedehands Volvo’s.

Pedro Besard knikt instemmend. “Onder meer door zijn erg aanvaardbare autonomie (360 km), is dit een ideale bedrijfswagen. Het volledig elektrische karakter is ook fiscaal heel aantrekkelijk voor ondernemingen. Extra interessant is dat bedrijven die via zonnepanelen groene energie opwekken, daarmee overdag vlot de wagens van hun medewerkers kunnen opladen. Daar wint iedereen bij.”

Volvo_C40

Allemaal goed en wel, maar waarom zouden we dan precies voor een elektrische Volvo moeten kiezen? “Deze modellen worden integraal in Gent geassembleerd”, aldus Liesbet De Cooman. “Bovendien investeerde de constructeur in een volledig traceerbaar proces, waarbij zowel de herkomst van de batterijen als van elk ander wisselstuk helemaal in kaart te brengen is. De centrale implementatie van de lithiumbatterij garandeert een prima wegligging. Om het duurzaamheidsverhaal helemaal af te maken, is de bekleding niet langer in leer, maar wel in wol of kunstnubuck. Het ecologische karakter weerspiegelt zich dus op alle vlakken.”

Detest_Volvo_C40

C40 Recharge Twin Launch Full Option

Bevindingen

Onovertroffen elektrisch rijgevoel

Imposant acceleratievermogen in alle stilte

  • Verbruik elektrische energie: 20,7-22,3 kWh/100 km
  • Bruikbaar batterijvermogen: 75 kWh
  • Rijklaar gewicht: 2185 kg
  • Maximaal toegelaten gewicht: 2620 kg
  • Afmetingen(in mm): 4440 x 1873 x 1591 (l x b x h)
  • Bagageruimte: 413 liter
  • Vermogen: 408 pk
  • Acceleratie (0-100 km): 4,7 s
  • Snellaadtijd (tot 80%): 32 minuten
  • Gebruikelijke oplaadtijd: 7 uur
  • Zitplaatsen: 5
  • Prijs van testmodel: 54.632,24 € (excl. btw)
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels